juni 20, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

De rebranding van het Amsterdam Museum verandert een klassiek symbool van de Nederlandse hoofdstad

Nieuwe huisstijl voor het Amsterdam Museum streeft naar het moderniseren van beelden die al lang met de stad verbonden waren.

Studio Sallali Vaverka heeft het Amsterdam Museum omgedoopt tot het St. Andreaskruis, een symbool dat overal in de Nederlandse hoofdstad te vinden is.

Het Amsterdam Museum werd opgericht in 1926 en heeft een collectie van meer dan 100.000 objecten die het verhaal van het verleden, het heden en de toekomst van de stad willen vertellen. Het is onlangs uitgebreid naar andere richtingen, met een digitale tentoonstelling getiteld Corona in the City.

Studio Sallali Vaverka – een samenwerking tussen de Amsterdamse grafisch ontwerpers Hamid Sallali en Isabelle Vaverka – was verantwoordelijk voor de rebranding van de instelling, na een recente renovatie. De identiteit is te zien in situ in het museum, en ook in OOH-communicatie.

“Ons doel was om de identiteit te versterken door een aantal visuele regels te creëren”, zegt Vaverka, die uitlegt dat het imago van het museum ongelijksoortig was geworden na een aantal campagnes van verschillende ontwerpers. Het logo is geïnspireerd op de St. Andrew’s Cross, dat een symbool van de stad is geworden en te zien is op de vlag van de stad.

Hoewel het symbool overal te vinden is – op toeristische gadgets tot officiële stadsdocumenten, legt Vaverka uit – “had het symbool een twist nodig”, voegt ze eraan toe. Om het doel van het museum om een ​​”verbinder” te zijn (een plek voor bezoekers van verschillende leeftijdsgroepen, achtergronden en culturen) weerspiegelt, kwamen de ontwerpers op het idee om vier lijnen in verschillende kleuren te vormen. Vaverka noemt het een “herkenbaar element dat staat voor alle verschillende invloeden waarop deze stad is gebouwd”.

READ  Maanden later een 'nieuwe' Nederlandse alliantie met dezelfde leider en partijen

Wat de kleuren betreft, zegt Vaverka dat rood de natuurlijke keuze was, omdat het een tint is die overal in de stad te vinden is. Hoewel het in eerste instantie een te voor de hand liggende keuze leek, voelde het niet goed om een ​​andere kleur voor het museum te gebruiken, legt ze uit. Om wat variatie aan deze keuze toe te voegen, heeft de studio kleurvariaties aan het palet toegevoegd – ossenbloedrood en rhodaminerood.

“Aan de ene kant kunnen deze drie soorten rood symbool staan ​​voor het verleden, het heden en de toekomst van de stad, die allemaal vertegenwoordigd zijn in het museum”, zegt Vaverka. “Aan de andere kant kunnen ze ook symbool staan ​​voor de diversiteit van de Amsterdammers – die allesbehalve eentonig is.”

De lettertypen zijn een poging om aan te sluiten bij de ambitie van het museum om een ​​divers publiek te verbinden met het verleden, heden en de toekomst van Amsterdam, aldus Vaverka. Het logo gebruikt het lettertype Parada, terwijl Messina Serif een serif-tegenhanger biedt. Ondersteunende informatie maakt gebruik van het lettertype Matter.

Vaverka hoopt dat een gestructureerd gebruik van lettertypen en beeldspraak consistentie zal toevoegen aan de merkidentiteit. “We hopen dat het museum overal waar zijn communicatie opduikt weer herkenbaar wordt”, zegt Vaverka. “In de straten van Amsterdam, op je telefoon, of midden in het museum zelf.”

Het museum heeft als onderdeel van de rebrand ook een digitaal platform gelanceerd, gemaakt in samenwerking met digitale ontwerpstudio Bravoure. Dit wordt later dit jaar volledig uitgerold.

READ  Norfolk Police Traffic Cone op het Nederlandse eiland Searmonik