april 29, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Twee derde van de Nederlandse tieners zegt dat influencers hun financiële beslissingen beïnvloeden

Twee derde van de Nederlandse tieners zegt dat influencers hun financiële beslissingen beïnvloeden

Influencers spelen een belangrijke rol bij de financiële beslissingen van jonge Nederlanders, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Twee derde van de 16- tot 19-jarigen zei dat ze door een influencer waren beïnvloed over hun eigen financiële situatie.

“Door deze invloed heeft 39 procent van de jongeren die influencers volgen geld verdiend, 46 procent geld gespaard en 29 procent geld verloren”, aldus Wijser in Geldsaken, het programma van het ministerie van Financiën om een ​​beter begrip van geld te bevorderen. problemen. “Ook jongvolwassenen geven aan dat zowel phishing-e-mails als influencer-advertenties steeds moeilijker te identificeren zijn (31% en 28%).

Uit het onderzoek bleek ook dat jongeren die hun eigen geld verdienen immuun zijn voor dit effect. Degenen die in deeltijd werken, zeggen dat hun beslissingen minder worden beïnvloed door beïnvloeders dan degenen die geld ontvangen van hun ouders of studieleningen. Financiële beïnvloeders, of ‘fininfluencers’, worden steeds zorgelijker, zegt Eva van Reijmerstel, universitair hoofddocent aan de School voor Communicatiewetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.

“Jonge mensen zeggen dat ze niet alles geloven wat ze gepromoot worden. Toch weten we dat de invloed van het onbewuste op de loer ligt”, zei hij. “Jongeren zitten in een transitieperiode en staan ​​erg open voor de adviezen van dit soort influencers.”

Ongeveer 30 procent van de 1.005 ondervraagden voor het onderzoek zei dat ze het afgelopen jaar geldproblemen hadden, waarbij 13 procent uitgaven had waar ze geen controle over hadden, 10 procent mensen in hun omgeving moest betalen en 10 procent moest betalen voor dingen die ze kochten. Ook zei 30 procent dat ze moeite hadden met het omgaan met impulsaankopen, terwijl 40 procent trucjes moest leren om zichzelf ervan te weerhouden iets moois of luxe te kopen.

READ  Qatar moet WK-traditie over vrouwen en LGBT-rechten verlaten Nederlandse voetbalbond | Zegt WK 2022

Bijna 98 procent zei dat ze posts of video's van influencers over financiële onderwerpen op sociale media hebben gezien. De onderzoekers keken dieper naar inhoud die te maken heeft met geld verdienen of besparen. 42 procent ziet vaak online gokadvertenties en 37 procent koopt in-game.

“De meerderheid van de ondervraagde jongeren staat sceptisch tegenover informatie van influencers. De meeste jongeren geloven bijvoorbeeld niet dat influencers alleen producten promoten die ze vertrouwen, dat ze de waarheid vertellen en/of eerlijk zijn over de producten. Maar ze volgen het graag hen”, zo bleek uit de studie.

De onderzoekers merkten op dat 28 procent van de universiteiten en hogescholen vaak de voorkeur geeft aan iets van een influencer. Slechts 21 procent van de hbo-studenten en 19 procent van de middelbare scholieren denkt er echter net zo over.