april 27, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlandse start-up mikt groots met recyclebare 3D-geprinte boot

De Nederlandse start-up Tanaruz Boats heeft een 15ft 3D-geprinte boot gelanceerd, de Tanaruz DSI genaamd, die je kunt versnipperen en opnieuw kunt printen…

Upgraden naar een nieuwere of grotere boot is meestal een lang, kostbaar en vaak verspillend proces, maar stel je voor dat je het gewoon zou kunnen omsmelten en opnieuw kunt beginnen. Dat is precies wat de Nederlandse start-up Tanaruz Boats voorstelt te doen met zijn nieuwe recyclebare, 3D-geprinte boten.

Als je eenmaal je eerste boot van hen hebt gekocht, wanneer het tijd is om hem te vervangen, kun je hem gewoon terugbrengen en ze zullen hem versnipperen, smelten en opnieuw printen tot een nieuwe. Dit voorkomt niet alleen het gebruik van kostbare onbewerkte grondstoffen telkens wanneer u een nieuwe boot nodig heeft, maar het proces is zo efficiënt dat het ook veel goedkoper en duurzamer is.

Een grotere boot nodig? Geen probleem, betaal gewoon voor het extra materiaal en ze voegen er een paar extra voetjes aan toe. Zin in een verandering van stijl? Nog makkelijker: kies gewoon een ander ontwerp en de printer regelt het voor slechts 10 procent van de oorspronkelijke aankoopprijs.

Boten voor iedereen

Tanaruz Boats is het geesteskind van Alex Shifman, een scheepsarchitect en scheepsingenieur, die een aantal Nederlandse werven probeerde te overtuigen om deze nieuwe manier van boten bouwen te adopteren. Na een niet al te enthousiaste reactie richtte hij zijn eigen bedrijf RAW Idea op om hun ongelijk te bewijzen.

“Traditionele scheepsbouw brengt veel handwerk met zich mee, vooral voor op maat gemaakte modellen”, legt Shifman uit. “Dit drijft de prijs van pleziervaartuigen op en plaatst ze buiten het bereik van de meesten, behalve de gelukkigen. Tanaruz wil varen betaalbaar maken voor iedereen, vooral voor degenen die op zoek zijn naar een betaalbaar en duurzaam product.”

READ  Barcelona bood een sponsorovereenkomst van € 32 miljoen aan door een Nederlands multinationaal conglomeraat

Artikel gaat hieronder verder…



Het is een gedurfde visie, maar wel een die nu al vruchten begint af te werpen. Tanaruz leverde in juni zijn eerste productieboot, een elektrische boot van 15 voet, aan een particuliere klant, met nog zes contracten die al zijn ondertekend en nog veel meer in onderhandelingen.

Een deel daarvan is te danken aan een aantrekkelijke startprijs van slechts € 15.000 voor de basisboot of ongeveer € 21.000 wanneer uitgerust met een elektrische buitenboordmotor en batterijen, maar het is ook de aantrekkingskracht van het bezitten van een volledig recyclebare, volledig elektrische boot met minimale milieubelasting invloed.

“Onze schepen zijn gemaakt van teruggewonnen polymeren en ons productieproces maakt de boten vrijwel onverwoestbaar, maar toch circulair”, zegt Shifman. “Als je wilt upgraden naar een groter model voor je groeiende gezin, zal je oude Tanaruz-boot worden verwerkt in de grondstoffen van de nieuw geprinte boot.”

MBY276.new_tech.Tanaruz_3D_boat_DS_Open_real_3

De eerste klantklare 3D-geprinte Tanaruz DSI gaat het water op

Kunststof fantastisch

Het was geen gemakkelijk proces om dit stadium te bereiken. De reis ging gepaard met talloze prototypes en een flink aantal mislukkingen terwijl het team verschillende materialen, printmethoden en lijmoplossingen probeerde voordat ze tot de perfecte combinatie kwamen.

De sleutel hiervoor was het gebruik van polypropyleenvlokken met een mengsel van 30% glaspoeder om ervoor te zorgen dat elke bedrukte laag perfect hecht aan de vorige om een ​​enkele robuuste structuur te creëren.

Deze vlokken zijn niet afkomstig van ‘vuil’ afval, zoals gerecyclede voedselverpakkingen, maar van ‘schoon’ afval dat overblijft van andere industriële productieprocessen. Dit zorgt voor een constante kwaliteit van polypropyleen dat in elke gewenste kleur kan worden geverfd.

MBY276.new_tech.Tanaruz_3D_boat_printer_2jpg

Een gelede robotarm ‘print’ elke boot door lagen van gesmolten polypropyleen en glaspoeder op te bouwen in een enkel continu geëxtrudeerd filament.

Het is niet alleen de kleur die kan worden aangepast; de grootte, modelvorm, voortstuwingspakket en specificatiedetails kunnen allemaal worden gespecificeerd in de Tanaruz-app, zodat klanten hun boten kunnen personaliseren, zien hoe ze eruit zien en berekenen hoeveel ze kosten voordat ze bestellen.

In de toekomst kunnen ze misschien zelfs helpen bij het ontwerpen van hun eigen boten die Tanaruz kan printen. Het mooie is dat zodra overeengekomen en betaald, de details rechtstreeks naar de drukker kunnen worden gestuurd met minimale menselijke input in het koop- of bouwproces.

De printer zelf hoeft alleen maar te worden voorzien van een voldoende hoeveelheid flakes en moet worden achtergelaten om door te gaan met het werk. Zonder enige uitvaltijd kan de printer 24 uur per dag werken met een snelheid van 25 kg per uur, wat overeenkomt met ongeveer twee boten per week.

MBY276.new_tech.Tanaruz_3D_boat_S_Cabin_render_rear

De Tanaruz S heeft een kleine kajuit en een open kuip

De polypropyleenvlokken worden gesmolten tot 200° en geëxtrudeerd door een mondstuk in een continue stroom, laag op laag, tot de volledige monocoque structuur compleet is.

Zorgvuldig gecontroleerde koeling en de beslissing om het in één doorlopende sectie te bouwen, bleek ook een doorbraak te zijn nadat eerdere pogingen om het in secties te printen en vervolgens aan elkaar te hechten onmogelijk waren vanwege kleine verschillen in kromtrekken tijdens het koelproces.

Dit beperkt momenteel de maximale grootte van de boot tot ongeveer 8 m, vanwege de grootte en articulatie van de robotarm van de printer, en de vereiste om alles, inclusief de romp, het dek, schotten, stoelen en het grootste deel van de console, in één te printen. continue stroom, zij het met diktes variërend van 8 mm tot 24 mm, afhankelijk van de structurele betekenis.

MBY276.new_tech.Tanaruz_3D_boat_printer_preparation

Elke boot moet worden ontworpen om te worden bedrukt, maar zonder dat er profielen nodig zijn, is maatwerk relatief eenvoudig

Shifman is er echter van overtuigd dat beide beperkingen in de toekomst kunnen worden overwonnen.

Hou het simpel

Ondertussen heeft Tanaruz de zaken eenvoudig gehouden door vier basismodelvormen aan te bieden in verschillende maten van 4,5 m tot 7 m.

In plaats van te proberen bestaande bootontwerpen na te bootsen, heeft Shifman gekozen voor zeer eenvoudige, strakke, bijna speelgoedachtige vormen die de breuk met traditionele bootbouwmethoden benadrukken. Deze kunnen onafgewerkt worden gelaten om te pronken met de gelaagde druktechniek of gefreesd voor een gladdere, glanzendere afwerking.

MBY276.new_tech.Tanaruz_3D_boat_DMM_render_2

De Tanaruz DDM heeft een echt klein stuurhuis

Het standaard voortstuwingspakket is een 1,1 kW Aquamot Trend elektrische buitenboordmotor gekoppeld aan twee of meer siliconen AGM-batterijen met een lange levensduur voor een vaarbereik van ongeveer vier uur of 50 km.

De montage van de kale romp wordt gedaan door een derde partij genaamd Bakker Sails, zodat Tanaruz zich kan concentreren op de rompconstructie. Deze eerste modellen worden gebouwd volgens RCD Categorie D-classificatie voor beschutte of binnenwateren, maar dit kan in de toekomst worden veranderd.

Op dit moment zorgen de beperkingen voor afmetingen, vorm, afwerking en prestaties die worden opgelegd door het drukproces ervoor dat deze nieuwe methode voor het bouwen van boten waarschijnlijk niet snel door de grote merken zal worden overgenomen, maar de enorme vermindering van manuren samen met de De mogelijkheid om vaartuigen met een druk op de knop aan te passen en rompen te recyclen, zal zeker hun aandacht trekken.

Zoals Shifman het zegt: “Als je een Tanaruz koopt, bezit je niet alleen een boot, maar ook het materiaal, zodat we het in je volgende kunnen verwerken.”

Voor het eerst gepubliceerd in het MBY-nummer van augustus 2022.