april 25, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Belgisch en Nederlands team sponsoren koude schouder Qatar World Cup vanwege mensenrechtenkwesties

18 april – Een aantal sponsors van het Belgische nationale team zijn in de voetsporen getreden van hun Nederlandse tegenhangers en zeiden dat ze uit de buurt van het WK in Qatar zullen blijven vanwege bezorgdheid over de mensenrechten.

Bank en verzekeraar ING België, chocoladegigant Cote d’Or, supermarktketen Carrefour, koerier GLS en biermerk Jupiler hebben laten weten geen gebruik te zullen maken van hun toewijzing van tickets als sponsor van het Belgisch elftal in Qatar.

“Er kan meer worden gedaan” om de mensenrechten in Qatar te bevorderen, zegt Jupiler in een verklaring.

“We sponsoren de Rode Duivels en geloven in de kracht van sport en de mogelijkheid die het biedt om respect en inclusie voor iedereen te creëren. We erkennen onze verantwoordelijkheid om mensenrechten te respecteren, en we geloven dat de wereld een betere plek is als mensenrechten worden gerespecteerd.”

“Wij zijn van mening dat dit WK niet voor commerciële doeleinden mag worden gebruikt”, aldus GLS in een verklaring.

ING België zei dat het zijn standpunt innam vanwege de mensenrechtensituatie en geen contentcampagnes zal lanceren die verwijzen naar Qatar. Wel behoudt de verzekeraar zijn logo op de trainingsshirts van het team, op de boarding en op de achtergrond tijdens persconferenties.

De uitspraken van zowel Jupiler als Carrefour zijn veelzeggend. ’s Werelds grootste brouwer, AB InBev, produceert Jupiler en is via Budweiser ook sponsor van het WK in Qatar. Het Amerikaanse biermerk heeft niet geprotesteerd tegen de mensenrechtensituatie in Qatar, maar heeft in het verleden de FIFA opgeroepen om de beschuldigingen van corruptie rond het controversiële bod van het WK 2022 in Qatar aan te pakken.

READ  "Private equity kan Nederlandse (glas)tuinbouw extra boost geven"

Carrefour is ondertussen al meer dan twee decennia in Qatar en biedt werk aan bijna 2.000 mensen in het land.

In Nederland hebben ING, de hoofdsponsor van het Nederlandse team, KPN, Albert Heijn, Bitvavo en de Nederlandse Loterij ook gezegd dat ze geen klanten naar het WK zullen brengen om hun tickettoewijzing voor promotie aan te bieden. ING zei ook af te zien van het gebruik van WK-beelden in commercials.

Neem contact op met de schrijver van dit verhaal op moc.l1650262961labto1650262961ofdlr1650262961verschuldigd1650262961sni @ ik1650262961tnuk.1650262961ardni1650262961massa1650262961