maart 29, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Online Black Friday-aankopen breken Nederlands record, zegt betalingsverwerker

Black Friday heeft ondanks inflatie geleid tot een recordaantal online verkopen in Nederland, meldt de Zweedse betaaldienstverlener Klarna. Retailers profiteerden ervan, want consumenten maakten niet alleen op vrijdag hun overstap, maar ook gedurende de hele week.

Op Black Friday zelf lag de omzet 28 procent hoger en was het op jaarbasis de populairste winkeldag van het jaar. Volgens Klarna was er al een piek in de verkoop aan het begin van “Black Week”, op de maandag voor de Black Friday-shopping. Op dit moment verkochten webshops 40 procent meer dan vorig jaar.

Directeur van Klarna Nederland Wilko Klaassen: “Het was even afwachten hoe deze week dit jaar zou verlopen, omdat veel consumenten de afgelopen maanden zijn getroffen door prijsinflatie en daardoor hun bestedingspatroon hebben moeten aanpassen.”

De meest populaire productcategorieën dit jaar waren elektronica, gezondheid en schoonheid, maar ook sieraden en accessoires. Klarna zag in haar analyse ook dat met name mensen uit Noord-Holland, Flevoland en Utrecht uit waren op Black Friday-verkopen, vergeleken met het landelijk gemiddelde. Inwoners van Drenthe en Friesland kochten juist minder tijdens Black Friday.

“Op basis van de cijfers zien we nu dat veel consumenten deze periode van kortingen zien als een kans om prijsbewuste en goedkopere cadeaus voor de feestdagen te kopen of een grote aankoop te doen met flinke korting”, vult Klaassen aan.

Ook creditcarduitgever ICS zag een toename van het aantal transacties, zowel doordeweeks als op Black Friday zelf. Opvallend is dat consumenten in vergelijking met vorig jaar minder kochten bij Nederlandse webshops. Vooral webshops uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland bleken populair.

READ  Belgisch en Nederlands team sponsoren koude schouder Qatar World Cup vanwege mensenrechtenkwesties

Het totaalbedrag waarvoor mensen aankopen deden met hun creditcard steeg met 30 procent jaar-op-jaar. Dit komt mede door de hoge inflatie. Consumenten kochten volgens ICS vooral speelgoed en hobbyartikelen, gevolgd door schoenen en kleding.