“Dit was een afschuwelijke, smakeloze en toondove reclame van Jumbo. De beslissing om de advertentie te trekken is de juiste’, zegt Human Rights Watch-woordvoerder Jan Kooy. “Dit moet worden gevolgd door een formele verontschuldiging. We hopen dat Jumbo en andere bedrijven zich informeren over de verschrikkelijke mensenrechtensituatie van Qatar voordat ze WK-gerelateerde advertenties uitzenden.”
Jumbo-supermarkt laat in een verklaring weten de campagne per direct stop te zetten.
“We beseffen nu dat er een verband kan worden gelegd tussen deze advertentie en de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat was nooit onze bedoeling. We betreuren dit ten zeerste en bieden onze oprechte excuses aan”, aldus het bedrijf, dat ook sponsor is van tweevoudig Formule 1-kampioen Max Verstappen en de wieler- en schaatsteams Jumbo Visma.
Qatar heeft te maken gehad met intensief toezicht op de fysieke en contractuele omstandigheden van honderdduizenden migrerende werknemers die nodig waren in het emiraat sinds de hostingrechten voor het WK 12 jaar geleden werden gewonnen.
Qatar heeft een fonds voor arbeidersondersteuning opgericht dat sinds 2020 $ 164 miljoen aan compensatie heeft betaald aan meer dan 36.000 arbeiders uit 17 verschillende landen, zei Human Rights Watch in augustus, daarbij verwijzend naar overheidsgegevens.
Het WK, het eerste dat in het Midden-Oosten wordt gehouden, begint op 2 november. 20 en de finale staat gepland voor december. 18.
AP World Cup dekking: https://apnews.com/hub/world-cup en https://twitter.com/AP_Sports
More Stories
3 redenen waarom de MotoGP in San Marino zo populair is!
Nederlandse Royals geconfronteerd met protest tijdens Caribbean Tour, zoals Kate en William
Het in Nederland gevestigde PowerField trekt € 500 miljoen naar zich toe om energiesystemen te ontwikkelen en te beheren voor een duurzame wereld