Het Woodford-stilleven, geschilderd op twee stukken eikenhout, heeft een tafel gedekt met wit laken en gedekt met voedsel – een taart, noten en een broodje – evenals een zilveren beker en glaswerk.
Het kunstwerk is door twee Nederlandse kunsthistorici toegeschreven aan Gerrit, zoon van de Nederlandse 17e-eeuwse stillevenschilder Willem Claesz. Heda – een van de grote meesters van de Gouden Eeuw van de Nederlandse schilderkunst.
Heda’s kunstwerken worden gehouden in ’s werelds toonaangevende kunstmusea, waaronder de Rijksmuseum in Amsterdam en de National Gallery of Art in Washington, DCdie hem een van de ‘grootste meesters’ van de stillevenschilderkunst noemde.
De datum 1640 naast de handtekening suggereerde dat Gerrit nog maar 17 jaar oud was toen hij het kunstwerk schilderde.
“Gerrit schilderde in de stijl van zijn vader, maar door een vroege dood op 25-jarige leeftijd was zijn carrière van korte duur”, zegt Pinchin. “Zijn handtekening lijkt erg op die van zijn vader en zijn schilderijen werden tot 1945 aan zijn vader toegeschreven.”
Bezig met laden
Maar onderzoeken naar StillevenDe maker van het schilderij gaat door, waarbij kunstexperts suggereren dat vader en zoon mogelijk samen aan het schilderij hebben gewerkt, waardoor de waarde in de miljoenen dollars zou stijgen.
“We denken dat het tot $ 5 miljoen waard kan zijn, maar dat is onderhevig aan verder onderzoek en bevestiging van de betrokken artiesten”, zei Pinchin.
“Het lijkt mogelijk dat het een samenwerking tussen de vader en de zoon is en als zodanig valt het in een zeer interessante groep schilderijen die maar heel weinig in aantal zijn.”
Voormalig Art Gallery van NSW curator en kunstenaar Hendrik Kolenberg zei dat het Woodford stilleven “een heel mooi schilderij was, veel beter dan ik had verwacht”.
Bezig met laden
“De met elkaar verweven handtekeningen op het heft van het mes hebben geleid tot de suggestie dat de zeer bewonderde vader er een hand in had, wat waarschijnlijk lijkt, maar dat neemt niets weg van zijn duidelijk begaafde zoon”, zei hij.
Kolenberg zei dat er een ernst aan het werk was en een “stemming van hoge ernst”.
“Het is moeilijk om niet op zijn beurt aangetrokken te worden door de schoonheid van elk object in dit schilderij”, zei hij.
“De sierlijke glazen houder, de Roemer-beker, de tinnen borden en die opmerkelijke lepel in het midden van de compositie waar je je kunt voorstellen dat je in die heerlijk ogende bramentaart graaft.”
Bezig met laden
Het schilderij wordt op 14 mei tentoongesteld in de Woodford Academy als onderdeel van de Australisch Erfgoedfestival 2022.
Mills zei dat een replica van het kunstwerk vervolgens zal worden getoond in het huismuseum van de Woodford Academy, met het originele werk tijdens speciale evenementen.
De Morning Edition-nieuwsbrief is onze gids voor de belangrijkste en interessantste van de dag verhalen, analyses en inzichten. Registreer hier.
More Stories
Wieler-Nederlandse grootheid Van Vleuten is blij met het leven op de langzame baan
Booking.com verzekert zijn plek als meest prestigieuze Nederlandse merk
De Jong zal naar verwachting op het EK spelen, aldus de Nederlandse bond