december 2, 2022

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Dit Nederlandse dessert is een van de beste snacks in de lucht – en je kunt het alleen bij deze luchtvaartmaatschappij vinden

Al meer dan 200 jaar verslinden Nederlanders een compacte, circulaire lekkernij die bekend staat als de Stroopwafel. Het is een textuur dynamische weergave van zachte karamelsiroop, ingeklemd tussen taaie, gearceerde koekjes (Engelse vertaling: siroopwafel). Gesteund door deze on-the-nose branding – en het onbetwistbare feit dat ze ronduit heerlijk zijn – bestaan ​​​​ze al lang als culturele sensaties in de Lage Landen van Europa. En toch was het pas in 2016 dat de snack een flinke aanhang aan deze kant van de vijver vergaarde. Toen arriveerde het voor het eerst in de koetscabine van een vlucht van United Airlines. Sindsdien is het een favoriet van frequent flyers hier.


Ali Wunderman beschouwt zichzelf als een early adopter. De reisschrijver en auteur van reisgidsen herinnert zich haar eerste ontmoeting met Stroopwafels tijdens een backpacktocht door Europa in 2009 nog levendig. Lichte wijk. “Door Stroopwafels in hun thuisland te ontdekken, kon ik ze terugbrengen naar Amerika en het goede woord verspreiden. Toen ze een snack voor een luchtvaartmaatschappij werden, noemde ik het zowat een wonder.”


fokkebok/Getty Images


Daarvoor mag ze Oscar Munoz bedanken. Toen hij eind 2015 in de functie stapte, wilde de voormalige CEO van United Airlines graag de ervaring van voordelig reizen, die langzaamaan was overgegaan in punchline-voer, zoeter maken. Het aanbieden van kwaliteitskoffie en gratis snacks was de gemakkelijkste oplossing en de Stroopwafel, zoals destijds vermeld in een persbericht van de luchtvaartmaatschappij, “past perfect bij koffie of thee.”


Veel liefhebbers zetten de boterham daadwerkelijk in boven hun favoriete warme drank waardoor stoom van onderen het zacht wordt terwijl het zit. In sommige delen van Australië worden de lekkernijen zelfs ‘koffietoppers’ genoemd.


Voor Jake Emen, een schrijver van gedistilleerde dranken die honderden dagen per jaar in de vlucht doorbrengt, gaat de aantrekkingskracht ervan veel verder dan alleen koppelrituelen. “Het is calorierijk en kruimelvrij – dankzij de stroperige vijzel die de koekjesblokken bij elkaar houdt”, mijmert hij. “Een Stroopwafel is de ideale handzame vliegtuigsnack, om nog maar te zwijgen van het feit dat hij rijk en smaakvol genoeg is om door je afgestompt smaakpapillen op 40.000 voet.”


kaorinne/Getty Images


En zelfs als u het op dat exacte moment niet voelt, maakt de verpakking voor eenmalig gebruik het perfect klaar om op te bergen. “Het beste moment tijdens het reizen is wanneer je op een uur voor zonsopgang honger hebt en je realiseert dat je een Stroopwafel in je handbagage hebt verstopt”, aldus auteur van eten en drinken, Carey Jones. “Ze zijn heerlijk en calorisch efficiënt en hebben me meer dan een paar keer gered als ik hongerig onderweg ben.”


Thuis is de gemiddelde Nederlander hongerig genoeg om naar schatting 20 Stroopwafels per jaar door te ploegen. In Nederland worden de snacks vaak vers uit wafelijzers geserveerd door straatverkopers langs stadsgrachten. Wat betreft de voorverpakte versie, Daelmans blijft de gouden standaard. Het native merk, dat aanspraak maakt op de “authentieke” iteratie, verkoopt jaarlijks 22 miljoen stuks.


mooievrede/Getty Images


Dat staat overigens in verhouding tot het aantal internationale reizigers dat in een normaal jaar overstapt op Schiphol. Hoog gestapeld met de koekjes blijft een van de meest populaire (en legale) take-homes van de drukste luchthaven van Amsterdam.


“Ze zijn geen alledaagse snack, het is een genot dat opduikt in reissituaties – zoals ginger ale”, merkt Natalie Compton op, stafschrijver die verslag doet van reizen voor de Washington Post. “En toch is het een gemakkelijke publiekstrekker; minder stoffig en kruimelig dan een Biscoff, die, begrijp me niet verkeerd, ik hou ook van.”


RonyZmiri/Getty Images


Voor degenen die zich nog steeds afvroegen of we een soort Stroopwafel Gouden Eeuw waren ingegaan, McDonald’s nam in mei 2019 alle twijfel weg door een McFlurry bezaaid met het Nederlandse dessert. En hoewel de cross-over misschien tenminste was figuurlijk levensveranderend voor sommigen, er is minstens één mens wiens leven letterlijk werd veranderd door Stroopwafels. “Een goede vriend van mij begon in het begin met een Nederlandse man te daten”, herinnert auteur en whisky-expert Aaron Goldfarb zich. “Ze viel voor Stroopwafels en besloot haar carrière op te geven en ze in Brooklyn te gaan maken. Ze maakt ze nog steeds, en andere dingen, bij De goede partij.”


Voor Benjamin Liong Setiawan is de blijvende allure van de Stroopwafel er een van geruststellende nostalgie. Eenvoudig en eenvoudig, de snack herinnert hem aan goede herinneringen met familie en vrienden. “Als ik naar of via Schiphol ga, pak ik altijd een blikje of twee”, zegt de contentmaker die langskomt @HungryEditor op Instagram. “Het doet me denken aan de eerste reis die ik ooit met mijn moeder naar Nederland maakte toen ik 10 jaar oud was. Sindsdien brengt een hap van een Stroopwafel en een slokje koffie zelfs de meest stressvolle reisdag vreugde.”

READ  De 'superdump' Nederlanders spreken openlijk na nederlaag WK-kwalificatie