juni 25, 2022

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Klimaatgroep klaagt KLM aan wegens ‘greenwashing’-advertenties | Luchtvaartindustrie

Milieuactivisten klagen de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM aan wegens ‘greenwashing’-advertenties die volgens hen misleidend de duurzaamheid van vliegen promoten.

Advocaten van ClientEarth steunen Fossielvrij NL, een in Nederland gevestigde campagnegroep, om te beweren dat de advertentiecampagnes van KLM een verkeerde indruk geven van de duurzaamheid van haar vluchten en haar plannen om de impact op het klimaat aan te pakken.

“KLM’s marketing misleidt consumenten door te geloven dat haar vluchten de klimaatcrisis niet zullen verergeren. Maar dit is een mythe’, zegt Hiske Arts, actievoerder bij Fossielvrij NL.

“Ongecontroleerd vliegen is een van de snelste manieren om de planeet op te warmen. Klanten moeten worden geïnformeerd en beschermd tegen claims die anders doen vermoeden.”

Activisten van Fossielvrij NL hebben dinsdag tijdens de AVA in Parijs een pre-actiebrief ingediend bij Air France KLM, het moederbedrijf van KLM. Hun juridische stappen zijn gericht op KLM’s “Fly Responsibly”-campagne, waarin de luchtvaartmaatschappij wordt voorgesteld als “creëren van een duurzamere toekomst”.

Campagne KLM zegt dat het op schema ligt tegen 2050 netto nul CO2-uitstoot te bereiken, en dat het van plan is waterstof en elektrische vliegtuigen te introduceren en het gebruik van synthetische kerosine vanaf 2035 op te schalen.

De procederende partijen beweren dat KLM de Europese consumentenwetgeving schendt door klanten te misleiden, omdat ze zeggen dat de luchtvaartsector het netto nulpunt niet kan bereiken zonder het totale aantal vluchten te beperken.

Meld u aan voor First Edition, onze gratis dagelijkse nieuwsbrief – elke doordeweekse ochtend om 07.00 uur BST

Johnny White, advocaat van ClientEarth: “Terwijl klimaatexperts waarschuwen dat we het luchtverkeer moeten verminderen om een ​​rechtvaardige en leefbare wereld binnen handbereik te houden, zijn KLM en de luchtvaartindustrie intensief lobbyen tegen klimaatregeling.

“Het is nu of nooit voor klimaatactie. Luchtvaartmaatschappijen mogen niet concurreren om zaken te doen op basis van beweringen dat ze de klimaatcrisis aanpakken, terwijl ze deze in werkelijkheid aanwakkeren.

“Net zoals de fossiele-brandstofindustrie greenwashing gebruikt om hun vergunning om te opereren te beschermen, gebruikt de luchtvaartsector misleidende reclame om haar vergunning om te groeien te beschermen. We hebben wetgeving nodig om eindelijk een einde te maken aan deze vertragingstactieken.”

KLM kreeg een rap op de knokkels over een aparte marketingcampagne met de regel “Be a hero, fly CO2 nul’ vorige maand van de Nederlandse reclametoezichthouder. De toezichthouder constateerde dat hoewel de door KLM gekochte CO2-credits voor de regeling tot enige compensatie van de uitstoot leidden, het niet “voldoende” was voor de luchtvaartmaatschappij om CO2-neutraliteit te claimen.

Volgens Bloomberg, werd de slogan door de waakhond beoordeeld als een absolute claim, maar de luchtvaartmaatschappij kon de verklaring niet bewijzen. Air France KLM wilde destijds niet reageren op berichten.

Alleen maar 1% van de wereldbevolking veroorzaakt 50% van alle uitstoot van commerciële luchtvaart.

“Vliegen is niet alleen een van de meest klimaatschadelijke producten die mensen kunnen kopen, het is ook uniek ongelijk,” zei Arts.

“Het is onrechtvaardig dat een kleine groep frequent flyers het klimaatprobleem blijft aanwakkeren, terwijl het de mensen met minder geld, mensen in het zuiden en toekomstige generaties zijn die het meest zullen lijden nu de wereld gevaarlijk heter wordt.”

Een woordvoerster van KLM zei: “We hebben een brief van ClientEarth ontvangen en zullen de inhoud ervan bestuderen.”

READ  The Dutch Mandal onthult het grootste probleem van de industrie