oktober 2, 2022

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Alonso vertrok gefrustreerd na een ‘misverstand’ tijdens de kwalificatie van de GP van Perez

Alonso, die als negende door Q1 was gevaren en achtste was na de eerste runs in Q2, sloot de sessie af als 13e.

De tweevoudig kampioen vond Perez’s Red Bull langzaam aan het rennen in een in-lap door de bocht 9 rechtshandige.

De Spanjaard was ervan overtuigd dat hij het potentieel had om goed in de top 10 te starten en maakte zijn frustratie duidelijk op de teamradio nadat hij zich realiseerde dat hij was uitgeschakeld.

“Ik denk dat het het verkeer in Q2 was”, zei hij over zijn sessie. “Ik was tot nu toe de hele sessie P6, P7. Het was hetzelfde geval in Q1 en vervolgens in Q2.

“Bij deze tweede poging was ik een halve seconde beter dan de vorige ronde in bocht 9, en toen had ik een misverstand met een Red Bull voor me, en we verloren veel in die ronde. Dus helaas zijn we niet in Q3, maar het tempo mocht er zijn in Q3.

“Als het in Q1 is, heb je genoeg tijd. De eerste poging in Q2 ook, je hebt nog een set. Als het moment van de waarheid is en het circuit in de beste omstandigheden is en je hebt allemaal verkeer in die ronde, dan is het een beetje jammer, maar het is zoals het is.

“Zandvoort is een heel klein circuit, heel smal, het zal hier altijd moeilijker zijn. Monza, het wordt een ander ding, met langere rechte stukken is het makkelijker om mensen te laten gaan.”

“Dus helaas is het ons vandaag overkomen, en het heeft het weekend een beetje in gevaar gebracht.”

READ  We moeten ons snel aanpassen aan Nederlandse tegenstanders

De Alpine A522 leek vorige week zeer geschikt voor het snelle Spa, waar Esteban Ocon en Alonso zich als vijfde en zesde kwalificeerden.

Alonso is van mening dat zijn auto bijna net zo competitief is rond het heel andere en krappe Zandvoort, hoewel Ocon meer moeite had om tempo te vinden.

Fernando Alonso, Alpine A522

Foto door: Zak Mauger / Motorsportafbeeldingen

“Ik weet het niet zeker, in Q1 was ik P6 bij de eerste poging”, zei hij. “Carlos [Sainz] was P7, dus we zijn niet zo ver in vergelijking met Spa.

“In ieder geval aan mijn kant van de garage, ik denk dat de andere kant dit weekend tot nu toe wat meer moeite had, maar laten we morgen kijken of we wat plaatsen kunnen maken.

“Het wordt een hele uitdaging. Zandvoort is geen circuit waar je niet in de top 10 wilt starten, maar daar kunnen we niets aan doen.”

Lees ook:

Op de vraag hoeveel inhaalacties we zondag zouden kunnen zien, zei hij: “Niet zo veel, ik denk dat je echt een… [big] tempovoordeel of een bandenvoordeel om auto’s te passeren. Het wordt dus minstens net zo moeilijk als vorig jaar.

“Het wordt zeker moeilijker als je in een keten van auto’s zit, maar tegelijkertijd is het aan jou om het een beetje later te openen.”

Hij erkende ook dat oververhitting van de banden een probleem zou kunnen zijn in de race.

“Dit kan gebeuren, ook morgen. Het was vandaag het geval ja, maar morgen verwachten we wat bewolking, zelfs wat regen in de buurt. Dus ik denk dat het een andere dag wordt.”

READ  100 Nederlandstalige gedichten: Een mooie kijk op Nederlandse poëzie