april 26, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlandse luchtvaartmaatschappij stopt met service en blokkeert een toilet op vluchten naar China als reactie op de verslechterende COVID-situatie

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM gaat stewardessen die op diensten vanuit China werken, toegang geven tot gezichtsmaskers van ziekenhuiskwaliteit en spatwaterdichte veiligheidsbrillen. Het besluit volgde op directe verzoeken van stewardessen die zich ongemakkelijk voelden bij het werken aan vluchten in de regio vanwege de verslechterende COVID-19-uitbraak in China.

Een woordvoerder van de in Amsterdam gevestigde luchtvaartmaatschappij bevestigde ook dat het de diensten aan boord van vluchten vanuit China zou verminderen en dat ten minste één toilet aan boord zou worden afgesloten en uitsluitend gereserveerd voor gebruik door de bemanning.

Het besluit weerspiegelt de eerste reactie die KLM en andere luchtvaartmaatschappijen hebben genomen om de opkomst van COVID-19 aan het begin van de pandemie begin 2020 het hoofd te bieden. Het is duidelijk dat deze aanvullende pandemische maatregelen alleen worden geïmplementeerd op vluchten vanuit China.

Een woordvoerder bevestigde het besluit en zei dat de luchtvaartmaatschappij al strikte gezondheidsprotocollen had op vluchten naar China vanwege lokale regelgeving en dat er extra bescherming werd geboden op retourvluchten omdat “collega’s de wens hebben uitgesproken om op deze manier te werken”.

“We volgen vandaag met belangstelling het overleg in Brussel waar Europese lidstaten de toelatingseisen bespreken”, vervolgt een verklaring van de luchtvaartmaatschappij.

De beste gezondheidsfunctionarissen van Europa bespreken een blokbrede aanpak van aankomsten uit China en er wordt algemeen verwacht dat ze verplichte testregels vóór vertrek aanbevelen. Verschillende landen, waaronder Italië, Spanje en Frankrijk, hebben al eenzijdig aanvullende pandemische voorschriften ingevoerd voor aankomsten uit China.

KLM zegt ook in “nauw contact” te staan ​​met het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid over de situatie in China. De luchtvaartmaatschappij vliegt momenteel niet rechtstreeks naar China, maar bedient Shanghai en Hangzhou met een ‘shuttle’-service vanuit Seoul, Zuid-Korea.

READ  Hyundai combineert realtime verkeersdata met de Nederlandse infrastructuur

De luchtvaartmaatschappij bedient ook Hong Kong met een shuttleservice vanuit Bangkok, Thailand. KLM stopte met rechtstreeks vliegen naar het vasteland van China en Hong Kong vanwege het grote risico dat vliegtuigbemanningen voor onbepaalde tijd worden vastgehouden in door de overheid beheerde quarantainefaciliteiten.

Een groeiend aantal landen heeft reisbeperkingen uit het pandemische tijdperk opnieuw ingevoerd vanwege bezorgdheid over een gebrek aan betrouwbare gegevens uit China. Op woensdag bekritiseerde de directeur-generaal van de International Air Transport Association, Willie Walsh, regeringen voor hun “krampachtige” herinvoering van pandemische grensmaatregelen.

Walsh eiste dat landen onmiddellijk “ineffectieve maatregelen die internationale connectiviteit afsnijden” opheffen. Hij gaf geen commentaar op het feit dat China zich tot eind vorige maand had geïsoleerd van de rest van de wereld en nog steeds tests voor vertrek vereist voor passagiers die naar het land reizen.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Geen spam, maar een wekelijks overzicht van het beste luchtvaartnieuws dat je niet wilt missen

Mateusz Maszczyński


Mateusz Maszczynski heeft zijn vaardigheden als internationale stewardess aangescherpt bij de meest vooraanstaande luchtvaartmaatschappij in het Midden-Oosten en heeft tijdens de COVID-19-pandemie gevlogen voor een bekende Europese luchtvaartmaatschappij. Matt is gepassioneerd door de luchtvaartindustrie en is een expert geworden in passagierservaring en mensgerichte verhalen. Matt’s branche-inzichten, analyses en nieuwsverslaggeving, die altijd een oor dicht bij de grond houdt, worden vaak gebruikt door enkele van de grootste namen in de journalistiek.