september 28, 2021

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlandse loodheffing voor elektrische autostations

Geplaatst op: gewijzigd:

Rotterdam (Nederland) (AFP)

Ze zijn erg populair om te fietsen, maar de klimaatgevoelige Nederlanders lopen voorop als het gaat om elektrische auto’s met het grootste aantal oplaadpunten van Europa.

Tesla’s en andere voertuigen zijn aangesloten op vrijwel elke straathoek door een netwerk van bijna 75.000 stations – ongeveer een derde van het totale EU-totaal.

Het is belangrijk om te investeren in landen die doelen hebben gesteld voor de toekomst van alle elektrische auto’s om voldoende laadpalen in handen van automobilisten te houden.

Volgens Nienke Berksma kwam het moment dat ze besloot een elektrische auto te kopen toen er onder aan de Rotterdamse Weg vier laadpalen werden geplaatst.

Berksma, een 37-jarige student die in het hart van de havenstad woont, zegt ‘bij te willen dragen aan de bescherming van het milieu’.

Ze zei dat het wennen aan het oplaadritme in het begin hoofdpijn was, maar nu is ze “heel blij” om de sprong te wagen.

Een vijfde van de 400.000 nieuwe auto’s die jaarlijks in Nederland worden verkocht, is nu elektrisch, dankzij belastingvoordelen en andere stimuleringsmaatregelen in het afgelopen decennium.

Maar de Nederlandse overheid heeft gezorgd voor de infrastructuur om inspanningen te ondersteunen om te voorkomen dat fossiele brandstoffen verslavend worden.

Aangezien een derde van Nederland onder de zeespiegel ligt, loopt het land bijzonder risico door klimaatverandering, waarschuwden VN-experts deze week voor een “code rood”.

– ‘Mensen aanmoedigen’ –

Het kabinet wil dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s elektrisch zijn in Nederland, waar een vijfde van het wegverkeer verantwoordelijk is voor de uitstoot van broeikasgassen.

READ  Beste West Coast Coffee Chain Dutch Brothers opent twee nieuwe TFW-locaties

Ondanks zijn ecologische imago behoort Nederland tot de top vijf van uitstoters in de EU, met meer individuele auto’s dan Frankrijk of Griekenland.

Minister-president Mark Rutte – die zijn VVD-partij de ‘Vroom-Vroom’-partij voor langdurig pro-autobeleid noemde – is de afgelopen jaren alleen maar op zijn kop gezet nadat gerechtelijke overwinningen op klimaatgroepen die beweerden dat Nederland de EU-regels overtrad.

Wat de redenen ook zijn, de trend groeit, omdat Nederland bijzonder geschikt blijkt te zijn voor elektrische voertuigen.

Volledig opgeladen heeft de Volvo van Ninge Berksma een actieradius van 400 kilometer, een afstand die milieu- en natuurwetenschappenstudenten praktisch niet afleggen.

Het korteafstands- en hoogwaardige wegennet in Europa, een van de kleinste en dichtstbevolkte landen, “moedigt mensen aan om de elektromotor te nemen”, zegt Morton van Beeson, medevoorzitter van de Electric Motor Association.

De Nederlanders begonnen in 2012 “heel snel” elektrische auto’s te promoten, veel eerder dan in Parijs of Berlijn, zei hij.

Naast de 75.000 openbare laadpalen hebben zo’n 190.000 Nederlanders een eigen laadpaal in huis.

– ‘Frustratie’ –

Volgens de European Automobile Manufacturers Association is Nederland goed voor ongeveer 30 procent van de Europese oplaadpunten voor elektrische voertuigen.

De grootste EU-landen, Frankrijk en Duitsland, staan ​​in de top drie met elk 20 procent.

“Geen enkel ander land heeft de dichtheid van oplaadpunten als Nederland”, zegt RVO, een Nederlands staatsbedrijf.

De helft van de openbare of semi-openbare stations in de twee provincies, gelegen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, is goed voor een derde van de bevolking van het land.

De meeste kunnen worden gebruikt door een kaart te scannen.

READ  Dineren Ierland: Ieren kunnen dezelfde benadering volgen als Nederlands dineren - wat is het en hoe werkt het?

In steden heeft elke gebruiker van een elektrische auto recht op een laadstation binnen 200 meter van zijn huis; Automobilisten op het platteland hebben een eigen standplaats, waarvan 75 procent elektriciteit opwekt uit zonne-energie.

Standaardladers “vullen” een auto ‘s nachts of voor meerdere uren. Snelladers bij tankstations langs de snelweg kunnen de accu van een auto in slechts 30 minuten opladen.

Maar dat is volgens Berksma nog niet genoeg, hij laadt zijn auto elke vier nachten op.

Ondanks de avondtijd moet ze vaak 15 minuten zoeken naar de oplader, en nu zorgt ze er altijd voor dat ze de batterij nooit leegmaakt om te voorkomen dat ze vast komt te zitten.

‘Het is walgelijk,’ zei ze, wijzend naar een oplader die werd geblokkeerd door een grote plantenbak.