mei 6, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Booking.com verzekert zijn plek als meest prestigieuze Nederlandse merk

Booking.com verzekert zijn plek als meest prestigieuze Nederlandse merk

Volgens het nieuwe Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2024 rapport groeiden de meest waardevolle Nederlandse merken met 10% in totale merkwaarde. Met een totale waarde van bijna $80 miljard vorig jaar overtreffen merken in Nederland hun gewicht bij het opbouwen van merkwaarde, met de op twee na hoogste merkwaarde per hoofd van de bevolking van alle landen in de Kantar BrandZ-ranglijst.

Voor het eerst is Booking.com het meest waardevolle Nederlandse merk, met een waardestijging van 40% tot $16 miljard. Door het leveren van superieure kwaliteit en waarde aan klanten is Booking.com getransformeerd van een hotelboekingssite naar een essentieel reisservicemerk dat een integraal onderdeel is van het dagelijks leven van mensen en hoog scoort in zowel vraag als prijs. Het merk was de afgelopen drie jaar sterk aanwezig op de Super Bowl met reclamecampagnes met Idris Elba, Melissa McCarthy en meer dit jaar. Tina FeyHelpt het mondiale bewustzijn te versterken.

Heineken (nr. 2; $13,3 miljard) is het meest stabiele merk geweest op basis van zijn aanwezigheid in de top 30 van de afgelopen vijf jaar. Viert zijn 150e verjaardag in 2023loopt Heineken voorop op het gebied van nieuwe productinnovatie, waardoor Heineken 0.0 alcoholvrij bier een acceptabel drinkalternatief wordt. Het financiële dienstverleningsmerk ING (nr. 3; $9,5 miljard) vervolledigt de top 3.

Action (nr. 7; $3,2 miljard) was het snelst groeiende merk, met een groei van 41% in het tweede jaar. De unieke discountretailer blijft prijsstelling op budgetniveau centraal stellen in zijn merkbelofte, waardoor het winkelend publiek wordt verrast met een sterk en divers productassortiment dat de juiste prijs treft. Deze prijsstabilisatie heeft Aktion in staat gesteld te overleven in een tijd waarin Nederlandse consumenten hun hoge tolerantiegrens voor prijsverhogingen beginnen te bereiken, en heeft ook de voortdurende expansie in het buitenland aangewakkerd.

READ  Nederlandse sponsors maken $ 1,5 miljoen aan Max Verstappen een uitzondering te midden van hun annuleringsgolf in de autosport

In een tijd waarin veel economieën het moeilijk hebben, biedt Nederland merken een plek van relatieve rust en stabiliteit, wat duidelijk blijkt uit onze ranglijst voor 2024 met zijn sterke groei van de merkwaarde. Het is duidelijk dat merken waarvan wordt aangenomen dat ze waarde bieden die aan de behoeften van consumenten kunnen voldoen in een tijd van worstelen met inflatie, hun vraagkracht zullen vergroten en uiteindelijk de merkwaarde zullen vergroten. Het topmerk Booking.com positioneert zich bijvoorbeeld misschien niet op lage prijzen, maar consumenten hebben het gevoel dat ze meer waarde bieden dan concurrenten tegen lage prijzen, wat herhaalaankopen stimuleert.

Kantar BrandZ Top 10 Meest Waardevolle Nederlandse Merken 2024

Ranglijst 2024 merk Type Merkwaarde
(USD 100.000)
1 Boeking.com

Platformen voor consumententechnologie en -diensten

15.959
2 Heineken alcohol 13.305
3 ING Financiële diensten 9.513
4 Philips Federatie 6.523
5 KPN Telecom aanbieders 5.185
6 Rabobank Financiële diensten 3.414
7 actie Detailhandel 3.191
8 Zigo Telecom aanbieders 2.849
9 Spar Detailhandel 2.192
10 APN Amro Financiële diensten 2.045

In 2024 kwamen twee nieuwe merken op de Nederlandse merkenranglijst: Odito ($1,5 miljard) op nummer 12 en Essent ($385 miljoen) op nummer 25. Vorig jaar verbaasden T-Mobile en Tele2 klanten met nieuwe winkelpuien, unieke lichte aanraakpunten en een modernere look en feel. Energieleverancier Essent is een ander sterk merk op de Nederlandse markt en scoort hoog op de onderdelen Meaningful Salience en vervolgens Demand Power.

Merken die betekenisvol, anders en bijzonder zijn

Uit analyse van toonaangevende merken over de hele wereld blijkt dat de sterkste merken – de merken die in de loop van de tijd diepe en brede consumentenverbindingen hebben opgebouwd – betekenisvol, gedifferentieerd en speciaal zijn. De gerenommeerde supermarktketen Albert Heinz (nr. 14; $1,3 miljard) scoort goed op alle drie de maatstaven, creëert sterke betekenisvolle associaties met zijn goed ontworpen producten en gezinsgerichte reclame en heeft zulke onderscheidende karakters. Supermarktmanager Ilse.

READ  Jong Nederlands bedrijf opent Spaanse vestiging

Het persoonlijke verzorgingsmerk Rituals (nr. 18; $922 miljoen) heeft een filosofie ontwikkeld waarin ontspanning centraal staat en heeft met zijn unieke look en feel een sterk gevoel van verschil gecreëerd. Bol (nr. 15; $1,1 miljard) is het meest betekenisvolle merk, waarbij Nederlandse consumenten de online retailer verkiezen boven Amazon.
24 merken in de Nederlandse top 30 hebben een bovengemiddelde vraagkracht, de 'want it'-factor die consumenten ertoe aanzet een merk te kiezen. Vrijetijdsmerk Basic-Fit (nr. 17; $936 miljoen) stond bovenaan de lijst met Demand Power, een betaalbaar lidmaatschap en toegankelijke fitness als kern van zijn merkdoelstelling.

Lokale sieraden zorgen voor vraagkracht

Veel merken die buiten de top 30 van de ranglijst staan, hebben een indrukwekkende vraag- en toekomstmacht onder consumenten. Tot deze 'lokale pareltjes' behoort onder meer plantaardig voedselpionier De Vegetarische Slager.

Ontdek alle resultaten in het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands-rapport 2024, nu beschikbaar op www.kantar.com/campaigns/brandz/netherlands

Om in één oogopslag de merkprestaties te zien, heeft Kantor een gratis interactieve tool gelanceerd, mogelijk gemaakt door de schat aan gegevens van BrandZ en een betekenisvol andere gespecialiseerde architectuur. Kantar BrandSnapshot biedt inzicht in 10.000 merken in meer dan 40 markten, waardoor u snel inzicht krijgt in de merkprestaties van een categorie. Bekijk het vandaag nog gratis op Kantar Marketplace.