maart 29, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Een nieuwe kijk op de Hollandse meesters

Het Museum of Fine Arts in Boston is al lang de thuisbasis van opmerkelijke Nederlandse en Vlaamse schilderijen. Rembrandt kwam in 1893 in de collectie met de magnifieke Roger van der Weiden “St. Luke’s Drawing the Virgin” (ca. 1435-40), met zijn magische details, scherp gecategoriseerde helden en verre stad – misschien wel het beste vroege Nederlandse schilderij van dit land “Artiest in zijn atelier” (ca. 1628), een schilder die weer aan een breder doek dacht, ontving in 1938 een schenking, samen met eerdere schilderijen en houtsnijwerk. De inventieve kopie van het portret, met al zijn prachtige stoffen en levendige persoonlijkheid, werd aangekocht in 1940. Peter Sanredim bedacht in 1948 een ruig kerkinterieur uit 1655: een portret van wijlen Franz Halls. Deze werken zijn genummerd door Rubens Het is een van de hoogtepunten van een informele collectie met olieverfschilderijen, Hollandse landschappen en zeeschilderijen, incidentele typografische scènes, decoratieve kunst en een enorm, volledig georganiseerd model van het Nederlandse Oosten. India Company schip Vulcanis (1717).

‘Mule Ahmad’ door Peter Paul Rubens (ca. 1609)


Foto:

Museum voor Schone Kunsten, Boston

In 2017 ontving de MFA belangrijke Nederlandse werken uit de collecties van Rose-Marie en Ez von Otterloo en Susan en Matthew Weatherby. Sindsdien behoren aanvullende schenkingen en aankopen, langlopende bruiklenen en gegarandeerde schenkingen uit de collecties van Van Otterloos, Maida en George Abrams en Kathleen en Martin Feltstein sinds de 17e eeuw tot de MFA van de Nederlandse kunst van de Gouden Eeuw. , Is zeer belangrijk in de VS en heeft haar Vlaamse collecties versterkt.

Nu combineren zeven uitgebreide, strakke galerijen het beste van oud en recent gekocht. Op weg naar de nieuwe installaties kan men een voorproefje krijgen van de volgende sterke punten, waaronder de goede vertegenwoordiging van vrouwelijke kunstenaars, dankzij de zeldzame reeks van vijf zintuigen, uniek geportretteerd door de onlangs herontdekte Vlaamse schilderes Michelina Vatier (1604-1689). Vervolgens kondigt de twee eeuwen oude legendarische Van der Veyton nieuwe galerijen aan, een stralende voorloper – een devotionele portret van een kunstenaar aan het werk, en een bron van voortdurende seculiere kunst.

Installatietentoonstelling 17e-eeuwse kunstgalerij van Nederland


Foto:

Museum voor Schone Kunsten, Boston

De nieuwe galerijen hebben een thema en beginnen met een verscheidenheid aan verkenningen door goudsmeden, waaronder elegant geklede Judith Leicester, die penselen vasthoudt en zichzelf onderzoekt, en zelfportretten zoals Maria Schalken die aan een landschap werkt. Tegenover die geweldige rebrand van de studio. De groepen zijn visueel rijk en leerzaam. Herinnerend aan de tulpenmanie van de jaren 1630, worden bloemenschilderijen, waaronder een luxe boeket van Rachel Ruiz, geplaatst tegen de achtergrond van een dubbelportret van een paar dat een tulp en een bol vasthoudt. Overal wordt het ritme gevarieerd en wordt ons begrip uitgebreid door de fantasierijk gepresenteerde keramiek, zilver, hangers en andere objecten, waarvan sommige op de schilderijen verschijnen.

Nieuwe galerijen met Nederlandse en Vlaamse kunst

Museum voor Schone Kunsten, Boston

Permanente installatie

Een grote galerij met Vlaamse schilderijen (waaronder Rubens’ “Mule Ahmed”) enerzijds en Hollanders anderzijds, eindigend in portretten van Rembrandt Ellison, met dat schitterende scheepsmodel in het midden, dat doet denken aan galerijen in de recent vernieuwde Rijksmuse. , Amsterdammer. Prachtige landschappen en zeeschilderingen scheppen het vochtige, veranderende licht van Nederland. De nabijheid is geïnspireerd op comfortabele Nederlandse interieurs, antiek meubilair, decoratieve kunst, kleine schilderijen die in privéruimtes kunnen worden getoond en het opleggen van geschiktheid voor meer openbare ruimtes van het huis. Een dambordsite versterkt de aanbeveling van de familie uit de Gouden Eeuw.

Galerie “Global Commerce” brengt een hommage aan de Nederlandse maritieme capaciteiten en internationale handel van de Noordzee tot Japan, zonder de problematische kant uit het oog te verliezen. Informatie over het stilleven van exotische producten en voedingsmiddelen, waaronder snoep, het toegenomen gebruik van suiker in die tijd en de meedogenloze plantagearbeid en slavernij die gepaard gaat met de productie ervan in Brazilië is bij de muurtekst gevoegd. Luxueus geïllustreerde atlassen, landschappen en een portret van de echtgenote van het hoofd van de VOC versterken het verhaal.

Onder de vele hoogtepunten: een goede vroege rembrand, “Portret van Aeltje Uylenburgh” (1632); De “jonge dame in profiel” met gouden haar door haar studiogenoot John Levens (c. 1631-32); De compromisloze vrouw van France Halls poseerde als een man met haar hand op haar middel; Drukke schaatsers van Hendrik Avercamp op het bevroren kanaal. Heel schattig: de slapende hond van Gerrit Doe.

De converteerbare donaties van 2017 omvatten ook een donatie aan het nieuw opgerichte Netherlands Art Centre bij MFA, een innovatief project met prachtig ontworpen appartementen, ultramoderne faciliteiten en een ruime, uitgebreide bibliotheek. Hovercomb-Beckman. Biedt mogelijkheden voor samenwerking met CNA-onderzoekscoöperaties en andere organisaties. Het belangrijkste is dat het zich zal richten op beurzen, technische studies, beveiliging, educatieve programma’s, outreach en vele andere kunstwerken in de collectie. Een nieuwe galerij gewijd aan tentoonstellingen die voortkomen uit het onderzoek van CNA. Verwacht een golf van afgestudeerde studenten die zich richten op 17e-eeuwse Nederlandse kunst.

Copyright © 2021 Dow Jones & Company, Inc. Alle rechten voorbehouden. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

READ  Sommige restaurants kwamen in opstand en gingen weer open voordat de Nederlandse regeringssluis kon worden losgemaakt