Het Nederlandse IT-bedrijf Centric stopt zijn pensioenadministratie, minder dan vijf jaar nadat het op de markt kwam. De drie resterende klanten worden overgedragen aan concurrent Appel.
Centric maakte woensdag bekend de handdoek in de ring te gooien omdat het geen groeimogelijkheden meer ziet in de Nederlandse pensioenmarkt, die een consolidatieproces doormaakt.
De drie overgebleven klanten van het bedrijf waren Beton, het sectorfonds voor de cementindustrie, en de twee bedrijfsplannen Thales en Yara. De drie fondsen hebben samen 40.000 leden. De prijs die Appel betaalde voor het klantenboek van Centric is niet openbaar gemaakt.
Centric betrad in 2017 als eerste IT-bedrijf de Nederlandse pensioenmarkt. De start was veelbelovend, want het wist een groot aantal klanten binnen te halen, waaronder de sectorfondsen Meubel, Tandtechniek, Houthandel, Reiswerk en Waterbouw.
Echter, controverses rond Centric’s eigenaar Gerard Sanderink en slechte service leidden tot een snelle verandering van fortuin voor het bedrijf. De meeste nieuwe klanten hadden het bedrijf in 2021 verlaten.
De overige klanten bleven hierdoor met een probleem zitten: Centric was nu te klein om de continuïteit te waarborgen, zeker met het oog op de transitie naar een beschikbare premiestelsel, waarvoor forse investeringen in nieuwe IT-systemen nodig waren.
Beton had Centric tot medio 2022 de tijd gegeven om het toekomstperspectief te bieden.
Dit perspectief is nu gevonden bij Appel, dat in 2015 is gestart en hetzelfde administratiesysteem als Centric heeft: AxyLife. De toevoeging van de drie Centric-fondsen brengt het ledenbestand van Appel op zo’n 140.000, waardoor het marktaandeel nog steeds verwaarloosbaar is.
More Stories
Blade Runners, Nederlandse windmolens Stille verhalen over het vermalen leven
Strategie die het schandaal verving: zal de bosretraite van de Nederlandse Wielerbond Olympisch succes opleveren?
De Europese Unie heeft een Nederlandse subsidie van € 2 miljard goedgekeurd voor een nieuwe kernreactor in Bhutan