augustus 16, 2022

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Waarom heeft iedereen het over Nederlandse broeders? Koffie?

Nederlandse broeders Koffie blijft het enige restaurant dat in 2021 naar de beurs gaat en de aandelenkoersen boven het oorspronkelijke aanbod houdt, momenteel schommelend rond de $ 38 versus de openingsprijs van $ 23. Vorig jaar was een bannerseizoen voor IPO’s van restaurants, met vijf nieuwe keuzes die de openbare markt bereikten, waaronder: Krispy Kreme.

Met een toenemende vrees voor een recessie en een aanhoudende bearmarkt, lijkt het erop dat iedereen wel een oppepper kan gebruiken. Warren Buffet, het legendarische orakel van Omaha, zei de beroemde uitspraak: “Pas als het tij gaat, ontdek je wie er naakt heeft gezwommen.” Kleinere bedrijven kunnen ernaar streven om gelijke tred te houden met de “bro-ista’s”, en zelfs de grootste namen in snelle, gepersonaliseerde koffieservice kunnen het knelpunt voelen.

Over Nederlandse broeders gesproken. Het verslaan van de huidige gigant in zijn markt is misschien een beetje voorbarig, maar dit in Oregon gevestigde bedrijf haalt zowel de krantenkoppen voor wat het niet heeft als wat het doet.

De kracht van cafeïne in tijden van recessie

Nederlandse broeders exploiteert drive-thru-koffielocaties in het westen van de Verenigde Staten en blijft groeien, met meer dan 500 locaties die al Rebel-energiedrankjes en verse koffie, thee en bevroren dranken serveren. Basisconsumptiegoederen, waaronder voedsel en dranken, worden grotendeels gezien als recessiebestendig. Het snelle stoppotentieel van drive-thru-locaties (en lage overheadkosten versus traditionele barista-restaurants) kan Dutch Bros. een voorsprong in een langdurige economische neergang.

En het blijvende potentieel van koffie wordt bewezen door oudere, grotere bedrijven. Marktleider Starbucks daalde tot ongeveer $ 4 tijdens het hoogtepunt van de Grote Recessie van eerdere hoogtepunten rond $ 20. Het herstelde zich snel, verdubbelde van dat dieptepunt in juli 2009 en ging vorig jaar naar een recent record van $126,32. Dat vertegenwoordigt een enorme winst ten opzichte van de dieptepunten uit het recessietijdperk, wat bewijst wat een koffiebedrijf aan de westkust kan doen.

READ  Ontdek Nederlandse nieuwe manieren om Covit-19-frustraties te verdrijven

Een cultuur en plan voor blijvend succes

Nederlandse broeders noemt zijn ‘bro-ista’-cultuur een van zijn grootste voordelen op de markt. “Er is een geweldige chemie op de tribunes”, zei CEO Joth Ricci in een interview met Restaurantbedrijf. “Het is een geweldige plek om te werken. Mensen genieten ervan. Het is een andere werkomgeving dan op andere drive-thru-locaties.” Omdat organisaties, met name in de service- en horecasector, blijven worstelen met personeelsniveaus en arbeidsproblemen, is die cultuur misschien wel belangrijker dan ooit.

Deze positief bekeken bedrijfscultuur staat in schril contrast met Starbucks, die een felle strijd tegen vakbondsvorming zou kunnen verliezen, aangezien werknemers ernaar streven de arbeidsomstandigheden te verbeteren en te onderhandelen over hogere salarissen en voordelen in een tijd waarin de consumentenuitgaven binnenkort merkbaar kunnen dalen. Zonder die interne strijd zou Dutch Bros. zou de omzet kunnen verminderen en, in combinatie met zijn outreach- en gemeenschapsdienstprogramma’s, een serieus marktaandeel kunnen gaan claimen van concurrenten van elke omvang.

Beren kunnen de bros nog steeds verscheuren

Starbucks blijft de koning van het retailkoffiecircuit en Dutch Bros. heeft een veel kleinere footprint, met slechts 538 locaties vs. Starbucks 34.000. Nederlandse broeders blijft groeien, maar voorspelt het potentieel voor maximaal 4.000 nieuwe locaties binnen 15 jaar in het winstrapport van mei.

Consumenten zouden wel eens een rem kunnen zetten op de uitgaven als de renteverhogingen door de Fed de gloeiend hete arbeidsmarkt vertragen en werknemers in de portemonnee raken. Het historische succes van het legendarische koffiebedrijf in Seattle omvat waarschuwende verhalen; het sloot meer dan 300 winkels om het hoofd boven water te houden tijdens de Grote Recessie, wat een kleinere concurrent gemakkelijk zou kunnen verlammen en velen volledig failliet zou kunnen doen gaan.

READ  Nederlandse bedrijven komen terug

De toekomst ziet er sterk uit

Buffett adviseert dwaze beleggers ook: “Wees bang als anderen hebzuchtig zijn en hebzuchtig als anderen bang zijn.” Die dorst naar succes lijkt op de tap voor Dutch Bros. Beleggers hebben het over een blijvende kracht die indruk blijft maken terwijl het bedrijf weerstand biedt aan de huidige neergang van de markt, en toont een grote kans dat het omstandigheden kan overleven die veel concurrenten hard kunnen treffen.

Met krachtige ondersteuning van medewerkers, een focus op filantropie en betrokkenheid van de gemeenschap, en een aanbod van cafeïne in een tijd waarin werknemers een serieuze boost nodig hebben, heeft Dutch Bros. heeft misschien gewoon een recept voor succes dat een recessie doorstaat en aan de andere kant sterk naar voren komt. Daarmee zou het in de voetsporen treden van de huidige industriegigant, en dat zijn inderdaad hele grote schoenen.

Nicholas Robbins heeft geen positie in een van de genoemde aandelen. The Motley Fool heeft posities in en beveelt Starbucks aan. The Motley Fool beveelt de volgende opties aan: kort juli 2022 $ 85 belt op Starbucks. The Motley Fool heeft een openbaarmakingsbeleid.