mei 1, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Atleten Nederlands voetbalelftal in Qatar: ‘We lezen samen de Bijbel’

Nederland plaatste zich voor de kwartfinales van de Qatar FIFA Wereldbeker 2022 en ze staan ​​op 9 december tegenover Argentinië om een ​​plaats in de halve finale te zoeken.

Een van de meest ervaren spelers is spits Memphis Depay, die door coach Louis Van Gaal wordt omschreven als “een buitengewone speler” en “zo belangrijk voor deze groep, niet alleen als voetballer maar ook als mens”. Depay scoorde een van de drie goals die de Verenigde Staten in de vorige ronde naar huis stuurde.

Maar het leiderschap van Memphis voor de Nederland Het voetbalelftal is ook op het gebied van geloof. Depay is een toegewijd christen die zich in 2016 bekeerde, zo vertelde hij aan de Nederlandse krant Volkskrant.

“Ik ben voorgoed veranderd, God was altijd aan mijn kant geweest, ik was het die er niet eerder voor Hem was geweest.”

In Qatar, zo legde Depay uit tijdens een persconferentie, viert hij zijn doelpunten door zijn oren te bedekken.

“Ik geef aan dat ik me van alles afzonder en ik wijs naar de hemel. Hiermee laat ik zien dat ik de Bijbel lees en in het woord van Jezus blijf leven. Voor wat de buitenwereld zegt, ben ik doof en blind geworden.”

De jonge Cody Gapko imiteerde het gebaar op het veld, wat geen verrassing is. Hij is ook christen.

“Ik probeer elke dag de Bijbel te lezen, ik bid elke dag, ik ga graag naar de kerk en ik lees veel boeken over het geloof”, zei hij. Hij deelt vaak bijbelverzen op zijn Instagram-profielzoals deze passage over 1 Tessalonicenzen 5:6-18.


Samen met teamgenoten de Bijbel lezen

Zowel Depay als Gapko leiden een bijbelstudie voor de Nederlandse spelers in Doha, aldus Yahoo Nieuws. Ongeveer 15 spelers wonen de christelijke bijeenkomst bij om bijbelverzen te delen en toe te passen op hun situatie en tijd te nemen om te bidden voor hun worstelingen en druk terwijl ze vorderen in het wereldkampioenschap voetbal.

READ  60 hectare Nederlandse biologische glastuinbouw

Sprekend over deze disciplines, legt Cody uit: “We spreken vaak met elkaar over ons geloof. Hoe we passages uit de Bijbel begrijpen die situaties in het leven beschrijven. Dit creëert een band tussen ons teamgenoten, zelfs als sommigen van ons elkaar niet veel kennen. nog.”

Coach Van Gaal zou niet aan de bijeenkomsten deelnemen. Enige tijd geleden vertelde hij het tv-programma Hoge Bomen door het verlies van zijn eerste vrouw vroeg hij zich af: “Als je vrouw alles doet om te overleven en zo’n goede vrouw is… Waar is God dan in deze?”

Maar anderen in het team hebben onlangs het christendom benaderd. Het is het geval van Denzel Dumfries, die ook scoorde in de wedstrijd tegen de Verenigde Staten. Spreken tegen Volkskrantzei hij, “Cody Gapko is een erg religieus persoon, de afgelopen dagen hebben we veel met hem gebeden, hij heeft zijn geloof met ons gedeeld. Hoe hij zich daarin bevindt. De [worship] sessies waren heel bijzonder, dat gaf me veel kracht en daar ben ik heel dankbaar voor.”

Wout Weghorst, een andere spits, ontdekte het christelijk geloof terwijl hij door zijn geboorteplaats Borne liep.

‘Er was een kleine kapel. Ik ben erin gaan kijken en ik vond het leuk. Ik ben blij dat er daarboven iemand is.’

Andere WK-spelers spreken hun geloof uit

Andere voetballers in de Qatar World Cup hebben zich uitgesproken over hun christelijk geloof. Verschillende maken deel uit van het team van Ecuador, dat organiseerden bijbelstudies in hun hotelkamers.

De Engelse ster Bukayo Saka heeft ook uitgelegd hoe het lezen van de Bijbel was de sleutel om hem gefocust te houden temidden van de druk om te winnen.

READ  Uitgebreid Nederlands forensisch laboratorium beweert de rijgegevens van Tesla te hebben gedecodeerd

Oorspronkelijk dit verhaal verscheen bij Evangelical Focus en wordt hier opnieuw gepubliceerd met toestemming.