november 29, 2022

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlandse Tekeningen: Hoogtepunten uit het Rijksmuseum

Curator voor het NGI: Anne Hodge. Deze tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met het Rijksmuseum in Amsterdam. 16 juli – 6 november 2022; Print Galerij | Toegang gratis – reserveren niet nodig

Een waardering door Peter Costello

Het Prentenkabinet in de National Gallery is een schaduwrijke hoek die in een bijna retraite-achtige sfeer een sfeer van ontspannen genieten creëert.

Het is zeer geschikt om deze tekeningen uit het Rijksmuseum in Amsterdam te tonen. Het is een van de grootste galerijen ter wereld, een plek die iedereen zou moeten proberen en bezoeken. De huidige tentoonstelling is gecentreerd rond een verzameling tekeningen, die de aard van de Nederlandse kunst in de 16e en 17e eeuw onthullen.

Hendrick Goltzius: Een zittende aap aan een ketting, ca.1592-1602; zwart, oker en rood krijt. Rijksmuseum, Amsterdam.

Nederland is een laaggelegen land waarvan het hele bestaan ​​voortkomt uit de controle en het gebruik van water en land. Er zijn geen spectaculaire landschappen, geen grote steden in puin of gedeeltelijk verwoest, geen gevoel van dominante majesteit. Het landschap, in de landelijke delen, is van rivieren, kanalen, boerderijen, eenzame bomen, af en toe bossen. Maar het ware karakter van de mensen wordt onthuld in de steden en hun kunst is er een van intimiteit, van privéleven, van het belang van individuen voor zichzelf.

Al deze aspecten zijn terug te zien in de 50 getoonde tekeningen. Zelfs de religieuze taferelen zoals Ferdinand Bo’s Christus verschijnt tot Maria Magdalena als GardnerRembrandts Aankondiging aan de herdersof van Hoogstraten’s Ongeloof van St Thomas een kleinschalige intimiteit hebben. Maar het zijn vooral de levende, nauwlettende details van het gewone leven en dieren die de bezoeker opvallen: een liggend kalf, een aap aan een ketting, de uitdagende kop van een geit, een kunstenaar aan het werk op een houtblok, een draaiende vrouw, een oude vrouw met een pet. De tentoonstelling heeft ervoor gekozen om zichzelf te promoten met een opvallende afbeelding van Rembrandts zelfportret met een zwarte baret die met grote ogen naar de wereld kijkt.

Rijkdom

Hoewel dit de tijd was waarin de rijkdom van Holland werd opgebouwd door activiteiten over de hele wereld van zijn overzeese rijk, werd het huiselijk leven niet vergeten. Deze privacy is nog steeds een kenmerk van het Nederlandse leven.

Maar als er één beeld is dat ik in mijn geheugen heb meegedragen, dan is het wel dat van Gerard ter Borch de Oude Portret van een meisje dat een boek leest: ongetwijfeld zou men kunnen denken dat dit een devotiewerk was, hoewel misschien niet, maar het verslag van een kleinburgerlijk meisje dat een gedrukt boek bezit en leest, voor amusement of verbetering, belichaamt een heel tijdperk in de Noord-Europese cultuur na de introductie van de boekdrukkunst . De tekening is het bewijs van een enorme revolutie in de wereldcultuur.

Dit kunnen kleine beelden zijn, maar ze zijn gevuld met diepgaande reflecties op het leven zoals geleefd.

Zoals de curator zegt: “Van de eerste stapjes van een kind tot vredige boslandschappen, Nederlandse Tekeningen geeft inzicht in het leven in Nederland eeuwen geleden door middel van voortreffelijk vaardige werken op papier”.

READ  Stapelt uit, Hongaarse zwemmer wint anti-Nederlandse, gescheurde zwembroek