Max Verstappen, de huidige F1-wereldkampioen, is een van de populairste commerciële entiteiten in de sport. Zo zou hij genoeg sponsors en deals hebben om te adverteren en er een fortuin mee te verdienen.
Vooral voor megabedrijven in zijn thuisland – Nederland – zou het een vergissing zijn om hem niet aan boord te krijgen in zijn meest succesvolle run, ook al betekent dat dat hij in chaos verkeert.
Max Verstappen’s laatste 35 overwinningen:
P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1, P1.
Hij is een klasse apart. pic.twitter.com/oseQBhgjrJ
— Dudu (@_UnknownOrbit) 1 januari 2023
Jumbo is daar het grootste voorbeeld van. De megasupermarktketen, die de Red Bull-ster sinds zijn eerste carrièredagen heeft gesponsord, blijft hem betalen, zelfs tijdens hun grootste crisis.
Lees ook: FIA reageerde overdreven op de ellende van Lewis Hamilton en George Russell; beweert F1 CTO
Jumbo wil verder met Max Verstappen
Momenteel annuleert het Nederlandse merk alle merkdeals en sponsoring in de autosport vanwege beschuldigingen van witwassen. Hun vorige CEO, Frits van Eerd, moest aftreden nadat hij naar buiten kwam als verdachte in het schandaal. Ze zijn echter nog niet klaar om Verstappen te laten gaan.
Volgens de berichten is Jumbo bereid een uitzondering te maken voor de 25-jarige en hem de zijne te blijven betalen Jaarlijks sponsorgeld van $ 1,5 miljoen.
“Daar gaan we niet meer mee door. Ook zullen we kritisch kijken naar onze activiteiten in de autosport. Een uitzondering hierop is het contract met Max Verstappen”, zegt Ton van Veen, de tijdelijke CEO van Jumbo, omdat ook autosportdeals in onderzoek zijn.
Waarom Jumbo niet ver weg was van de Red Bull-ster
De Jumbo-controverse is een van de hotste topics in Nederland. In dergelijke gevallen distantiëren beroemdheden met een wereldwijde reputatie zich van organisaties om hun persoonlijke merk en reputatie te behouden.
Verstappen heeft het retailmerk echter niet uit zijn lange schappen van sponsors gehaald. De manager van Verstappen, Raymond Vermeulen, zei afgelopen september dat ze de gebruikelijke overeenkomst met Jumbo zouden voortzetten, aangezien het merk geen deel uitmaakt van het onderzoek.
Hun entourage wil op voorhand geen conclusies trekken en zou wachten op de feiten die op tafel liggen. Volgens Vermeulen staat zijn kant constant in contact met Jumbo en gaat de marketing voorlopig gewoon door.
Tot dusver hoeft Verstappen zich nergens zorgen over te maken. Ondanks het feit dat autosportdeals centraal staan in het onderzoek, zijn er door de officials geen links naar Verstappen getrokken.
More Stories
De Nederlandse frituurvisspecialist AMfish haalt Peter de Boer aan als algemeen directeur
De Nederlandse zet van Liverpool onder het geanalyseerde slot
Prinses Amalia vertelt voor het eerst over haar leven in het geheim in Spanje