april 26, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Dutch Lady breidt uit naarmate het moeilijker wordt

Hoewel het ergste nog moet komen in termen van inflatie en het einde nog niet in zicht is, is de directeur van Dutch Lady Milk Industries Bhd, Ramjeet Kaur Virik, “voorzichtig optimistisch” dat het bedrijf in staat zal zijn om de schokken te beheersen.

De timing van haar aantreden ongeveer een jaar geleden had beter gekund met het oog op de uitdagingen aan de horizon. Ramjeet heeft haar werk voor haar gedaan. Naast deze dreigende uitdagingen is de producent van zuivelproducten begonnen aan een uitbreidingsplan van 400 miljoen RM om een ​​nieuwe productiefaciliteit te bouwen in een tijd waarin de grondstofprijzen, inclusief die van bouwmaterialen, escaleren.

“Dit is ongekend”, zegt ze tegen The Edge, verwijzend naar het huidige economische scenario. “Niemand heeft ooit dit soort wereldwijde inflatiedruk gezien. Het bedrag van de inflatie en de kosten van zakendoen is een stuk hoger.

“Dus we weten al wat er gaat komen tot het einde van het jaar en, als ik het al mag zeggen, het ergste moet nog komen; het derde kwartaal wordt het hoogtepunt. We zijn echter hoopvol. Het lijkt af te vlakken, maar het komt niet naar beneden. Dus het blijft hoog.

“Zolang het niet blijft stijgen, is dat een hoop die we hebben, en een manier waarop we het kunnen beheren, is proberen de kosten overal te optimaliseren”, zegt Ramjeet.

De wereldwijde verstoring van de toeleveringsketen had ertoe geleid dat de zuivelgroep ervoor koos om luchtvracht te gebruiken om de grondstoffen aan te voeren die nodig zijn om de productielijnen te laten draaien. Ramjeet maakte de impact van de kostenstijging op het bedrijf niet bekend.

“De verstoring van de supply chain is sterk gerelateerd aan de wereldwijde container [shortage]; dit gebeurt al sinds het begin van de pandemie en ik denk dat het nog erger is geworden door de lockdown in China. Gelukkig is de haven van Shanghai nu open – het is een van de beste havens ter wereld – maar de [Russia-Ukraine] oorlog helpt ook niet en blijft die verstoring veroorzaken.”

Afgezien van de verstoring in de inkoop van grondstoffen, zegt Ramjeet dat de logistiek ook een verstoring heeft ondervonden bij de verzending van Dutch Lady-producten van het schiereiland Maleisië naar Sabah en Sarawak, maar dat het bedrijf erin is geslaagd dit op te lossen.

“Als je naar de supermarkt gaat en soms lege schappen ziet, is dat een weerspiegeling van de uitdagingen aan de kant van de retailers, waar ze ervoor moeten zorgen dat de producten beschikbaar zijn ondanks een verstoring”, zegt ze.


Dutch Lady is er niet in geslaagd om aan de kosteninflatie te ontsnappen, maar de goedmaker is misschien dat de vraag relatief inelastisch lijkt ondanks verschillende rondes van prijsstijgingen om de hogere grondstofkosten het hoofd te bieden.

Volgens de website van Global Dairy Trade is de prijs van magere melkpoeder op 5 juli met 37% gestegen tot US $ 4.063 per ton, terwijl de prijs van volle melkpoeder in dezelfde periode met 6% is gestegen tot US $ 3.961 per ton .

READ  Dutch Bros Coffee verontschuldigt zich bij dove klant die 'moeilijkste klant ooit' werd genoemd

De jaarlijkse winstmarge van Dutch Lady steeg echter tot 21,87% op 31 december 2021 (FY2021), voornamelijk dankzij een eenmalige winst uit de verkoop van grond. Voor FY2020 bedroeg de winstmarge 6,67%, dankzij een nettowinst van RM73,36 miljoen en een omzet van RM1,1 miljard.

Voor het eerste kwartaal dat eindigde op 31 maart 2022 (1QFY2022), keerde de nettowinstmarge terug naar eencijferige marge van 6,86%, gezien de nettowinst van RM20,57 miljoen op een omzet van RM299,87 miljoen.

“Waar we ons op richten, is ervoor te zorgen dat we blijven leveren, en zolang we een omzet kunnen blijven behalen, denk ik dat we onze winst zullen beheren. Zo hebben we het bedrijf de afgelopen twee jaar geleid”, zegt ze.

Volgens haar is de vraag van de consument de afgelopen zes maanden bemoedigend geweest en de heropening van scholen helpt de vraag en de melkconsumptie verder te stimuleren.

“We zijn optimistisch dat de vraag zal aanhouden vanwege het bewustzijn van het belang van voeding. En we hebben een grote rol te spelen in de ontwikkeling van het land voor de toekomst [in the nutritional standards of Malaysians]. Dus daar komt het optimisme vandaan.

“De voorzichtigheid is de kostprijs. Dus we moeten overal geld besparen [by cost optimisation] en we kunnen niet zomaar de prijs verhogen; dat is niet hoe je penetratie stimuleert [of milk] omdat dat in zekere zin contra-intuïtief is”, zegt Ramjeet.

Ze benadrukt dat Dutch Lady haar prijsstrategie maandelijks herziet en tegelijkertijd probeert de betaalbaarheid van haar producten te garanderen.

De nettowinst van het zuivelbedrijf voor 1QFY2022 groeide met bijna 22% op jaarbasis (joj) tot RM20,57 miljoen, van RM16,88 miljoen, als gevolg van een herstel van de economische activiteiten door de versoepeling van de lockdown, een grote vraag en prijsstijgingen om sterke inflatoire tegenwind te compenseren.

De kwartaalomzet steeg met 16% joj tot RM299,87 miljoen van RM258.64 miljoen. De winst per aandeel steeg tot 32,1 sen, van 26,4 sen eerder.

Het bedrijf boekte goede prestaties voor het boekjaar eindigend op 31 december 2021 (FY2021), aangezien de nettowinst met 238% joj steeg van RM73,36 miljoen naar RM248 miljoen. De jaarlijkse winst werd gestimuleerd door de eenmalige winst op de verkoop van grond van RM 154,7 miljoen vóór de verhuizing, samen met een omzetgroei van 3% tot RM 1,13 miljard, van RM 1,1 miljard in FY2020.


“Wij [have seen] een mooie omzetstijging, maar dat komt ook door prijsstijgingen die we in de markt moesten doen. We hebben er alle vertrouwen in dat we de penetratie van melk in Maleisië zullen stimuleren, omdat we weten dat melk een voedzaam product is.

“Zolang de trend zich voortzet, denk ik dat de omzet goed zal zijn. We zullen onze ambities kunnen waarmaken. Winst is echter nog steeds een uitdaging, aangezien de kosten van zakendoen zijn gestegen”, zegt Ramjeet.

Ramjeet zegt dat de langverwachte Industry 4.0 (IR4.0)-conforme fabriek in Bandar Enstek, Negeri Sembilan, die met intern gegenereerde fondsen zal worden gebouwd, in 2024 commercieel zal draaien, met als doel de huidige productiecapaciteit tegen die tijd te verdubbelen.

READ  Moto2-resultaten - 2022 MotoGP Wereldkampioenschap ronde 11

De fabriek zal worden uitgerust met geavanceerde technologieën, waaronder automatisering, big data, cloud computing en het internet der dingen om de productie-efficiëntie te verhogen.

“IR4.0 zou ervoor zorgen dat er geen verstoring van de bedrijfsvoering is en als uw efficiëntie omhoog gaat, gaan uw conversiekosten omlaag; dan gaan je marges omhoog. Dat is het deel waar ik naar uitkijk.

“En het gaat om traceerbaarheid. Omdat we een levensmiddelenbedrijf zijn, willen we weten van welk product, welke lijn of bron we de gegevens kunnen gebruiken voor de traceerbaarheid van ons product”, zegt Ramjeet.

Met aanhoudende inflatie, zegt ze, is de nieuwe fabriek de begrote 400 miljoen RM overschreden, maar hij heeft bijna al zijn aanbestedingen binnengehouden om het budget onder controle te houden.

De fabriek in Maleisië, die exporteert naar Singapore en Brunei, heeft zijn maximale capaciteit bereikt.

“We hebben geen ruimte en capaciteit meer; We kijken ernaar uit om een ​​hub voor de regio te zijn en in de halal hub te zijn. We weten dat de wereldwijde halal-industrie de komende jaren zal blijven groeien, dus we hebben het gereserveerd, en de locatie is ook perfect als hub voor de regio”, zegt Ramjeet.

Volgens het jaarverslag van Dutch Lady’s 2021 bevindt de nieuwe faciliteit zich op een industrieterrein van 13,35 ha en is het driemaal zo groot als de bestaande fabriek. hoofd van de bevolking in het land is ongeveer 11 liter vergeleken met 40 liter in ontwikkelde landen zoals in Europa.

Illiquide aandelen, margecompressie maken Dutch Lady minder aantrekkelijk

Ondanks een veel goedkopere waardering dan zijn peer Farm Fresh Bhd, staat Dutch Lady Milk Industries Bhd niet op de radar van veel analisten.

Dutch Lady handelt tegen een koers-winstverhouding (PER) van 22,67 keer, gebaseerd op de koers van het aandeel van 33,10 RM op donderdag (14 juli), vergeleken met de PER van zijn concurrent Farm Fresh Bhd van 31,54 keer, gebaseerd op zijn aandeel prijs van RM 1,64.

Van de twee beursvennootschappen die Dutch Lady volgen, is BIMB Securities Research voorzichtig geworden nadat het zijn call op 1 juli had verlaagd naar een “hold” van een “buy”, met een lagere richtprijs van RM33,70, een daling van RM41,30 . Kenanga Research handhaafde zijn oproep tot ‘marktprestaties’, maar verhoogde in mei zijn richtprijs naar 35,60 RM, van 34,75 RM.

Ondertussen staat Farm Fresh – dat op 22 maart werd genoteerd – op de kooplijst van acht analisten.

Margedruk als gevolg van stijgende grondstofprijzen en de illiquiditeit van het aandeel zijn de belangrijkste redenen waarom analisten Dutch Lady mijden ondanks de relatief aantrekkelijke waarderingen.

Bovendien is de dividenduitkering van de zuivelonderneming de afgelopen vier jaar aan het dalen. Van 280 sen dividend per aandeel in FY2017, kromp het tot 200 sen in FY2018, 100 sen in FY2019, 80 sen in FY2020 en 50 sen in FY2021.

READ  Raphael Varane maakt gevoelens duidelijk over Erik ten Hag terwijl de Nederlandse coach zich voorbereidt op de overname van Ralf Rangnick bij Manchester United

Deze factoren kunnen de neerwaartse trend van de aandelenkoers verklaren.

In een recent interview legde Dutch Lady-directeur Ramjeet Kaur Virik uit dat de reden voor een lager dividend is om contant geld te besparen voor het uitbreidingsplan van de groep van 400 miljoen RM om nieuwe faciliteiten te bouwen in Negeri Sembilan.

Een analist die om anonimiteit vroeg, vertelt The Edge: “De grondstof van Dutch Lady voor zijn product is melkpoeder en dat moet het importeren. Gezien de stijgende grondstofkosten heeft het bedrijf te maken met een margedruk. Ook lijkt het marktaandeel te verliezen.

“Farm Fresh haalt zijn grondstof uit de verse melk van het eigen melkvee. Zo kan het bedrijf zijn marge vergroten en zijn marktaandeel vergroten.”

Rakuten Trade Sdn Bhd vice-president aandelenonderzoek Thong Pak Leng vertelt The Edge dat de illiquiditeit van de aandelen van Dutch Lady minder aantrekkelijk is. Net als sommige buitenlandse bedrijven, zegt Thong, hebben de grote aandeelhouders een stevige greep op de aandelen.

Dutch Lady heeft een geplaatst aandelenkapitaal van 64 miljoen aandelen. De controlerende aandeelhouder FrieslandCampina DLMI Malaysia Holdings BV bezit een belang van 50,96%, terwijl het Employees Provident Fund een belang van 11,08% heeft en Amanahraya Trustee Bhd een belang van 7,62% heeft.

“We zullen het beoordelen [illiquidity] in een bestuursvergadering, of het nu gaat om publieke financiering of private financiering of privatisering of hoe je het ook noemt. Dat zijn opties die altijd voor ons beschikbaar zijn. In die zin is de reputatie van het bedrijf ook vrij stabiel; dus dat helpt ons enorm”, zegt Ramjeet.

Kenanga Research-analist Ahmad Ramzani Ramli benadrukt dat de vooruitzichten voor Dutch Lady op korte termijn uitdagend blijven, aangezien de wereldwijde zuivelprijzen naar verwachting in 2023 een stijgende lijn zullen vertonen.

“Met haar focus om Maleisiërs van voedsel te voorzien tegen betaalbare prijzen, zijn we van mening dat Dutch Lady voorzichtig zou zijn met prijsstijgingen, die onvoldoende zouden kunnen zijn om de hoge grondstofkosten te compenseren. We verwachten dat de brutowinstmarges constant zullen zijn rond dit huidige niveau, gezien de strategische stap om de voorraden op voorhand aan te vullen om inflatie en ongunstige valutategenwind te bestrijden”, zegt Ahmad Ramzani in een rapport van 25 mei.

Volgens de website van Global Dairy Trade is de prijs van magere melkpoeder jaar op jaar met 37% gestegen tot US$ 4.063 per ton op 5 juli, en is de prijs van volle melkpoeder in dezelfde periode met 6% gestegen tot US$ 3.961 per ton .

Met 33,96% is de brutowinstmarge van Dutch Lady voor het eerste kwartaal eindigend op 31 maart 2022 (1QFY2022) nagenoeg onveranderd gebleven ten opzichte van 33,62% een jaar geleden. De nettowinstmarge was 6,86% in 1QFY2022 — gezien de nettowinst van RM20,57 miljoen met een omzet van RM299,87 miljoen — vergeleken met 6,53% in 1QFY2021, op RM16,88 miljoen en een omzet van RM258,64 miljoen. — Door Justin Lim