april 24, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlandse havenarbeiders weigeren vracht op P&O’s Pride of Rotterdam te laden uit solidariteit met ontslagen Britse veerbootarbeiders

Dokwerkers in Nederland weigerden vrijdag vracht op de Pride of Rotterdam-veerboot naar Hull in het VK te laden, uit solidariteit met de 800 zeevarenden die op 17 maart door P&O werden ontslagen. Het schip kon uiteindelijk de Europoort in Rotterdam verlaten.

EEN videoo het tonen van een rij juichende dokwerkers die de toegang tot het schip blokkeerden, werd getweet door FNV-Dokkerssectie nationaal secretaris Niek Stam en werd breed verspreid. Geplaatst om 18.42 uur op 25 maart, het is meer dan 800.000 keer bekeken.

Dokwerkers van P&O Ferries Europoort Nederland weigeren lading op de Pride of Rotterdam ferry te laden ter ondersteuning van de 800 ontslagen Britse werknemers (Credit: Niek Stam / Twitter)

De actie van de Nederlandse havenarbeiders leidde zaterdag ook tot actie in Hull toen tientallen supporters van P&O-arbeiders op de A64 liepen en het verkeer dat King George Dock binnenkwam vanaf Hedon Road vertraagden. Het verkeer kwam aan in Hull ter voorbereiding om aan boord te gaan van de Pride of Rotterdam, onder voorbehoud van vertraging door de Nederlandse havenarbeidersactie.

De internationale solidariteit van havenarbeiders in de Rotterdamse haven, de grootste zeehaven van Europa en de grootste zeehaven ter wereld buiten Oost-Azië, toont de enorme collectieve kracht van de arbeidersklasse die gemobiliseerd zou kunnen worden op basis van een strijd voor socialistisch internationalisme.

De solidariteit van de Nederlandse arbeiders was daarom een ​​gruwel voor de Britse vakbonden en Labour-parlementsleden, wier nationalistische campagne zich verzet tegen het mobiliseren van arbeiders in Groot-Brittannië en over de grenzen heen in de meest globale bedrijfstakken, en in plaats daarvan is gericht op het eisen van de conservatieve regering tussenbeide te komen om “de Britse Ferries ”en de maritieme industrie. Tien dagen na de ontslagen is er zelfs geen stakingsactie gedreigd, laat staan ​​een stakingsstemming, opgeroepen door de vakbonden voor Spoor, Maritiem en Transport (RMT) en Nautilus, waarvan de leden ter plaatse werden ontslagen en van schepen werden verwijderd door bivakmutsen te dragen, handboeien dragen van misdadigers.

De twitterpagina van het Vakbondscongres kon zich er niet toe brengen de video van de Nederlandse arbeidersactie te retweeten tot zaterdagochtend 9.30 uur, bijna 17 uur later. Toen het eindelijk gebeurde, werd zijn tweet meer dan 13.000 keer geliked en meer dan 2.600 keer gedeeld. Labour-parlementslid voor Hull Karl Turner heeft de video cynisch geretweet met de woorden: “Word vandaag lid van een vakbond.”

READ  Een nieuwe tentoonstelling illustreert de geschiedenis van de Nederlandse slavernij

Reacties op de TUC waren niet zo blas. Een opmerking luidde: “Alle lof voor de Rotterdamse havenarbeiders voor hun steun aan de @RMTunion tegen @POferries. Maar als zij kunnen vechten, waarom jij dan niet?” Een ander zei: “TUC verwart warme woorden met solidariteit.” Een ander schreef: “Ze doen meer dan de TUC … beetje gênant als je het mij vraagt! Kom van je knieën en doe meer !! Solidariteit met de ontslagen P&O-arbeiders en internationale solidariteit met kameraden in Europa!”

De weigering van de vakbonden om een ​​vinger uit te steken vindt plaats onder omstandigheden waarin zelfs de Tory-regeringsinspecteurs vorige week het European Causeway-schip van P&O in Larne, Noord-Ierland moesten aanhouden omdat het “ongeschikt was om te zeilen”. Gerund door een schurftig personeelsbestand met een loon van slechts £ 5,15 per uur, ontdekten inspecteurs “gebreken bij het vertrouwd maken van de bemanning, de scheepsdocumentatie en de opleiding van de bemanning” – allemaal problemen die de veiligheid van de bemanning en passagiers en andere schepen in gevaar zouden kunnen brengen.

Op zaterdag marcheerden honderden demonstranten en protesteerden tegen de ontslagen in de havens van Dover, Hull en Liverpool.

Demonstranten in Dover marcheren uit protest tegen het banenverlies (WSWS Media)

In Dover marcheerden demonstranten van het RMT-hoofdkwartier naar de haven, onder zware politieaanwezigheid. Om de doodlopende weg van het vakbondsperspectief te benadrukken, stonden twee P&O-schepen klaar om te vertrekken vanaf de dokken, bemand met korsten.