Het Nederlandse consumentenvertrouwen is voor de derde maand op rij gedaald, blijkt uit nieuwe gegevens Statistieken gevonden door Nederland (CBS).
Het consumentenvertrouwen voor december staat op -25 in vergelijking met -19, zei de statisticus, eraan toevoegend dat de perceptie van de twee economische scenario’s van ‘bereidheid om te kopen’ is verslechterd.
Volgens het CBS zijn Nederlandse consumenten nu optimistischer over de toekomstige gezondheid van de economie en de prestaties van de economie over de afgelopen 12 maanden.
Consumenten zijn erg negatief over hun eigen financiële situatie, kijken zowel vooruit als achteruit, en stellen grote aankopen mogelijk uit.
Bewustzijn van prijsinflatie
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (55%) vindt dat de prijzen het afgelopen jaar ‘sterk zijn gestegen’, een hoger percentage sinds 2017 toen deze schaal voor het eerst werd gemeten.
De verwachting dat de prijzen de komende 12 maanden zullen blijven stijgen, was 33% in december, tegen 45% in november.
Het consumentenvertrouwen voor december ligt met -8 per maand onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar.
Het laagste consumentenvertrouwen tot nu toe werd opgetekend in maart 2013 (-41).
‘Een harde klap’
Eerder deze week had de ondernemersdelegatie een ontmoeting met MKB-Nederland Beschreef de herintroductie De sluitoperaties in Nederland zijn door de opkomst van de Omigron-variant ‘een zware klap voor vele tienduizenden ondernemers’.
Om kleine bedrijven te blijven steunen, werden consumenten aangemoedigd om in de periode tot Kerstmis zoveel mogelijk klikken en diensten te verzamelen.
© 2021 Europees supermarktmagazine. Artikel door Stephen Vine-Jones. Voor meer retailnieuws, klik hier. Klik Registratie Aanmelden ESM: Europees Supermarktmagazine.
More Stories
De Nederlandse overheid heeft geen inzicht in de blootstelling van omwonenden aan chemicaliën: Gezondheidsraad
Foto's: Cadetten Stilte Nederlands | Altamont onderneming
De Oostenrijkse skigigant Hirscher komt terug onder de Nederlandse vlag