Duitsland, Frankrijk en Nederland zeiden donderdag dat de ontwerpregels, die gericht zijn op de alfabeteenheid Google, Facebook, Amazon en Apple, regelgevers in staat moeten stellen om startende concurrenten te kopen.
De gezamenlijke verklaring kwam van de Duitse minister van Economische Zaken Peter Altmeier, zijn Franse ambtgenoot Bruno Le Myre, de Franse staatssecretaris Cedric O’Brien en de Nederlandse minister van Economische Zaken Mona Geiger, terwijl EU-landen en wetgevers zich voorbereiden om de voorgestelde regels van de Europese Commissie te bespreken.
De zogenaamde killer-acquisities hebben kritiek gekregen van enkele van de techreuzen, waar ze kopen met als doel nieuwe concurrenten te sluiten.
Ministers zeiden dat regelgevers de voorgestelde Digital Markets Act (DMA) moeten gebruiken om het probleem aan te pakken.
“Stel eerst een aantal duidelijke en legitieme toegangspoorten op voor acquisities door doelen met een relatief laag inkomen, maar met een hoge waarde”, zeiden ze.
“Ten tweede, om substantiële tests te omarmen om gevallen van plunderende acquisities effectief aan te pakken.”
Ze zeiden dat de voorgestelde regels EU-landen in staat moeten stellen om te gaan met online gateway-bewakers en concurrentieverstorend gedrag.
De ontwerpregels kunnen volgend jaar in werking treden zodra de commissie, de EU-landen en de EU-wetgevers een gemeenschappelijk standpunt hebben gebroken.
More Stories
3 redenen waarom de MotoGP in San Marino zo populair is!
Nederlandse Royals geconfronteerd met protest tijdens Caribbean Tour, zoals Kate en William
Het in Nederland gevestigde PowerField trekt € 500 miljoen naar zich toe om energiesystemen te ontwikkelen en te beheren voor een duurzame wereld