november 28, 2021

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Uitgebreid Nederlands forensisch laboratorium beweert de rijgegevens van Tesla te hebben gedecodeerd

LONDEN, 21 oktober – Het forensisch laboratorium van de Nederlandse regering zei donderdag dat het het onvoldoende beveiligde gegevensopslagsysteem van de fabrikant van elektrische auto’s Tesla Inks (TSLA.O) had gedecodeerd.

Van Tesla-auto’s was al bekend dat ze gegevens van ongevallen opsloegen, maar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) zei dat onderzoekers meer gegevens hadden ontdekt dan eerder bekend was.

Het NFI beweerde dat de versleutelde gegevens informatie bevatten over de werking van zijn rijhulpsysteem, Tesla Vehicles Autopilot genaamd. Voertuigen registreren snelheid, gaspedaalniveau, stuurhoek en remgebruik, en afhankelijk van hoe het voertuig wordt gebruikt, kunnen die gegevens meer dan een jaar worden bewaard.

“Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch rechercheurs en verkeersongevallenonderzoekers en kunnen helpen bij een strafrechtelijk onderzoek naar een ongeval na een dodelijk verkeersongeval of letsel”, zegt NFI-digitale rechercheur Francis Hujendik in een verklaring.

Tesla reageerde niet direct op een verzoek om commentaar.

In plaats van dat het Nederlandse laboratorium naar gegevens van Tesla zoekt, heeft het ‘reverse engineering’-gegevensrecords – software die software extraheert – in Tesla-voertuigen ‘voor objectieve analyse’.

‘Wie is verantwoordelijk?’

Het NFI onderzocht de aanrijding met behulp van de automatische piloot van de Tesla-coureur en een voorligger remde plotseling hard.

Bij het gerechtelijk onderzoek reageerde Tesla op de verwachte waarschuwing van de bestuurder om de controle over de auto opnieuw te starten, maar de botsing vond plaats toen Tesla het andere voertuig op de voet volgde in het drukke verkeer.

“Dat is interessant, want wie is verantwoordelijk voor de volgende afstanden: auto of chauffeur?” Dat zegt NFI-analist Art Spec.

READ  Hamilton "op de achterste voet" na voortijdig einde Nederlandse GB-training

NFI Tesla versleutelt zijn gecodeerde rijgegevens om de privacy van de bestuurder te beschermen door zijn technologie te beveiligen tegen andere fabrikanten. Autobezitters kunnen bij een ongeval hun gegevens opvragen, inclusief camerabeelden.

Eerder dit jaar zei Tesla dat het een platform had opgezet om autogegevens lokaal op te slaan, omdat autofabrikanten zich steeds meer zorgen maakten over hoe ze omgaan met informatie die wordt verzameld door autocamera’s en sensoren. Lees verder

Afschrijvingen Verdere gegevens vrijgegeven

Het NFI constateerde dat Tesla voldeed aan dataverzoeken van de Nederlandse autoriteiten, maar veel van de data die nuttig zouden zijn weggelaten.

“Tesla levert alleen een specifieke subgroep van signalen, die slechts voor een bepaalde periode worden opgevraagd, terwijl alle signalen worden vastgelegd in de logbestanden”, aldus het NFI-statement.

Door de code van Tesla te versleutelen, weet het NFI nu meer over wat voor soort gegevens de autofabrikant opslaat, voor hoe lang, en staat het meer gedetailleerde gegevensverzoeken toe, zei Hujendijk.

“Je kunt niet claimen wat je niet weet, dus het zou handig zijn om nu te weten wat er nog meer wordt opgeslagen,” zei hij.

Hujendijk Dat geldt ook voor andere autofabrikanten omdat analisten niet weten hoeveel, wat voor data fabrikanten en hoe lang ze bewaren.

Tesla heeft op afstand toegang tot gegevens, zegt het lab, die periodiek worden geüpload vanuit auto’s en door het bedrijf worden gebruikt voor productupgrades of om storingen te verhelpen.

De NSF verkreeg ook gegevens van Tesla-modellen S, Y, X en Mass-Market Model 3 en deelde de resultaten op de conferentie van de Europese Unie over ongevallenongevallen, zodat andere ongevalsanalisten deze konden gebruiken.

READ  Nederlandse ambassadeur reist om uitzetting te bespreken

In augustus opende de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) een formele veiligheidsinspectie van Tesla’s automatische pilootsystemen op 765.000 Amerikaanse voertuigen na een reeks ongevallen waarbij Tesla-modellen en hulpverleningsvoertuigen betrokken waren.

Tot op heden heeft de NHTSA 12 ongevallen gedetecteerd waarbij Tesla-voertuigen betrokken waren die gebruik maakten van geavanceerde rijhulpsystemen en hulpverleningsvoertuigen. De NHTSA zei dat de meeste gebeurtenissen in het donker plaatsvonden.

verklaring van Nick Carey; Bernadette Palm Editing

Onze normen: Beleid van de Thomson Reuters Foundation.