maart 29, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Houten ringen helpen de geheimen van de Nederlandse maritieme overheersing in de 17e eeuw te verklaren

Op weg naar Zuidoost-Azië in de 17e eeuw staken verschillende Nederlandse schepen de West-Australische kust over – en één specifiek schip was te zien. Museum van West-Australië De geschiedenis van de scheepsbouw wordt onthuld door het hout Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) Strijd voor het eerst tegen grote Europese rivalen.

Het werd gebouwd in Amsterdam in 1626-1628 en raakte tijdens zijn eerste reis in juni 1629 in verval. Ochtendrif Uit Beacon Island (Houtman Arolhos Archipel), De Batavia Episch Vereenigde Oost-Indische Compagnie Experts zeggen dat de scheepsbouw deze week de beste is, volgens een onderzoek onder leiding van Universiteit van Flinders Archeoloog en universitair hoofddocent Wendy van Duivenvoorde Universitair hoofddocent met Associate Teachers Ayoff Daly Van Universiteit van Kopenhagen En onderzoeksmedewerker Marta Dominguez-Delmas Van Universiteit van Amsterdam.

Volgens Vanuit Duivevenvoorde:

“Tegen het midden van de 17e eeuw was het gebruik van door de wind aangedreven hout gemeengoed geworden in de Nederlandse Republiek, waardoor de Nederlanders een ongekend aantal cruiseschepen konden produceren voor langeafstandsreizen en regionale handel in Azië, maar hoe waren ze georganiseerd? Geen middelen.

S diep monster van Batovia Gepubliceerd in Hull Timber, Open Access Magazine PLOS EEN, Biedt een deel van het wereldwijde maritieme mysterie van de scheepsbouw en werd in het begin van de 17e eeuw nog steeds vermist door de Nederlanders.

Er is weinig bekend over de houtproducten die de Nederlanders hielpen schepen te bouwen en de internationale handel domineerden tegen rivalen in Frankrijk, Portugal en continentaal Europa.

Dominguez Delmas Verklaart:

“Eik was een geliefd materiaal voor de scheepsbouw in Noord- en West-Europa, en maritieme naties hadden moeite om voldoende voorraden binnen te halen om aan hun behoeften te voldoen en hun steeds groter wordende vloot te ondersteunen.

Gelukkig is de van Batovia Overblijfselen werden opgericht in de jaren 1970 en zijn te zien in het Museum of the Western Australian Shipwreck in Fremont.

READ  Nederlandse koning zegt excuses slavernij begin van 'lange reis'
De dwarsdoorsnede van de eikenhouten rompplank van het Bataviaschip uit 1629 toont de houten ringen. Dit model werd in 2007 uit een losse rompplank gehaald, voordat het onderzoeksteam met een veel minder destructief model kwam (Image credit: Patrick E. Baker, Western Australian Museum).

Hierdoor konden archeologen en dendrochronologen rompbomen modelleren en analyseren.

Aoife Daliy zegt:

“De voorkeur voor specifieke houtproducten uit geselecteerde gebieden bewijst dat de houtkeuze niet willekeurig is.

(Special Image Credit: Patrick E. Baker, Museum van West-Australië)