mei 3, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Het Nederlandse spoorbedrijf NS vraagt ​​om meer overheidsfinanciering vanwege de discussie over tariefverhogingen

Het Nederlandse spoorbedrijf NS vraagt ​​om meer overheidsfinanciering vanwege de discussie over tariefverhogingen

De NS heeft de steun van het parlement gezocht om een ​​jaarlijkse begrotingsverhoging binnen te halen die gebruikt zou kunnen worden om aanzienlijke tariefverhogingen af ​​te wenden. NS-topman Wouter Koolmees besprak de kwestie dinsdagmiddag tijdens een commissievergadering in de Tweede Kamer.

Vorig jaar gaf het kabinet NS eenmalig 120 miljoen euro extra om een ​​geplande ticketprijsverhoging van 8,67 procent voor kalenderjaar 2024 uit te stellen. Koolmeez wil dat dat geld structureel onderdeel wordt van de jaarbegroting, net zoals regionale openbaarvervoerbedrijven om dezelfde reden jaarlijks 300 miljoen euro extra krijgen.

Politici in de zaal adviseerden NS dinsdag om te bezuinigen, bijvoorbeeld door investeringen in nieuwe treinen uit te stellen. Coolmees noemde het ‘verrassend’ dat NS anders werd behandeld dan regionale vervoerders. Hij zei dat dramatische bezuinigingen of het verkopen van buitenlandse activa “penny-wise, pound-for-pound dwaas” zouden zijn. “Ik wil met de politici in gesprek gaan om te kijken of we hier iets aan kunnen doen.”

Bij de presentatie van de jaarcijfers van NS vorige maand waarschuwde CoolMess ervoor dat de ticketprijzen volgend jaar met ruim 10 procent zouden stijgen. Het bedrijf heeft een schuld van 1,1 miljard euro als gevolg van verliezen die zijn geleden tijdens de coronaviruspandemie en heeft moeite om de inflatie en de gestegen kosten bij te houden, terwijl de passagiersaantallen nog moeten terugkeren naar het niveau van vóór de pandemie.

Maar dat geld kon de kostenstijgingen van vorig jaar niet compenseren, aldus de spoorwegmaatschappij. “Daarom zal NS, bovenop de stijgende kosten en de reguliere inflatie, genoodzaakt zijn om in 2025 uitgestelde tariefverhogingen door te voeren vanwege het ‘indexeringsgat’ dat de afgelopen jaren al is ontstaan”, waarschuwden de spoorwegen. “Dat zal in 2025 toenemen tot ruim 10 procent.”

READ  Nederlandse en Spaanse gevechtsvliegtuigen ter verdediging van het Bulgaarse luchtruim

NS heeft het afgelopen jaar meerdere treinvertragingen gehad door werkzaamheden aan het spoor, knelpunten en achterstand. De spoorwegmaatschappij heeft vorig jaar 288.345 schadevergoedingsclaims wegens vertragingen ingediend, 100.000 meer dan het jaar daarvoor. Vorig jaar arriveerde 89,7 procent van de passagiers op tijd – binnen 5 minuten na de geplande aankomsttijd. Die prestatie ligt onder de eigen doelstelling van NS van 91,5 procent en slechter dan de score in 2022 van 91,6 procent.

ProRail waarschuwde maandag dat de spoorwerkzaamheden dit jaar voor meer verstoringen van het spoorverkeer kunnen zorgen. De Railmanager heeft voor 2024 zo’n 400 onderhouds- en spoorprojecten op de planning staan. Dit is een baan waarvoor weekenden, vakanties en overnachtingen nodig zijn. ProRail moet dus meer werk verrichten tijdens kantoor- en schooluren. De spoorwegbeheerder denkt dat het een populairdere werkgever zal worden en het enorme tekort aan technici zal helpen verlichten.

“Je kunt er zeker van zijn dat we er alles aan zullen doen om het beter te doen, maar de realiteit in de komende jaren is dat veel situaties buiten onze controle liggen en eenvoudigweg niet kunnen worden opgelost”, aldus Coolmees. Hoewel hij kritiek had op de tijdige prestaties, wees hij op een tekort aan personeel en gebrek aan apparatuur.

Namens Rover is de Passagiersvereniging verschenen. Eerder zei de groep boos te zijn dat NS de ticketprijzen met 10 procent wilde verhogen, terwijl reizigers met meer vertragingen en verstoringen te maken kregen. Volgens de organisatie zullen duurdere kaartjes de passagiers niet terug naar de trein brengen, maar wel een verbeterde efficiëntie. Rover pleitte ervoor dat de overheid NS en ProRail scherper onder de loep zou moeten nemen en NS meer zou moeten betalen om de tarieven gelijk te houden.

READ  Nederlandse sciencefictionfilm 'Captain Nova' verschijnt in april 2022 op Netflix

Koolmees werd tijdens de hoorzitting dinsdag vergezeld door vertegenwoordigers van zowel ProRail als Rover. De kwestie wordt donderdag verder besproken in de Tweet Cam.