april 24, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Hoe werken Nederlandse supermarkten?

Albert Hein (AH) en Jumbo zijn twee van de fullservice supermarkten van Nederland. Deze wonnen marktaandeel in het tweede Govt-19-jaar. Het ging ten koste van Superunie. Discounters hebben geen baat bij besmetting. Weinig voorraad was intact; Aldi is iets verlaagd. Dat blijkt uit statistieken van marktanalisten Nielsen IQ en Irie. Ze merkten op dat er vorig jaar minder groenten en fruit werden verkocht dan in 2021.

De marktverdelingscijfers voor NielsenIQ en IRi zijn iets anders. Maar het grote plaatje blijft hetzelfde. AH is de grootste supermarkt en vergroot haar marktaandeel. Volgens de keten is een deel van de groei (0,2%) te danken aan de overname van haar 38 tienersupermarkten. Jumbo staat op de tweede plaats en groeit langzaam. Aandelen van supermarkten aangesloten bij Superunie daalden bijna een procent.

2020 was een recordgroei. In 2021 was de omzet nog hoog. Dit was te wijten aan verschillende epidemiologische bestrijdingsmaatregelen. Marktanalisten zeggen dat de omzet bijna twee procent hoger was dan het record van 2020. Volgens NielsenIQ zit deze groei vooral in bier, tabak, batterijen, tijdschriften en kaarsen. De verkoop van groenten en fruit in het algemeen is laag.

IRi-onderzoekers zeggen dat de toename van de gezinsconsumptie begon in 2020 en zal doorgaan in 2021. “De online verkoop was de belangrijkste drijvende kracht achter de groei. Bijna 60% van de totale stijging kwam uit de online verkoopkanalen van de reguliere supermarkten.” Volgens NielsenIQ zullen de online aandelen in 2021 in totaal 2,4 miljard bedragen. Dit is een stijging van 30% in 2020. De thuisleveringen van Albert Heigen zijn goed voor tien procent van de totale omzet.

READ  Een nieuwe tentoonstelling illustreert de geschiedenis van de Nederlandse slavernij

NielsenIQ verwacht dat 2022 een uitdagend jaar zal worden. Zo verandert het supermarktlandschap met de fusie Plus/Coupé. Door de stijgende inflatie zijn prijsstijgingen onvermijdelijk, zegt een marktanalist. “Deze prijsstijgingen zijn gunstig voor de verkoop. Het is echter de vraag of consumenten zullen blijven kopen.” Tegen 2022 verwacht IRi dat de verkoopvolumes zullen dalen en relatief stabiel zullen worden. Het komt door inflatie en stijgende prijzen in supermarkten.

Albert Hein heeft het grootste deel van het marktaandeel
Door IRi uitgegeven marktaandelen worden gemeten met strikte kortingen en online verkopen van ’traditionele’ supermarkten. Marktleider Albert Hein heeft in 2021 zijn marktaandeel flink vergroot. IRi-onderzoekers zeggen dat de meeste groei organisch is. “Jumbo, die 100 jaar is geworden, heeft ook meer marktaandeel gewonnen.

“Het marktaandeel van alle Superunie-leden kelderde vorig jaar door de verkoop van tienerwinkels, maar noch Jan Linders noch Dirk hadden online verkoopkanalen. Hun marktaandelen waren vorig jaar iets stabieler”, concluderen marktonderzoekers.

Bronnen: IRi / NielsenIQ