Recente cijfers vrijgegeven door vakblad Distrifood hebben onthuld dat winkeliers in Nederlandse supermarkten in 2021 het meeste geld uitgaven aan sigaretten, bier en flesjes Coca-Cola.
Populaire merken en winkeltrends in Nederland
Nadat in 2020 mensen in Nederland grote hoeveelheden toiletpapier, rijst en pasta oppotten, zagen we vorig jaar een verschuiving in het winkelgedrag van Nederlandse consumenten toen er een einde kwam aan de paniekaankopen als gevolg van de pandemie van het coronavirus. Onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau IRI in opdracht van: Distrifood heeft onthuld dat de meest populaire premium merkproducten in 2021 nogal ongezond waren.
Twee van de top drie zogenaamde A-merk merken waren sigarettenfabrikanten – Marlboro en Camel – terwijl Coca-Cola de tweede plek inneemt. Om de top vijf af te ronden zijn Heineken en Campina respectievelijk op de vierde en vijfde plaats. Dit is het achtste jaar op rij dat Marlboro het grootste premium merk van Nederland is, met een winst van 613,8 miljoen euro in 2021.
Interessant is dat IRI-onderzoeker Sjanny van Beekveld opmerkt dat de populariteit van premiummerken in Nederland blijft dalen, omdat meer shoppers in plaats daarvan kiezen voor goedkopere alternatieven van het eigen merk van de supermarkt – waarschijnlijk als gevolg van de hoge inflatie en stijgende kosten van levensonderhoud in het hele land .
De favoriete premium merken van Nederlandse shoppers
Volgens het onderzoek van IRI waren de top 10 merken in Nederland in 2021:
- Marlboro
- Coca Cola
- Kameel
- Heineken
- Campina
- Lay’s
- Unox
- Hertog Jan
- Douwe Egberts
- John Player Special
Andere grote merken die een plaats scoorden in de lijst van de 100 beste merken van 2021 zijn Red Bull, Dr. Oetker, Mora en het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely.
Door op inschrijven te klikken, gaat u ermee akkoord dat we uw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met ons privacybeleid. Voor meer informatie kunt u terecht op deze pagina.
More Stories
3 redenen waarom de MotoGP in San Marino zo populair is!
Nederlandse Royals geconfronteerd met protest tijdens Caribbean Tour, zoals Kate en William
Het in Nederland gevestigde PowerField trekt € 500 miljoen naar zich toe om energiesystemen te ontwikkelen en te beheren voor een duurzame wereld