De Canadese kustwacht zegt dat de restanten van brandstof die vorige week uit een Nederlands schip zijn gemorst, grotendeels verspreid lijken te zijn.
Larry Crann, plaatsvervangend hoofdinspecteur van het milieuteam van de kustwacht, zei dat er weinig schade is gemeld sinds de MV Alaskaborg op 2 februari 30.000 liter brandstof in de wateren voor de zuidkust van Newfoundland heeft gemorst. 10.
Crann zei dat een aantal bewakingsvluchten van Transport Canada naar het gebied zijn gestuurd en dat “geen zichtbare tekenen van verontreinigende stoffen op het wateroppervlak zijn ontdekt die wijzen op de voortdurende verspreiding van de slick.”
“Dat is voor ons een duidelijke indicatie dat de vervuiling zich verspreidt”, zei hij.
Crann zei dat de CCGS Jackman kort na het incident een beoordeling op het water heeft uitgevoerd en “de glans niet echt kon zien, het was zo licht en verspreid.”
Hij zei dat er tot nu toe geen verontreinigende stoffen zijn gemeld aan de kusten en dat er zes vogels zijn verzameld – vijf van hen zijn geolied.
Morsen veroorzaakt door lekke brandstoftank
Crann zei dat het weer de oorzaak was van het ongeval dat op 2 februari plaatsvond. 10.
Door een ruwe zee verschuift een van de tussendekken in het laadruim, waardoor de brandstoftank van het schip doorboord wordt.
Dat zorgde ervoor dat er brandstof in het laadruim van het schip stroomde, zei Crann, en verder in het ruim.
“Toen ze de bilge in het laadruim pompten… ging er 70.000 liter water per uur uit,” zei Crann.
“Dus deze olie zou zijn verspreid met de grote hoeveelheden water die door de pomp zouden zijn gebruikt… het zou over zo’n groot gebied zijn verspreid.”
Crann zei dat het bedrijf het productvolume dat in de tank zou zijn geweest heeft beoordeeld om te bepalen dat er ongeveer 30.000 liter brandstof was gemorst.
Koninklijke Wagenborg, het Nederlandse bedrijf dat eigenaar is van de MV Alaskaborg, is “zeer proactief” geweest in de nasleep van de lekkage, zei Crann.
Het bedrijf heeft vier gecharterde schepen in het gebied van het ongeval, zei Crann, evenals vier responsteams die de kustlijngebieden op het Burin-schiereiland en de Cape Shore-regio’s bewaken.
De MV Alaskaborg zeilde uit St. John’s haven zaterdagmiddag.
Lees meer van CBC Newfoundland en Labrador
More Stories
3 redenen waarom de MotoGP in San Marino zo populair is!
Nederlandse Royals geconfronteerd met protest tijdens Caribbean Tour, zoals Kate en William
Het in Nederland gevestigde PowerField trekt € 500 miljoen naar zich toe om energiesystemen te ontwikkelen en te beheren voor een duurzame wereld