april 27, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Moto Puro Ducati Panigale Elite II [Dutch Custom Café Racer]

“Van kleine dingen, mam”, schreef Bruce Springsteen.Op een dag zullen er geweldige dingen komen”Dat is zeker het geval met grootheid Pure beweging Ducati Panigale Elite II. Gebouwd door een Nederlandse dealer en custom shop van het chassis van de Ducati Panigale 1199 S, werd de Élite II geboren met de inspiratie van gewone mensen. 1959 Ducati 200 Elite.

Moto Puro Ducati Panigale Elite II: aangepaste motorfiets

“Ik wilde een eerbetoon brengen aan een oude Ducati, de பlite was de superbike van die tijd. Ik ben de oude Ducati en de Elite vanwege hun kleine motorinhoud, vergeleken met de grote 500’s uit het VK, maar toch veel geavanceerde technieken om BHP uit deze motoren te halen”, zegt de eigenaar van de Moto Puro. Jean-Claude legt uit. Luijcx: “Uiteraard de beste wegligging en het beste design in die tijd.”

Moto Puro Ducati Panigale Elite II: Custom Sportbike

De interesse van Luijcx voor vintage motorfietsen gaat terug tot zijn jeugd. “De eerste motorfiets die ik me herinner, waren de Norton Monks. In de straat waar ik woon, racete de vader van een vriend met Manx’, zegt hij. “Ik rijd nog steeds op caféracers en vintage fietsen, dus ik denk dat het tot mijn verbeeldingskracht was.”

Uiteindelijk kreeg Luijcx een motorfiets voor zichzelf, en hij schuwde zijn verlangen naar prestaties niet. “Mijn eerste motor was een Kawasaki Z650 met volledige racekuip, 4-in-1 uitlaat, clip-ons en racezadel”, vertelt hij.

Moto Puro Ducati Panigale Elite II: Custom Superbike

Meteen een toegewijde rijder schakelde de Luijcx al snel over op oudere fietsen. “Ik heb drie jaar op de fiets gereden zonder een auto te bezitten”, zegt hij. “Ik hield van mijn Kava, maar twee jaar later kocht ik mijn eerste BSA uit de jaren 50, en het is het begin van vele jaren van herschikking, rijden en racen met oude BSA’s en Nortons. Ik zie het nog steeds als een object om de auto en objecten verplaatsen, de fiets is leuk.

READ  Nederlandse prinses Amalia doelwit in ontvoeringscomplot in verband met vermeende drugsbaron Taghi

Tijdens de reis van Luijcx werkte hij zes jaar als algemeen directeur bij een Harley-Davidson-dealer, waar hij enkele jaren deelnam aan de Buells-race. “Ik hou van een- en tweecilinderfietsen, ik hou niet van veelcilinderfietsen. Maar, net als de technische specificaties van de nieuwe 1299 Panigale of een goede popper, hou ik van flat trackers uit de jaren twintig’, zegt hij. Italiaanse fietsen hebben nog steeds een hart.

Hoewel de Moto Puro een Ducati-dealer is, is de eerste aangepaste creatie van de winkel de Norton voor vintage zijspanraces. “We laten hem draaien op methanol, dubbele vonk, zelfgemaakte krukas, slag 113 mm. Heel snel – het was goed; Het is vele malen geëxplodeerd – het is misgegaan”, zegt Luijcx met een glimlach en een knipoog.

De Moto Puro Ducati Élite II is een optie om de prestaties van de 21e eeuw te matchen met de esthetische aantrekkingskracht van motorfietsen zonder kuip uit het midden van de 20e eeuw. “In onze werkplaats maken we veel racefietsen en als de kuip van de motor stopt, vind je een mooie en schone motor”, zegt Luijcx. “Het meest uitdagende deel is het opruimen van iets als BSA Gold Star of Norton Monks – het enige dat je ziet is een motor, wielen, brandstoftank en stoel. Het grootste probleem is waar de computers en bedrading moeten worden geplaatst.

Moto Puro Ducati Panigale Elite II: Nederlandse custom motorbouwer

De stroom door een enkelzijdige swingarm laten lopen loste het bedradingsprobleem op. Dit proces omvat ook het creëren van een diagonaal tikkend subframe, zodat de aangepaste stoel een behuizing krijgt. De Triple Tree werd ook vervangen, waardoor de risers een U-Horn-stuur achter de klassieke ronde koplampen konden installeren.

READ  Damascus veroordeelt Nederlandse autoriteiten voor steun aan terrorisme in Syrië - Wereldnieuws

Een deel van het bouwproces is samenwerken met de rest van het Moto Puro-team. Zoals Martien van Stipdonk, hoofdmonteur en Luijcx, zeggen: “Hij doet alle domme dingen die ik denk.” Als gevolg hiervan geeft Luigsix toe: “We hebben veel onderdelen thuis gemaakt en veel onderdelen in de prullenbak gegooid als ze niet werkten.”

Luijcx ziet de Élite II als “ouderwets in een caféracer. In de jaren ’60 pakten ze de gewone fiets, zetten de aluminium brandstoftank op zijn kop, gingen naar de clubman-races. We hebben een onverwachte fiets geproduceerd.

Om het thema te benadrukken, zijn alle originele aluminium onderdelen hoogglans gepolijst, wat de Élite II een opmerkelijke uitstraling geeft. Verf van het Nederlandse bedrijf MW Designs, gespecialiseerd in het plaatsen van lichte afbeeldingen op vrachtwagens en motorfietsen. De aangepaste bijdragen van Italië zijn onder meer een QT-uitlaatsysteem en In-Motion’s Guineo Wheels’ verbazingwekkende draadspaaks gesmede velgen, beide aangepast voor Élite II.

Met fans van over de hele wereld is Luijcx niet geïnteresseerd in het bouwen van een imperium. “Ik werkte bij grote dealers en dat was het werk”, zegt hij. “Ik ben graag klein met kleine mensen en maak graag goede dingen.” Heel goed werk, Jean-Claude en bedrijf. Je Moto Puro Ducati Panigale Élite II is geweldig.

We hebben de Ducati Panigale 1199 . getest

Fotograaf Mark Combuis

Moto Puro Ducati Panigale Elite II Specificaties

  • Motor: Ducati 1199 Panicle S
  • Uitlaat: Custom by QD Exhaust; Beugel van Moto Pro
  • Vering: Öhlins NIX 30 vorken; Hlins TTX36 schokdemper
  • Subframe: Moto Pro Trellis
  • Top Triple Clam: DPNS Racing-accessoires
  • Stoel: Moto Pro
  • Wielen: Custom by Guinea Wheels
  • Verf: MW-ontwerpen
  • Voetafdrukken en bedieningselementen: DPNS Racing-accessoires
READ  Samantha Dutch wordt directeur van 911