april 26, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Op een voor jou gemaakte fiets: Kunnen we de Hollandse kant op? | Gedrukte editie

Door dr. Prasanna JP Gunawardena

Keer bekeken):

De fiets biedt een betaalbare, comfortabele, gemakkelijke en duurzame manier van menselijke mobiliteit voor zowel rijk als arm. Aangezien de problemen in verband met congestie in de steden in de opkomende wereld blijven groeien, kan investeren in faciliteiten voor fietsen als een schoon, gezond alternatief voor motorfietsen en auto’s congestie en vervuiling helpen verminderen. Het zal ook toegang bieden tot goedkoop vervoer in landen waar momenteel tot een kwart van het inkomen van een persoon aan mobiliteit wordt besteed.

Dus kunnen we Sri Lanka (te beginnen met Colombo en andere grote steden) omtoveren tot een fietsnirvana door in de voetsporen van Nederland te treden?

Fietsvriendelijk: Fietsers in Nederland en rechts, ruime parkeermogelijkheden’

De hemel van een wielrenner

Fietsen is een symbool van de Nederlandse cultuur. Nederland heeft het wereldrecord als het land met de meeste fietsen per hoofd van de bevolking. Met 23 miljoen fietsen voor 17,4 miljoen inwoners, 32.000 kilometer aan fietspaden en de grootste fietsparkeervoorzieningen ter wereld mag Nederland zich met recht de nummer 1 van de wereld noemen. 1 fietsland.

Nederlanders hebben een fietscultuur opgebouwd die voor iedereen toegankelijk is, ongeacht leeftijd, bekwaamheid of economische middelen. De fiets is een veelgebruikt vervoermiddel in Nederland. 36% van de Nederlanders noemt de fiets als hun meest voorkomende vervoersmiddel op een normale dag, in tegenstelling tot de auto (45%) en het openbaar vervoer (11%). Fietsen heeft een modaal aandeel van 27% van alle verplaatsingen (stedelijk en landelijk) in het hele land. De Nederlanders trainen hun kinderen om te rijden, zodat ze rond de 12 jaar vol vertrouwen over de weg kunnen rijden. Als onderdeel van hun rijopleiding worden Nederlandse automobilisten ook getraind in interactie met fietsers.

READ  ESPN+ vernieuwt Eredivisie-rechten om de berichtgeving over het Nederlandse voetbal voort te zetten

Amsterdam staat bekend als de fietshoofdstad van de wereld, maar het is belangrijk om te onthouden dat de Nederlanders veel van dezelfde uitdagingen hebben overwonnen als andere landen met verstopte auto’s, en hun verhaal is een belangrijk model om de rest van de wereld naar een meer menswaardige, fietsvriendelijke toekomst. Een toename van het autobezit in de jaren ’50 en ’60 veroorzaakte een toename van het aantal ongevallen op de weg en vervolgens dodelijke slachtoffers. Gegevens toonden aan dat in 1972 meer dan 3.000 mensen werden gedood door motorvoertuigen, onder wie 450 kinderen. Een sociale beweging door Dr. Prasanna JP Gunawardena nt ‘Stop de Kindermoord’ (Stop de Kindermoord) begon – het eisen van veiligere fietsomstandigheden voor kinderen. De oliecrisis in het Midden-Oosten van 1973 verhoogde ook de druk op de Nederlandse regering om verbeteringen in de fietsinfrastructuur door te voeren.

De Nederlanders bouwden een uitgebreid netwerk van fietspaden om fietsen veiliger te maken. De weg is meestal gemarkeerd met rode gladde oppervlakken. De fietspaden zijn breed genoeg om naast elkaar te fietsen en in te halen. In alle stadia van stadsplanning wordt rekening gehouden met de behoeften van fietsers. Stedelijke gebieden zijn vaak ingericht als ‘levende straten’, waarbij fietsers en voetgangers voorrang krijgen op gemotoriseerd verkeer.

Hoe maak je je
stadsfiets vriendelijk

De belangrijkste factor die het fietspercentage in veel steden laag houdt, is dat de meeste mensen het niet prettig vinden om ruimte te delen met snel rijdende auto’s en vrachtwagens.

De meeste moderne steden zijn ontworpen voor de auto. Of het nu de opritten van onze huizen zijn of parkeerplaatsen, alles is ontworpen om het reizen met de auto zo gemakkelijk mogelijk te maken, zonder aan fietsers te denken. Zo hebben wegen in de meeste steden geen aparte fietspaden.

READ  Liefde in tijden van terreur: de tragische stellen die trouwden in een Nederlands nazi-doorgangskamp | Holocaust

Elke stad kan een fietsstad worden. Er moet echter begrip zijn dat straten moeten worden ontworpen voor alle reizen, niet alleen voor die om te werken. Dit betekent het verbinden van waar mensen wonen met winkels, buurthuizen, scholen, parken – plaatsen waar mensen echt naartoe willen. Denk aan fietsparkeren, connectiviteit tussen fiets en openbaar vervoer en doordacht ontworpen bewegwijzering en verkeerslichten voor het vinden van wegen en gebruiksgemak.

Strategieën voor succes
implementatie

1) Uitbreiding en verbetering van de fietsnetwerken en netwerkconnectiviteit van verschillende secties om alle gebieden toegankelijk te maken voor niet-gemotoriseerde vervoerswijzen;

2) Verbetering van het comfort en de veiligheid van fietspaden en aanpassing van de wegeninfrastructuur (bijv. kruispunten, kruisingen) en verkeersborden om fietsers voorrang te geven en veiliger te reizen

3) Aanbieden van aanvullende fietsdiensten zoals veilige en comfortabele parkeer- en transferfaciliteiten, reparatiewerkplaatsen, verhuursystemen of accommodatie in voertuigen voor openbaar vervoer

4) Stimuleren van het gebruik van elektrische fietsen, bijvoorbeeld door het aanbieden van informatie, oplaadpunten of speciale incentives

5) Informatie- en marketingcampagnes om het reisgedrag van burgers te beïnvloeden

6) Aanbieden van trainingen voor veiliger fietsen.

Door de voorkeur te geven aan fietsen in een stad, kan het gebruik van personenauto’s worden verminderd. Hierdoor zal de luchtvervuiling en de behoefte aan parkeerplaatsen afnemen, waardoor de mogelijkheid ontstaat om de openbare ruimte op een meer burgervriendelijke manier te kunnen reconstrueren en hergebruiken. Dit kan ertoe leiden dat meer mensen de fiets gaan gebruiken, zelfs voor hun dagelijkse verplaatsingen naar het werk, school of winkelen. Deze mode-shift zal vervolgens de congestie tijdens de spits verminderen (tijdsbesparing opleveren). Uit een analyse van het IMF blijkt dat Sri Lanka tot de landen met de langzaamste wegen behoort: een gemiddelde wegsnelheid van 50 km/u, terwijl dat in Nederland bijvoorbeeld 100 km/u is.

READ  We zijn niet van wereldklasse, zegt von Gale tegen de Nederlanders

Over de hele wereld verwonderen landen zich over de indrukwekkende fietscultuur en infrastructuur van Nederland, terwijl een verraderlijke ‘dat zou hier nooit werken’-houding echte verandering verhindert. De voordelen en potentiële effecten van een toename van het fietsgebruik worden vaak verwaarloosd door politici, vooral in landen als Sri Lanka, waar nog steeds geen wijdverbreide fietscultuur bestaat. Er moeten bijeenkomsten met belanghebbenden worden georganiseerd, evenals informatiecampagnes om de burgers bewust te maken.

(De schrijver is directeur EMEA bij een Nederlandse corporate finance-onderneming, en voormalig docent aan de Peoples’ Friendship University of Russia en senior onderzoeker aan de Van Hall Larenstein University, Nederland)

Op zoek naar een ideale partner? Vind je soulmate op Hitad.lk, Sri Lanka’s favoriet huwelijksaanzoeken bladzijde. Met huwelijksadvertenties van Hitad.lk heb je toegang tot duizenden advertenties van potentiële huwelijkskandidaten die op zoek zijn naar iemand zoals jij.