Nederlandse voetbalfans zijn volgens ING van plan om tijdens het komende EK miljoenen euro’s uit te geven. Ongeveer மில்லியன் 45 miljoen zal worden besteed aan allerlei soorten sinaasappelproducten, en nog eens மில்லியன் 60 miljoen zal worden besteed aan racepools onder vrienden en collega’s.
Oranje, onder leiding van coach Frank de Boer, keert na een onderbreking van 7 jaar terug naar een grote wedstrijd. Mensen in het land zijn bereid om gemiddeld zo’n 51 euro per persoon uit te geven, dat was 39 euro tijdens het WK 2014.
“In totaal vertegenwoordigt de titel een waarde van 700 miljoen euro”, schrijft ING-econoom Morton van Gardner. De meeste Nederlandse fans zullen de wedstrijden vanuit huis volgen te midden van de besmetting met het coronavirus. “Als gevolg hiervan kunnen de kosten voor de ventilatorsieraden die voetbalfans doorgaans in een bubbel gebruiken, zeer bescheiden zijn”, vervolgde hij.
Nederland staat op de 12e plaats van de 24 landen die naar verwachting in de euro zullen uitgeven. Italië voert de lijst aan met 52 528 per persoon, gevolgd door Zweden (6 266) en Spanje (5 245).
Tal van Nederlandse supermarkten en brouwerijen staan op het punt verschillende campagnes te lanceren gericht op voetbalfans. Zo introduceert Heineken een van haar speciale fanshirts. Hun rivalen in Beieren hebben de geluksshorts ontworpen, die zijn geïnspireerd op het ontwerp van de Nederlandse truien die werden gedragen tijdens de EK-finale van 1988.
Omdat veel fans de wedstrijden graag volgen met hapjes en drankjes, wordt verwacht dat supermarkten tijdens het kampioenschap bijzonder hoge inkomsten zullen genereren. “Het kan voor een wedstrijd een paar miljoen extra naar de supermarkten opleveren, meer dan 10 miljoen euro per wedstrijd, een wedstrijd levert ze meestal al op”, legt Van Gardner uit.
Uit onderzoek van ING blijkt ook dat een op de elf Nederlanders van plan is meer uit te geven als ze niet deelnemen aan de Oranje Spelen.
More Stories
3 redenen waarom de MotoGP in San Marino zo populair is!
Nederlandse Royals geconfronteerd met protest tijdens Caribbean Tour, zoals Kate en William
Het in Nederland gevestigde PowerField trekt € 500 miljoen naar zich toe om energiesystemen te ontwikkelen en te beheren voor een duurzame wereld