april 26, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Creatieve kinderen: Saoedische, Nederlandse samenwerking stimuleert innovatief denken

Hoe het Saoedische evenementenbedrijf Midwam toeristische en recreatieve ervaringen naar een geheel nieuw niveau heeft getild

DUBAI: Een Saoedisch bedrijf dat gespecialiseerd is in het samenstellen van entertainment en culturele evenementen, tilt toeristische en recreatieve ervaringen in het Koninkrijk naar een geheel nieuw niveau, zoals aangetoond tijdens het onlangs gehouden AlUla Dates Festival.

Evenementenbedrijf Midwam heeft tal van sportieve, culturele en muzikale extravaganza’s georganiseerd. Zijn kracht is het leveren van meeslepende ervaringen, op locaties zoals Londen, Parijs, New York en Rusland, die de nieuwste technologieën gebruiken om de zintuigen te prikkelen.

Midwam zegt dat het gebruik maakt van augmented, virtual en mixed reality en kunstmatige intelligentie om “innovatieve, flexibele en slimme oplossingen op meerdere platforms” te bieden.

Het bedrijf heeft gewerkt aan transformationele evenementen, waaronder het eerste MDLBEAST Soundstorm-muziekfestival in Riyad in december 2019, en creëerde wat het beschrijft als ‘emotionele en inspirerende verbindingen tussen de mens en het merk’.

Evenementen zoals de MDLBEAST-concerten bieden bezoekers de kans om de rijkdom van het Saoedische erfgoed en de cultuur te ervaren. (Geleverd)

Het telt toonaangevende Saoedische organisaties uit de publieke en private sector tot haar klanten, waaronder het Ministerie van Cultuur, de Saudi Art Council en Misk Innovation.

“We zijn bezig met het creëren van ‘grote impact’ – dat is het belangrijkste voor mij”, vertelde Khalid Al-Muawad, CEO en mede-oprichter van Midwam, aan Arab News. “Als ik geen ‘impact’ zie in het project, nemen we het niet. We zijn heel selectief met onze projecten qua impact.”

Gedurende vier weekenden in oktober en november werkte het bedrijf samen met de Royal Commission for AlUla en het AlUla Dates Festival om duizenden lokale en internationale bezoekers de kans te geven om de rijkdom van het Saoedische erfgoed en de cultuur uit de eerste hand te ervaren.

Het in Jeddah gevestigde evenementenbedrijf Midwam viert de Saoedische cultuur en erfgoed door middel van hi-tech, meeslepende aanbiedingen. (Geleverd)

Ooit beschouwd als een verloren stad van de doden, is AlUla de afgelopen jaren omgevormd tot een levend museum met de overblijfselen van oude beschavingen, belangrijke historische bezienswaardigheden en archeologische wonderen die teruggaan tot 200.000 jaar.

Gelegen in het noordwesten van Saoedi-Arabië en met een oppervlakte van meer dan 22.000 vierkante kilometer, staat het bekend om zijn dramatische zandstenen bergen en vruchtbare oases. Dankzij de ligging op het Arabisch schiereiland, op een kruispunt van beschavingen, was AlUla ooit de ideale rustplaats voor reizende kooplieden die grote afstanden aflegden in handelskaravanen.

Midwam gebruikte zijn expertise op het gebied van evenementen om het unieke erfgoed van het gebied tot leven te brengen door middel van een authentieke souk, traditionele muziek en zelfs een dadelveiling.

“We zijn een bedrijf in Saoedi-Arabië dat mensen probeert uit te leggen dat een ervaring impact moet hebben in verschillende sectoren”, zei Al-Muawad. “We gaan de markt over om mensen te laten zien hoe ervaringen echt op hen kunnen reflecteren, hoe het hen kan beïnvloeden en een zeer interessant hulpmiddel kan zijn voor mensen om mee te doen.”

De Qasr Al-Farid-tombe (The Lonely Castle) uitgehouwen in roze zandsteen in Madain Saleh, een UNESCO-werelderfgoed, in de buurt van AlUla in Saoedi-Arabië. (AFP)

Midwam, gelanceerd in 2012 en gevestigd in Jeddah, heeft een pool van diverse talenten, waaronder ontwerpers, ontwikkelaars, ingenieurs, architecten, verhalenvertellers en interieurontwerpers. Met ongeveer 30 werknemers, van wie 70 procent Saudi en de helft vrouw, is Midwam bezig met het inhuren van “de beste van de beste” als het gaat om lokaal talent, legt Al-Muawad uit.

“We zijn verrast door het aantal mensen dat tot verschillende dingen in staat is als ze de kans krijgen”, zei hij. “En ik ben erg dankbaar en dankbaar dat we zo’n talent onder onze paraplu hebben, die kunnen leveren.”

Misschien dankzij zijn achtergrond in het bankwezen, heeft Al-Muawad een neus voor investeringsmogelijkheden. Hij zag een dergelijke kans toen hij een enorme onvervulde vraag ontdekte naar innovatieve culturele en amusementsomgevingen waarmee mensen zich kunnen bezighouden.

“Het spel draait helemaal om betrokkenheid”, zei hij. “Hoe kun je mensen betrekken bij je product of je verhaal? Gezien de nieuwste oplossingen, technologieën en methoden die momenteel in de wereld worden uitgerold, is de gewone manier van omgaan met dingen saai, minder aantrekkelijk en minder boeiend geworden.

Khalid Al-Muawad, de CEO en mede-oprichter van Midwam, sprak met Arab News. (Foto door Mokhtar Chahine)

“Als je naar een boekwinkel gaat, willen mensen hun handen gebruiken, met inhoud omgaan, pagina’s omslaan, dubbelklikken op een verhaal en er een beeld van zien, naar de audio gaan en ernaar luisteren in plaats van lezen. Het zijn allemaal boeiende tools en oplossingen die er zijn.”

Dergelijke tekenen van veranderend gedrag in de markt motiveerden het Midwam-team om ervaringen te creëren die gericht zijn op verschillende aspecten van cultuur, erfgoed, toerisme, sport en entertainment door middel van partnerschappen met bedrijven in Saoedi-Arabië, de VS, Europa en het Verre Oosten.

“In een notendop, een ervaring is een ruimte die mensen bevat met een offer en een reis, en dit is wat we doen”, zei Al-Muawad. “We nemen ruimtes in en transformeren ze in een reis voor mensen waar ze zich kunnen bezighouden met een verhaal, een product, een scène, inhoud, en ze kunnen tijdens deze reis tussenstops maken en communiceren met welk programma of aanbod dan ook dat hiervoor is ontworpen ruimte. “

Wanneer Midwam een ​​project op zich neemt, combineert het team van architecten, ontwerpers, ingenieurs, ontwikkelaars, programmeurs en contentproviders hun talenten om ideeën voor mensgerichte ervaringsreizen in realiteit om te zetten.

In AlUla bijvoorbeeld vormde het uitzonderlijke landschap een uniek canvas dat, in de woorden van Al-Muawad, kon worden omgevormd tot een “prachtige magneet” voor het toerisme door optimaal gebruik te maken van de uitzonderlijke natuurlijke schoonheid en het oude erfgoed.

Het Masterplan Journey Through Time werd in april vorig jaar gelanceerd om AlUla te ontwikkelen tot een belangrijke wereldwijde toeristische attractie. (Geleverd)

De Koninklijke Commissie voor AlUla heeft de afgelopen jaren een aantal succesvolle projecten in het gebied ontwikkeld, maar Al-Muawad gelooft dat er nog groeipotentieel is.

Een dergelijke groei is al aan de gang; in navolging van het raamwerk dat is opgesteld door Saudi Vision 2030, werd in april vorig jaar het Masterplan Journey Through Time gelanceerd om AlUla te ontwikkelen tot een belangrijke wereldwijde toeristische attractie.

Saoedi-Arabië’s kroonprins Mohammed bin Salman, die voorzitter is van de RCU, beschreef het plan als “een sprong voorwaarts om AlUla duurzaam en verantwoord te ontwikkelen en onze culturele erfenis met de wereld te delen.”

De RCU had een vergelijkbare visie in gedachten toen het Midwam inhuurde om het AlUla Dates Festival te transformeren. Het team van Al-Muawad creëerde een traditionele souk voor het evenement, bemand door lokale families die hun eigen producten verkopen, samen met een veilinggebied voor degenen die dadels in bulk verkopen. Er werd ook gezorgd voor entertainment, waaronder een parade, een verhalenverteller, muzikanten en een kindergedeelte.

“We kregen zeer positieve feedback van het publiek”, zei Al-Muawad. “Het was een geweldige kans voor ons, gevestigd in Jeddah en Riyadh, om in contact te komen met de lokale bevolking in AlUla.

De Koninklijke Commissie voor AlUla heeft de afgelopen jaren een aantal succesvolle projecten in het gebied ontwikkeld, maar Al-Muawad gelooft dat er nog groeipotentieel is. (AFP)

“We hebben de boeren ontmoet en we hebben de verhalen leren begrijpen achter de generaties die dit bedrijf van het verbouwen en verkopen van dadels hebben geërfd. Het was dus ook voor ons een zeer interessante reis.”

Al-Muawad gelooft dat dit soort culturele betrokkenheid een krachtig instrument is om mensen met verschillende achtergronden in staat te stellen elkaar beter te begrijpen. Saoedi-Arabië en zijn mensen zijn altijd pioniers geweest op het gebied van gastvrijheid, zei hij, met een echte liefde voor het verwelkomen van bezoekers.

“Dit is niet alleen iets in Saoedi-Arabië”, voegde hij eraan toe. “Het is al heel lang een functie binnen Arabieren. Toen we in het midden van de woestijn waren, op kamelen en in tenten, hadden we altijd bezoekers en het was een groot ding – en dat is het nog steeds.

“Dus, het is belangrijk dat, binnen AlUla, wanneer we mensen de kans geven om in contact te komen met burgers en de lokale bevolking, ze begrijpen hoe aardig ze zijn en hoe geïnteresseerd ze zijn in het veld van landbouw en hoe ze het hebben geërfd voor generaties.

“Als je dat eenmaal leert, leer je meer over deze cultuur en begrijp je het belang en de betekenis binnen Saoedi-Arabië zelf.”

—————-

Twitter: AlCaline Malek

READ  Is pater Johan een echt Nederlands kerstverhaal?