juli 22, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Het derde mijnenbestrijdingsvaartuig van het Belgisch-Nederlandse RMCM-project is te water gelaten

Het derde mijnenbestrijdingsvaartuig van het Belgisch-Nederlandse RMCM-project is te water gelaten

Doornik, het derde van twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen in het Belgisch-Nederlandse RMCM-programma ontworpen voor de Belgische marine, werd op 2 juli 2024 te water gelaten in Concarneau.

Marine Groep

Namens de Naval Group kreeg Gership, de industriële hoofdaannemer van het project, de opdracht van de algemene hoofdaannemer.

Doornik, het derde schip in het project en het tweede schip voor de Belgische Marine, zal in 2026 aan België worden opgeleverd.

Het eerste schip van de serie, Oostende, werd op 29 maart 2023 in gebruik genomen bij de Belgische Marine en het tweede, Vlissingen, op 19 oktober 2023 bij de Koninklijke Marine.

Het vierde in de serie, Scheveningen, het tweede schip voor de Nederlandse marine, werd op 19 juli 2023 te water gelaten en zal naar verwachting in december 2024 te water worden gelaten.

De oplevering van Oostende staat gepland voor de zomer van 2025 in Zeebrugge, België. De leveringen van de overige schepen zullen tot medio 2030 met twee per jaar stagneren.

Het rMCM-project werd in 2019 gegund aan Belgium Naval & Robotics, een consortium gevormd door Naval Group en Exile als onderdeel van een internationale competitie.

De partners zullen de Belgische Marine en de Koninklijke Marine voorzien van twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen, evenals een honderdtal drones geïntegreerd in een gereedschapskist om de schepen uit te rusten.

In september 2023 werd een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend tussen Frankrijk, België en Nederland, waardoor Frankrijk het ontwerp van rMCM-schepen kon gebruiken om de Franse marine uit te rusten met zes schepen. Thales wordt verantwoordelijk voor het interne UAV-systeem voor Frankrijk.

READ  Er is een deadline voor een akkoord over de Nederlandse alliantie

De Naval Group is als algemene architect en hoofdaannemer verantwoordelijk voor het ontwerp, de algehele integratie, het testen en de inbedrijfstelling (gevechtssysteem en antimijnsysteem) van de schepen.

Kership, een joint venture tussen Naval Group en Brio, is de industriële hoofdaannemer voor de twaalf schepen die in Concornue en Lancaster in aanbouw zijn.

Exile, de medecontractant, heeft de leiding over het UAV-missiesysteem, waarvan het grootste deel in Oostende, België, zal worden vervaardigd. In het kader van de nauwe samenwerking tussen de Belgische Marine en Naval Group Belgium zal het onderhoud van de schepen in België worden uitgevoerd, met de hulp van partner Flanders Ship Repair in Zeebrugge.

Deze mijnen hebben de volgende kenmerken:

  • Lengte: 82,6 meter;
  • Breedte: 17 meter;
  • Verplaatsing: 2.800 toms;
  • Maximale snelheid: 15,3 knopen;
  • Bereik: >3500 zeemijl;
  • Accommodatie: 63 personen.

Deze gespecialiseerde mijnenoorlogsschepen zijn in staat een combinatie van oppervlaktedrones (schepen van ongeveer 12 meter en 18 ton), onderwaterdrones en luchtdrones te lanceren en te lanceren of te vliegen.

Mijnbestrijdingsschepen gebruiken een volledig robotsysteem om mijnen te detecteren, classificeren en neutraliseren. Volgens de marine zijn ze bestand tegen explosies onder water en hebben ze een zeer lage akoestische, elektrische en magnetische signatuur.