oktober 2, 2022

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlandse tieners vaak blootgesteld aan alcoholgehalte op TikTok

Journalisten van Pointer maakten een nep TikTok-account aan voor een 13-jarige Nederlandse tiener en ontdekten dat een op de vijf video’s die op het scherm kwamen, alcoholgerelateerd was. Een op de 20 video’s had volgens Pointer het alcoholmerk duidelijk zichtbaar.

Experts zeiden dat dit een probleem vormt, aangezien het zien van alcohol en alcoholmerken een meetbare invloed heeft op de drinkgewoonten van tieners.

“Zelfs een ogenschijnlijk onschuldige post met alcohol die gewoon op tafel stond, verhoogde de kans op drinken onder onze testpopulatie. En video’s als deze zijn veel extremer’, zegt Hanneke Hendriks, onderzoeker aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Als je dit vaak ziet, begin je te denken dat het normaal is. En we weten dat jonge mensen erg gevoelig zijn voor sociale normen. Ze imiteren hun leeftijdsgenoten en rolmodellen.”

Ondanks het advies tegen drinken onder de 18 jaar drinkt volgens Pointer de helft van de Nederlandse tieners. De gemiddelde leeftijd waarop zij beginnen met het drinken van alcohol is 13 jaar.

“Ik denk dat sociale media me op onbewust niveau wel beïnvloeden. Als het vol zou staan ​​met video’s die zeggen hoe slecht het is voor je gezondheid, zou ik waarschijnlijk meer terughoudend zijn om te drinken”, vertelde Suus, een Nederlandse tiener, aan Pointer.

Sommige receptenaccounts op TikTok laten makers van inhoud zien die alcohol gebruiken bij het koken en het merk van de drank noemen. Pointerjournalisten lieten deze video’s zien aan STIVA, de organisatie die alcoholreclame in Nederland reguleert.

“Volgens mij heeft iemand hier een fout gemaakt… dit hoort niet op TikTok te staan”, zegt STIVA-directeur Peter de Wolf in reactie op de video’s.

READ  'Hij weet wanneer het tijd is om te vertrekken' - Nederlandse reactie op de onrust van Danny van de Peek in Manchester United

Creators rechtvaardigden de video’s door te zeggen dat de alcohol slechts een ingrediënt was dat werd gebruikt bij het bakken en verwierpen het verzoek van STIVA om de receptvideo’s te verwijderen. “We moedigen het gebruik van alcohol nooit aan.”

Een woordvoerder van TikTok vertelde Pointer dat alcoholreclame op de app verboden is en dat gebruikers dergelijke inhoud kunnen markeren. “Naast het verwijderen van inhoud die in strijd is met onze communityrichtlijnen, proberen we bepaalde categorieën inhoud die mogelijk niet geschikt zijn voor een algemeen publiek niet aan te bevelen”, zeiden ze.

Het Commissariaat voor de Media kan geen toezicht houden op zaken die te maken hebben met sociale media en alcohol, aangezien de mediawet al enige tijd geleden is opgesteld en daar niet op ingaat, zegt een woordvoerder tegen Pointer. Staatssecretaris Maarten van Ooijen zei tegen Pointer dat de alomtegenwoordigheid van alcohol op TikTok-accounts van jongeren “verschrikkelijk” was, en zei dat hij ernaar zou kijken, maar “praktisch gesproken” is het moeilijk om dergelijke inhoud op sociale media te verminderen.

“We weten dat de effecten van marketing op het gebruik van alcohol enorm zijn, dus we moeten niet willen dat onze kinderen dit zien”, zei Van Ooijen.