juni 24, 2022

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

MotoGP 2022, Dutch TT, Assen, Fabio Quartararo, Yamaha, Aleix Espargaró, Aprilia, Ducati, Jack Miller, rijdersmarkt

De Dutch TT is evenveel punten waard als elke andere Grand Prix, maar als de laatste race voor de pauze halverwege het seizoen, zullen de resultaten in Nederland de agenda bepalen voor de lange zes weken die voor ons liggen.

Het kampioenschapsbeeld is duidelijk: Fabio Quartararo staat aan de leiding en Aleix Espargaró is de enige rijder wiens titelbestemming nog steeds in handen is – maar slechts net.

Quartararo heeft weinig zwakke punten, maar zijn motor heeft er een paar die kunnen worden uitgebuit als Aprilia, Espargaró en de nieuw leven ingeblazen Maverick Viñales kunnen presteren – en perfect presteren, want alleen perfectie zal het doen tegen Fabio in een paarse patch.

Bekijk elke training, kwalificatie en race van het MotoGP Wereldkampioenschap 2022 live en zonder reclame tijdens het racen op Kayo. Nieuw bij Kayo? Probeer nu 14 dagen gratis>

Het is ook een cruciale race voor de zich ontwikkelende rijdersmarkt, die steeds dichter bij zijn einde komt. Ducati heeft de twee potentiële vervangers van Jack Miller opgesloten in een vuurgevecht om de fabriekszetel, en de strijd is subtiel in evenwicht. Jorge Martin of Enea Bastianini? De klok tikt.

Wat betreft de man die ze willen vervangen, het is zes jaar geleden sinds zijn doorbraak in de MotoGP op nat wegdek, en de radar voorspelt opnieuw buien. Hij is zonder overwinning in wat zijn laatste jaar op een rode fiets zal zijn. Zou dit zijn weekend kunnen zijn?

WAT VOOR LOOD ZAL FABIO QUARTARARO IN DE HALFSEIZOEN NEMEN?

Alles komt eraan Fabio Quartararo, want het seizoen komt nog een laatste keer samen voor de pauze halverwege het seizoen.

READ  Nederlandse universiteiten gelasten personeel hun banden met Joodse en Israëlische groepen te onthullen

Twee keer winnaar in draf, op het podium bij alle races behalve vier dit seizoen en bij vijf van de laatste zes Grands Prix, is zijn titelvoorsprong gegroeid tot 34 punten van Aleix Espargaró.

Na zijn ongelukkige seizoensstart daagde het besef dat Quartararo niet alleen een titelkans was, maar in feite de titelfavoriet langzaam tot het plotseling onmiskenbaar was.

Ondanks zijn ingetogen seizoensstart is hij slechts een fractie slechter af dan vorig jaar om deze tijd, toen zijn voorsprong slechts zes punten groter was met 40 punten op Johann Zarco.

Je zou zelfs kunnen stellen dat zijn vooruitzichten dit seizoen beter zijn omdat hij zich maar over één rivaal zorgen hoeft te maken, terwijl vorig jaar Joan Mir en Francesco Bagnaia aantoonbaar nog binnen bereik waren.

Foto door Ronny Hartmann / AFPBron: AFP

Dus wat zijn de vooruitzichten dat zijn marge vanaf hier wordt vernietigd?

Laten we vorig jaar als voorbeeld nemen.

Ter vergelijking: Bagnaia stond na 10 ronden 58 punten achter op Quartararo, maar behaalde tot het einde van het seizoen 32 punten op de Fransman. Maar misschien nog relevanter, hij kwam van 70 punten achterstand met nog maar zes races te gaan om 26 punten verlegen te eindigen voor een netto winst van 44 punten, zij het met twee dood-rubber races, geen van beide Fabio verlichtte echt.

Het is natuurlijk wiskundig mogelijk, maar het is precies aan de vooravond van wat je als haalbaar zou beschouwen als 50 procent van het seizoen voorbij is.

Maar het gaat niet om de score. Vraag het maar aan de enige andere man met zijn hoop op het kampioenschap nog helemaal in eigen handen.

“Voor mij zijn het niet de punten”, zei Espargaró na de race van afgelopen weekend. “Het zijn maar 30 punten, niet zo veel. Als hij crasht in Assen en ik win of tweede word, zou dat 10 punten zijn.

“Het probleem is dat hij op zondag altijd sneller is dan ik.

“Fabio heeft gewonnen [in Germany] Heel makkelijk. Het probleem is dat hij op zondag sneller is dan ik en ik moet wat snelheid zien te vinden.”

Er zit een geheim achter de snelheid van Quartararo dit seizoen, en die komt op zaterdag. Als hij zich goed kwalificeert en de holeshot of dichtbij haalt, betekent dit niet alleen dat hij het ritme kan genereren dat hem in staat stelt het potentieel van de M1 te maximaliseren, maar het negeert ook de temperatuur- en drukproblemen van de voorbanden die de motor zo acuut voelt.

Neem dit seizoen gewoon contact op met Franco Morbidelli bij vrijwel elke race. Hij kan in één ronde niet het maximale uit de motor halen en is daarna hulpeloos om vooruitgang te boeken.

Dus de vergelijking voor Espargaró: kwalificeer Quartararo en houd hem dan zo lang mogelijk achter.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Foto door LLUIS GENE / AFPBron: AFP

KAN MAVERICK VIÑALES ZIJN VORM CEMENTEREN?

De Dutch TT markeert een ongelukkige verjaardag van een soort Maverick Viñales: zijn laatste podium, hij eindigde als tweede na Quartararo – wie nog meer? – laatste seizoen.

Hij pakte de pole en eindigde als tweede, maar de context was veel opmerkelijker dan het resultaat. Het kwam niet alleen na de slechtste prestatie van zijn carrière in Duitsland een week eerder, maar het was ook tegen de achtergrond van een terminale storing in zijn relatie met Yamaha en een op handen zijnde deal om over te stappen naar Aprilia een jaar voor het einde van zijn contract bij de Japans merk.

De verhuizing werd kort daarna bevestigd, maar bij de volgende race in Oostenrijk werd hij geschorst en vervolgens ontslagen door het team omdat hij probeerde zijn motor op te blazen.

Het bevrijdde hem om twee ronden later naast Aleix Espargaró de fiets op te pakken.

Het aanpassingsproces op de RS-GP heeft langer geduurd dan verwacht. Viñales, voorheen een hot item in de MotoGP, is nog niet hoger dan de zevende geëindigd voor zijn nieuwe team, terwijl teamgenoot Espargaró dit seizoen een onwaarschijnlijke titelkans heeft.

Maar Viñales heeft zich niet laten ontmoedigen. In feite was de Spanjaard helemaal terug bij de start van het seizoen, tijdens de Grand Prix van Indonesië, onvermurwbaar dat hij een aantal prestaties in de instellingen van de motor had ontgrendeld die hem “zeer optimistisch” maakten voor de komende ronden. Sindsdien is hij niet buiten de punten geëindigd, maar hij heeft ook zelden het tempo van Espargaró gehad.

Tot de Duitse Grand Prix, toen hij zo veel sneller was, werd hij in de vijfde laat in de race achter Aleix gebotteld voordat zijn achterste rijhoogte-apparaat het begaf en hem uit de Grand Prix zette.

Foto door Ronny Hartmann / AFPBron: AFP

“Ik ben erg tevreden met de dag omdat ik het leuk vond om te rijden”, zei hij, ongeacht zijn DNF. “Ik wist dat mijn laatste ronden mijn beste zouden zijn omdat ik de bandenslijtage onder controle had, en zelfs toen presteerde ik goed.

“Maar het behoort nu al tot het verleden en vanaf hier pakken we de positieve kanten van dit weekend op. Ook al voel ik dat de motor en ik qua snelheid niet op ons best zijn, we zijn in de war.

“Ik ben tevreden. We moeten ons in de kwalificatie verbeteren, want het is genoeg voor mij om goed te starten en als het nog een klein beetje verder is, kan ik de snelste aan kop van de race volgen.”

Dus heeft hij deze keer echt een hoek omgeslagen?

Assen, een circuit waar hij historisch gezien sterk in was, zal veelzeggend zijn. En er is nog nooit een belangrijker moment voor hem geweest om vooraan in het veld te staan, waar elke motor voor Quartararo een kans is voor Espargaró om zijn puntenvoorsprong te verbeteren.

“Het eerste doel hier op Assen zal zijn om door te gaan op het niveau dat vorige week werd getoond”, zei Viñales. “Ik ben ervan overtuigd dat we op elk circuit competitief kunnen zijn, vooral op een lay-out die altijd bij mijn rijstijl heeft gepast. Ook het feit dat we meteen racen is iets dat me helpt.”

WIE WIN DE DUCATI SHOOTOUT?

Er moet nog zoveel van de rijdersmarkt worden beslist, maar de enige stoel die fundamenteel in de open lucht zal worden beslist, is de tweede fabrieks Ducati-machine naast Francesco Bagnaia, waar de enige zekerheid is dat het team de uitgaande Jack niet wilde hebben Molenaar.

De kanshebbers zijn duidelijk: Pramac’s Jorge Martin en Gresini’s Enea Bastianini.

Jorge Martin was de vermoedelijke erfgenaam, maar zijn crash-gevoelige start van het seizoen en Bastianini’s seizoensrecord van drie overwinningen waren genoeg om de gedachten bij Borgo Panigale te vertroebelen, zozeer zelfs dat er geen beslissing kon worden genomen om samen te vallen met de aankondiging van Miller dat hij zou verhuizen naar KTM na negen ronden.

MEER MOTORSPORT

‘ANGRY AT F1’: De dag dat Mercedes-ster bijna stopte

SUPERCARS SILLY SEASON: De off-contract Supercars schitteren in de mix terwijl halverwege het seizoen de rijdersmarkt in 2023 wakker wordt

GEEN RISICO, GEEN BELONING: McLaren zakt ineen terwijl rivalen wegtrekken

De situatie zorgt in feite voor een schietpartij voor de stoel die ten minste de Duitse Grand Prix en de Nederlandse TT omvat, met de Britse en Oostenrijkse Grand Prix na de pauze mogelijk de laatste kansen voor hen om hun zaak te bepleiten.

Het begon slecht voor Bastianini. Nadat hij tijdens de Franse Grand Prix naar de overwinning had gerend en binnen acht punten van de titel voorsprong kwam, crashte hij tijdens de volgende twee races en eindigde als 10e in Duitsland.

Martin had ondertussen zijn gelijkaardige beste resultaat van het seizoen in Barcelona met de tweede plaats voordat hij een operatie onderging voor het carpeltunnelsyndroom voorafgaand aan de Duitse Grand Prix, waar hij als zesde eindigde, zijn beste niet-podiumresultaat van het jaar. Het was ook de eerste keer dat hij dit seizoen drie races op rij finishte, een bewijs van de zenuwproblemen die hem eerder dit seizoen teisterden.

De toegevoegde complexiteit hier is dat Bagnaia is teruggekeerd naar crashgevoelige manieren. Zal dat het besluitvormingsproces beïnvloeden in de richting van Martin’s theoretische consistentie als hij kan bewijzen dat zijn armoperatie hem heeft genezen van zijn vroege crashes? Of zullen de drie overwinningen en de vierde plaats van Bastianini in het klassement een te glimmend object zijn voor Ducati om te negeren?

Met een langer dan verwachte pauze voor de boeg, zou een sterk resultaat een belangrijk levensonderhoud kunnen zijn op een cruciaal moment voor de rijdersmarkt.

WAT DOET HET WEER?

Het is een uiterst belangrijke vraag voor Australische MotoGP-fans, wiens herinnering aan de Assen TT 2016 en Jack Miller’s eerste overwinning in de hoogste klasse in hevige omstandigheden nog steeds sterk is.

Er wordt namelijk het hele weekend regen voorspeld, met een grote kans op buien op vrijdag en meer wisselvallig weer voor de kwalificatie en de race.

Het potentieel voor nat weer komt op een goed moment voor Miller, die er in Duitsland fris uitzag na de bevestiging dat hij de komende twee seizoenen KTM-fabrieksleer zal dragen.

Foto door Robertus Pudyanto / Getty ImagesBron: Getty Images

Het vertrouwen dat gepaard gaat met een meerjarige deal – hem zo lang ontzegd door Ducati – is duidelijk.

Maar cruciaal was ook het werk dat werd gedaan tijdens de test na Barcelona, ​​waar de Australiër zegt een doorbraak te hebben gemaakt die hem zou kunnen helpen met zijn relatieve inconsistentie tot nu toe dit seizoen.

“Ik heb het gevoel dat dit bevestigde wat we zagen als een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de test die we deden na Barcelona”, schreef hij op zijn website. “Ik had vanaf het begin van het jaar veel last gehad om de motor echt tot stilstand te brengen, dus we veranderden mijn rijpositie tijdens de test en verplaatsten mijn stuur behoorlijk naar voren.

“Ik had meteen het gevoel dat ik wat meer vertrouwen had in de voorkant van de motor, vooral hier (in Duitsland) waar het allemaal om draaien draait, omdat het de strakste baan is waar we naartoe gaan.

“Het was een geweldig weekend en nu gaan we komend weekend naar Assen, een plek waar ik natuurlijk best goede herinneringen aan heb.”

Een beter passende fiets, regen op de radar, een Miller met veel vertrouwen – de omstandigheden zijn rijp om de sport met een knal de pauze van het middenseizoen in te sturen.