april 20, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Besmettelijke dromen? Krijg hulp van de Nederlandse psycholoog ‘Spooky Cafe’ Mumbai News

Ergens in de straten van Varanasi spreidt Manoj zijn kap uit met een enorme zwarte draak en kijkt hem boos aan. Hij wil vluchten, maar er zijn boze giftige adders op de vloer onder hem. Hij is bang dat als hij beweegt, ze zouden kunnen bijten, dus hij bevriest.
Subangini is in Bangalore en brengt haar zoon naar school voor haar jaarlijkse dagevenement. Maar dit is geen gewone weg. Het pad bestaat uit trappen die naar boven draaien. Subangini stapt de trap op tot ze verdwijnen. De auto crashte. De moeder en zoon zijn veilig totdat de zoon struikelt. Hij glijdt uit, ook al grijpt Subangini hem vast. Ze rent gefrustreerd naar beneden en ziet haar gewonde zoon uit het wrak komen.
Wat eruitziet als een blad uit een dystopisch schrift, is eigenlijk een surrealistische verzameling dromen waar mensen in het hele land mee uit bed komen. Wakker worden tot leven wordt een vreemde en illusoire lucht in epidemieën – mensen melden vreemdere en intensere dromen dan normaal – sommige geassocieerd met het virus, sommige verkorte angsten en sommige bizar.
Robert Bosnak, een Nederlandse Jungiaanse psychoanalyticus die de afgelopen vier decennia dromen bestudeert, is de laatste tijd veel gevraagd omdat mensen in de war zijn over de gebeurtenis. Na Amerikanen te hebben behandeld met hun nachtmerries op het hoogtepunt van Amerika’s epidemieën, organiseert Bosnak wat hij noemt Spooky Dreams Cafe – een gratis online bijeenkomst op vrijdagavond om de epidemieën van mensen in India aan te pakken.
“Ik begon hiermee in maart 2020 toen het slecht ging in New York. India maakt nu door wat de VS vorig jaar hebben doorstaan. Turbulente emoties hebben krachtige dromen veroorzaakt die het trauma versterken dat mensen ervaren, en ik wilde mensen in India een kans geven om samen te komen en over hun dromen te praten, omdat dromen heel nuttig kunnen zijn tijdens stress, “legt Bosnak uit, die weigert uit te leggen.
“Ik creëer een kunstmatige flashback en help het perspectief van de verteller te veranderen. Wanneer je het vanuit het andere perspectief begint te ervaren – of het nu een persoon, een dier of een object is – zal er iets belangrijks gebeuren “, zei Bosnak, die Manoj hielp omgaan met de draak in zijn droom en de angst om te sterven en de slang te creëren door hem opnieuw in te voeren. “Staten vol emoties. Volgens Manoj was zijn hele lichaam aangetast door angst. Toen hij eenmaal van die figuur veranderde in een onbekende, kalmeerden zijn angsten en begonnen te genezen. ”
Naast de locatie van de dromer, wijst het unieke karakter van de epidemieën op fundamentele menselijke problemen – overleven, dood, verlies, woede en woede – buiten de cultuur, wijst Bosnak erop. “Een vrouw in New York loopt door de stad zonder de stad te herkennen waar ze woont, een Indiase vrouw beklimt een berg en herkent haar verblijfplaats niet. Het lastige van de epidemie is dat je niet overal vernietiging ziet omdat het niet een oorlog. Alles is hetzelfde. Die zijn er, maar het is niet herkenbaar “, zegt Bosnak, met de nadruk op de “genezende kracht” van dromen.
Subangini, een vaste klant in Bosnak’s Dreams Cafe, heeft nu een droommagazine en leert ‘slechte’ dromen te kanaliseren. “Ik heb het gevoel dat het voortkomt uit de emotionele en fysieke onrust die ik ervaar bij epidemieën. Het verlichten van de onrust in mij helpt me om echte zorgen te verwerken”, zegt hij.
Shashi Mutkal uit Mumbai, de voortdurende epidemische droom van zijn vader die vijf jaar geleden verloor, komt voort uit een plaats van latent verdriet, “licht” op isolement. “Met structuren en grenzen vervaagd en nergens heen, zie ik nu een beweging tussen het wakkere leven en dromen.”
India heeft nu een kleine gemeenschap van Jungianen met twee Jung-centra in Bangalore en Ahmedabad en meer dan 30 medische en niet-Jungiaanse psychoanalytici, die droomwerk steeds meer integreren in hun psychiatrische praktijken. “Kusum Thar Prabhu was de enige Jungiaanse onderzoeker in India in de jaren 80. Hij runt een online Facebook-groep.
“Met de angst dat conventionele systemen kapot gaan en alom bekend zijn, zijn mensen vooral nieuwsgierig naar hun krachtige droombeelden”, zegt Manasa, die het aan de dromer wil overlaten om te bepalen wat hun onderbewuste minifilms betekenen. “Laten we afzien van het analyseren van welke droom dan ook en laten we elke droom afzonderlijk gaan betekenen.”