april 16, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM ziet zomerwinst op reisstijging | Reizen

Air France-KLM verwacht dat de stijgende vraag naar reizen deze zomer zal leiden tot een terugkeer naar winstgevendheid, aangezien de luchtvaartgroep ernaar streeft de overheidssteun terug te betalen die zij tijdens de Covid-19-pandemie heeft ontvangen.

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij verwacht in het tweede kwartaal een break-even bedrijfsresultaat te rapporteren en zal in het derde kwartaal “aanzienlijk positief” zijn, volgens een donderdag ingediende inkomsten.

De groep rapporteerde over het eerste kwartaal een winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie van 221 miljoen euro ($ 233 miljoen), beter dan het had beoogd.

“Dit effent de weg voor een succesvol zomerseizoen in al onze activiteiten, die we blijven versterken door ons uitgebreide transformatieplan”, zei Chief Executive Officer Ben Smith in de verklaring.

Air France-KLM heeft snel capaciteit toegevoegd en diensten hersteld, terwijl landen over de hele wereld reisbeperkingen afschaffen en grenzen heropenen. Het bedrijf zal tijdens de huidige periode tot 85% van de pre-pandemische capaciteit exploiteren en tot 90% in de zomermaanden juli-september.

De groep zei dat KLM een gedeeltelijke terugbetaling van 311 miljoen euro van het door de staat gesteunde doorlopende krediet heeft gedaan en vooruitgang boekt bij de herfinanciering van maar liefst 500 miljoen euro aan activa van Air France om de Franse staatssteun terug te betalen.

De groep verhoogde de ticketprijzen gedurende het eerste kwartaal voor haar langeafstandsdiensten als reactie op de stijgende brandstofprijzen, en zei dat ze verwachtte dat de sterke vraag in de zomer zou resulteren in hogere opbrengsten dan pre-pandemische niveaus. Het zei ook dat de resultaten over het eerste kwartaal werden gedreven door sterke prestaties op routes naar de Caraïben en de Indische Oceaan, evenals naar Afrika en Zuid-Amerika.

READ  Wiens gouden eeuw is het?

De KLM-eenheid van de luchtvaartmaatschappij rapporteerde een operationele winst van 3 miljoen euro, terwijl de goedkope Transavia-tak in het eerste kwartaal een operationele capaciteit had die dicht in de buurt kwam van de capaciteit die in dezelfde periode in 2019 werd aangeboden. Transavia’s vloot zal naar verwachting toenemen tot bijna 100 vliegtuigen om het Europese vrijetijdsverkeer aan te boren, aldus het bedrijf.

Air France-KLM zei dat het blijft nadenken over een kapitaalverhoging door middel van een mogelijke claimemissie, evenals de uitgifte van instrumenten zoals gewone en eeuwigdurende obligaties om maar liefst 4 miljard euro aan staatssteun uit het pandemische tijdperk terug te betalen, hoewel de timing en de omvang van elke transactie is afhankelijk van marktomstandigheden en wettelijke goedkeuringen.

Na een reeks reddingsoperaties om Air France-KLM door het ergste van de Covid-19-crisis te loodsen, heeft de Franse staat een belang van ongeveer 29% en de Nederlandse overheid 9,3%. Totdat driekwart van de steun is terugbetaald, is Air France-KLM onderworpen aan beperkingen op de beloning van bestuurders door de Europese Unie en mag het geen meer dan 10% belang in een concurrent nemen – voorwaarden die zijn handen binden voor elke consolidatie van de sector.

Dit verhaal is gepubliceerd vanuit de feed van een nieuwsagentschap zonder aanpassingen aan de tekst. Alleen de kop is gewijzigd.