January 24, 2021

Brexit: waarom zelfs de prijs van een Engels ontbijt in gevaar zou kunnen komen in de handelsbesprekingen tussen het VK en de EU | Wereldnieuws

In een groot magazijn in Nederland zijn arbeiders bezig met het laden en lossen van vrachtwagens die klaar zijn om naar het VK te worden verscheept en groenten en fruit te laden.

ABC Logistics, gevestigd in Poitiers, nabij Den Haag, exporteert nieuwe producten om elke broeder tevreden te stellen – van lokaal geteelde slablaadjes tot avocado’s, zoete aardappelen en meloenen.

Chauffeur Jeffrey Papma laadt de planken in zijn voertuig voor een van zijn vaste ritten. Hij maakt al jaren deel uit van een glad proces, maar is bang dat er in januari dingen zullen veranderen.

Hij voorspelde chaos.

Beeld:
Het familiebedrijf Sherbenhuisen verwerkt blauwe bessen voor verzending naar het VK

Vanuit het rijtuig van zijn voertuig vertelt hij me: “De langste wachttijd, de rijen bij de havens.

“Ze zijn een grote zorg voor chauffeurs.

Ze hebben gepland Proxy Ik probeer hier al enkele maanden te anticiperen op wat komen gaat.

Maar manager Marcel van Brugan zegt dat ze in het donker werken.

Hij zegt dat er maar één garantie is dat er geen contract of overeenkomst zal komen, wat betekent dat de productiekosten zullen stijgen en worden gedragen door de Britse consument.

“Uiteindelijk zal de Britse burger de prijs betalen”, zegt hij.

“Ik geef bijvoorbeeld altijd graag een voorbeeld van een Engels ontbijt. Je hebt zes tot acht producten op het bord: tomaten, spek, worst en zelfs bonen komen meestal uit Europa.

“Ze moeten het dus uit andere landen importeren. Het wordt duurder. Mensen weten niet wat er gebeurt als er een opstopping van producten is, ze gaan niet naar het VK.”

Jeffrey Papma, chauffeur bij ABC Logistics in Boyaldijk, nabij Den Haag
Beeld:
Jeffrey Papma, chauffeur bij ABC Logistics in Boyaldijk, nabij Den Haag

We rijden iets meer dan een uur Nederland‘De grootste exporteur van verse groenten en fruit naar het VK.

READ  De Nederlandse overheid is kritisch over het eigen Showa-restauratiebeleid

Bij het familiebedrijf Sherbenhuisen Company laten we de productielijn zien waar blauwe bessen worden gesorteerd en verpakt om naar het VK te gaan.

In de grote laadruimte komen vorkheftrucks langs met borden gevuld met groenten, die allemaal bestemd zijn voor Britse huizen en restaurants.

Het bedrijf levert aan vooraanstaande Britse supermarkten.

Nederlandse fabrikanten zeggen dat er na de Brexit vertraging zal optreden in havens
Beeld:
Nederlandse fabrikanten zeggen dat er na de Brexit vertraging zal optreden in havens

Chief Operating Officer Dick de Brewer vertelt me ​​dat vertragingen in havens onvermijdelijk zijn, hoe de Brexit-situatie er ook uitziet.

Hij maakt zich zorgen dat voor reizen over meerdere kanalen mogelijk twee chauffeurs nodig zijn, gezien de limieten voor hoe lang ze achter het stuur mogen blijven.

Hij zegt dat zelfs met de handelsovereenkomst tussen het VK en de EU aanvullende brieven en controles vereist zullen zijn.

Maar elke deal zal de winkelier hard treffen.

Hij zegt: “De prijzen zullen stijgen als er kosten komen. Dat is één ding. Het zal de kosten voor consumenten en consumenten verhogen.

‘Daarbovenop moeten nog documenten worden gedaan.’

Sherpenhais Chief Operating Officer Dick de Brewer
Beeld:
Sherpenhais Chief Operating Officer Dick de Brewer

Brexit zal gevolgen hebben, handelsakkoord of niet.

De waarschuwing uit Nederland is dat veel mensen in het VK het als eerste in hun winkelmandje zullen voelen.