augustus 18, 2022

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Wiens gouden eeuw is het?

Behindown is Nieuw Amsterdam geworden, met een bijna verdubbeling van het Nederlandse en Vlaamse bezit van het Boston Museum of Fine Arts, waaronder 114 donaties, beloofde geschenken en twee collectanten van Rose-Marie en Ez von Otterlow en Susan en Matthew Weather.

creaties, Gezamenlijk beloofd aan de MFA in 2017, Zijn nu voor het eerst in zicht.

Opnieuw geinstalleerd Nederlandse en Vlaamse galerieën En een nieuwe Nederlands Kunstencentrum, Met 43.000 banden, waaronder Nederlandse en Vlaamse boeken geschonken door Van Otterloos, en een werkplek voor gastwetenschappers, verhief het 151-jaar oude bedrijf tot een elitebedrijf.

MFA Boston’s nieuwe centrum voor Nederlandse kunst. Foto: Menacem Wecker.

Net als het impressionisme staat de MFA bekend om zijn Nederlandse en Vlaamse kunst, en het Metropolitan Museum of Art en de National Gallery of Art hebben state-of-the-art bezit, zei Frederick Ilchmann, MFA’s European Arts President.

“We hebben nog nooit late rembrands gehad en geen kans op een Vermeer, maar bovenal zijn we nu sterker of sterker”, zei hij.

Tijdens de meerdaagse tour vertelde Ilchman aan Artnet News dat de MFA er een prioriteit van maakte om vrouwelijke kunstenaars in de kijker te zetten en benadrukte hoe kolonialisme en slavenarbeid de basis vormen voor veel werken. Het publiek en de geleerden kunnen verschillen van mening over de vraag of de MFA de viering van kunst en de beschuldiging van degenen die het hebben bedacht goed in evenwicht houdt, maar ze zijn het er allemaal over eens dat het het meesterwerk met nadenken heeft neergezet.

ரேச்சல் ரூய்ஷ், <i data-lazy-src=

Nieuwe oude meesters

staand Voor Rachel Royce Meer leven met bloemen (1709) merkte Ilchmann op dat de kunstenaar een pionier was op het gebied van es-curves die bloemencomposities animeerden. “Tien jaar geleden zou je zeggen: ‘De beste vrouwelijke bloemenschilder was Rachel Ruiz'”, zei ze. “We noemen haar ‘een van de beste bloemenschilders’ omdat ze zo is.”

Veel werken hebben herziening nodig. Een reeks van vijf pagina’s over “The Five Census” (1650) van de Vlaamse kunstenaar Michelina Wootier maakt deel uit van een verzameling van slechts 30 of 40 bekende werken en werd aanvankelijk aan een andere kunstenaar toegekend.

“Zou blij zijn als er een museum was? Een’, zei Ilchman. “Het is oude genderhaat die haar heeft geschreven.” Hoewel Geur De serie, die rotte eieren verbeeldt, hangt aan een rotonde, waar MFA recepties met eten serveert. “We proberen een verklaring vrij te geven dat een vrouwelijke artiest hier het middelpunt kan zijn”, zei Ilchman.

Een andere galerij heeft een zeldzame Judith Leicester Zelfportret (ca. 1650) — Het ontving $ 593.883 op de Old Masters-veiling op 8 december 2016 in Christie – een privécollectie, en door Maria Schalken Zelfportret van de kunstenaar in zijn atelier (c. 1680), die werd gegeven aan zijn broer Godfried, totdat zijn handtekening werd gevonden.

ரெம்ப்ராண்ட் ஹார்மென்ஸ்.  வான் ரிஜ்ன், <i data-lazy-src=

De laatste confronteert Rembrandt Kunstenaar in zijn atelier (ca. 1628), verduistert in de volksmond het bestaande canvas vanuit de kijker. Ilchman vindt het een bedreiging om een ​​groot project te starten ‘en dat Rembrandt erover nadenkt om aan zijn carrière te beginnen. In de buurt, John Davids. D. Hemin c. 1630 Interieur van een schildersatelier Lijkt te reageren op Rembrandt, zei Ilchman.

Met een speelgoedhuis dat in de 17e en 18e eeuw op verschillende manieren is samengesteld – Rembrandt 1634 Portret van een vrouw die een gouden ketting draagt En Portret van een man met een zwarte hoed Zet de gebruikelijke portretten van koppels op hun kop. Rembrandt tekent de vrouw efficiënter en uitnodigender dan de opdracht, merkte Ilchman op. Beide dienen als microben voor nieuwe galerijen, waarin traditionele genderrollen vaak op hun kop worden gezet.

Een muuretiket in MFA Boston beschrijft de verwoestende wereldwijde kosten van de suikerproductie.  Foto: Menacem Wecker.

Een muuretiket in MFA Boston dat de verwoestende wereldwijde kosten van de suikerproductie beschrijft. Foto: Menacem Wecker.

Wiens gouden eeuw?

Het glinstert allemaal In de galerijen gaan de Nederlanders echter bewust niet in op de ‘gouden eeuw’. De Nederlanders werden aan het einde van de 17e eeuw een proxy-site, waar curatoren hedendaagse zorgen over ras, geslacht en de economie doordrongen. MFA 2015 Nederlandse Show “Klasse verschillenBesprak de bezetting van Wall Street, drie jaar later, als de National Gallery geslagen Waarvoor Washington PostPhilip Kennickat overwoog slavernij en kolonialisme te onderschatten in zijn maritieme show.Water, wind en golven.”

In de huidige galerie van de National Gallery verzamelt het Lee & Juliet Folger Fonds Nederlandse en Vlaamse kunstcollecties:Wolken, sneeuw en premie,,Inleidende tekst verwijst naar koloniën die in Nederlandse handen waren en deelnamen aan de slavenhandel, en leeftijd’ is niet voor iedereen goud waard.’

Twee muurteksten in de MFA-galerij over bedrijfsadresverslaving. De Nederlanders gebruikten ‘dwangarbeid, inclusief slavernij’. Steekproef Het VOC-schip Valkenisse. “We hebben slavernij en kolonialisme op grote schaal aangepakt”, zei Ilchman.

Arthur Whelag, een voormalig waarnemer van de National Gallery Northern Baroque en kunsthistoricus aan de Universiteit van Maryland, schaamt zich over het algemeen als hij de ‘Gouden Eeuw’ een overdreven correctie noemt. (Vilac heeft de MFA-galerijen nog niet bezocht en commentaar gegeven op het domein, niet op de installatie van het Boston Museum.)

Nederland is geen perfecte samenleving, maar het wordt al lang beschouwd als een land dat zijn best heeft gedaan om de armen en kansarmen te ondersteunen. Het verwelkomde Joden en stond katholieken toe om in privé te aanbidden, als ze geen ophef maakten, zei Whelag. (Dus de “verborgen” kerken van Holland.) De meeste Nederlandse schepen hadden voorraden en niet alle slaven, zei Weilk. “Het is moeilijk om de Nederlanders te selecteren en de hele gemeenschap te verontreinigen.”

Whelag gelooft dat kijkers de “humanitaire boodschap” van waardigheid, liefde en hoop kunnen wegnemen van het kijken naar Nederlandse en Vlaamse kunst. “Ze leren iemand over de problemen van het leven”, zei hij. “Ik denk dat het belangrijk is om te praten over wat belangrijk is ‘en zeggen’ deze zijn belangrijk’. Ze zijn belangrijk. We kunnen allemaal berichten van hen krijgen om ons te begeleiden.

Musea kunnen bezoekers misleiden als ze zich alleen richten op Nederlandse 17e-eeuwse handelspraktijken, in plaats van op de magnifieke rijke Franse monarchen of Russische tsaren die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen.

Is het niet eerlijk voor Nederlandse kooplieden uit de 17e eeuw om de zakelijke ondernemingen van hun huidige donateurs in het openbaar te onderzoeken? Culturele belastingcontroles moeten vooral gelijkelijk worden onderzocht.

Volgen Artnet-nieuws Op Facebook:


Wil je in de kunstwereld blijven? Abonneer u op onze nieuwsbrief om belangrijk nieuws, eye-opening interviews en serieuze recensies te ontvangen die het gesprek gaande houden.

READ  FISHER sluit zich aan bij Nederlands-Caribisch duo Shermanology voor "It's A Killa"