juni 20, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Fietsliefhebbers zeggen dat Australië kan leren van de door Nederland aangedreven traprevolutie

Fietsliefhebbers zeggen dat Australië kan leren van de door Nederland aangedreven traprevolutie

Luister naar Australisch en wereldnieuws en volg trending topics
Veel plaatsen in Europa – zoals Nederland en Denemarken – staan ​​bekend om hun fietscultuur.
Hoewel er in de loop der jaren verbeteringen zijn aangebracht aan de infrastructuur, zoals de introductie van fietspaden, zijn er zorgen over de veiligheid.
Maar volgens deskundigen is dat van Australië Het huidige sportniveau en het niveau van de infrastructuur als het gaat om het omarmen van de fiets, ligt niet ver van waar Nederland was.
“Veel mensen denken altijd dat Nederland een fietsparadijs is en dat het in het Nederlandse DNA zit. Soms grappen ze: ‘Oh, Nederlanders worden geboren met een fiets’. Eigenlijk is het dus een soort fietscultuur, maar eigenlijk is dat niet altijd zo.”
Lucas Harms, voormalig directeur van de Nederlandse Wielerambassade.
In de jaren zestig en zeventig, zegt hij, waren er grote protesten toen Nederlandse burgers zich realiseerden dat grote delen van hun steden zouden worden gesloopt om plaats te maken voor auto's en snelwegen.
“Het leidde tot opschudding, leidde tot massademonstraties en wat wij de ‘Stop Infanticide Movement’ noemen, waar mensen demonstreerden omdat er zoveel verkeersdoden waren en zoveel mensen omkwamen in het verkeer.”
Sindsdien hebben Nederlanders hun straten volledig opnieuw ingericht om meer fietsverkeer mogelijk te maken.
“Al sinds de jaren zestig en zeventig hebben we er echt voor gevochten. Ja, vanaf midden jaren tachtig hebben we onze straten helemaal opnieuw ingericht om meer fietsverkeer te kunnen huisvesten.”
Zou het omarmen van de fietscultuur ook in Australië kunnen werken?
Uit een onderzoek van de Sustainable Mobility and Safety Research Group van Monash University blijkt dat 78 procent van de Australiërs geïnteresseerd is in fietsen, maar dat slechts 1,9 procent van de reizen per fiets wordt gemaakt.
Het bleek ook dat velen terughoudend zijn vanwege barrières zoals veiligheid en connectiviteit – gedeeld door Balmain Gopi Shetty, parlementslid van de New South Wales Greens.
“Nou, we praten veel over het weghalen van onze kinderen van de schermen. Als we ons zorgen maken over het tegenwerken van fietspaden en tegen dat soort veranderingen hier, is praten over de veiligheid van kinderen een goede manier. Verander ideeën over fietsen om ervoor te zorgen dat onze kinderen veilig naar school gaan, en laten we dan beginnen met het opbouwen van die cultuur.”
Op 3 juni is het Wereldfietsdag.
Dit leidt tot discussies over hoe Australië plaatsen als Nederland kan volgen en soortgelijke veranderingen kan doorvoeren.
Professor Michael Plemer van het Institute of Transport and Logistics Studies aan de University of Sydney Business School legt uit.
“Toen ik tien jaar geleden naar Sydney kwam, waren er nog geen fietspaden. Het was erg onveilig. Dus toen ik in Nederland aan het fietsen was, heb ik een hele tijd niet in Sydney gefietst. Maar dat is veranderd. want waar ik nu woon, in de stad Sydney, zijn er enkele fietsroutes… Een andere is dat we gangen nodig hebben om van A naar B te komen. Het creëren van een fietsafstand of een fietspad in de buitenwijken is niet echt een optie. helpen, dus het kost tijd om een ​​netwerk van fietspaden aan te leggen.
Gopi Shetty, parlementslid uit New South Wales, was een van degenen die de vertoning van de film bijwoonden Wij fietsen samen, Laat zien hoe Nederland is gekomen waar het nu is, dankzij het omarmen van de fietscultuur.
Hij zegt dat hij graag zou zien dat Australië dit voorbeeld volgt.

“Het was geweldig om te zien waar Nederland zich in de jaren zeventig bevond, omdat ik het gevoel heb dat het niet veel anders is dan waar we nu in Australië zijn. En wetende dat ze in relatief korte tijd beslissingen kunnen nemen en dingen kunnen veranderen, geeft me het gevoel alsof er hier in Sydney veel mogelijkheden zijn om dat te doen.

READ  Dutch Bros is van plan dit jaar minimaal 125 winkels te openen, wat de groeidoelstelling stimuleert

Professor Michiel Bliemer zegt dat er al plannen liggen, maar dat het tientallen jaren kan duren voordat ze tot stand komen.
“In Greater Sydney bestaat er een strategisch corridorplan voor fietspaden. Daarom hebben ze een plan gemaakt met hun visie dat je alle fietspaden van de stad, van Penrith tot Campbelltown, kunt fietsen. Het gaat zeker lang duren. Tijd om het aan te leggen .”
Balmain-parlementslid Gopi Shetty zegt dat er ook enige politieke wil voor nodig is.
“Het is een beetje een uitdaging. We weten dat de grote partijen er niet zo goed in zijn om mensen op de fiets te krijgen, en niet bijzonder goed op het gebied van klimaatactie en actief transport. Er zijn mensen in het parlement die echt dingen willen veranderen. Mensen van alle politieke strekkingen, uit Nederland, kwam naar mijn collega's in het parlement van New South Wales. Ik denk dat het relatief gemakkelijk is om te praten en een aantal opties te hebben, om die gesprekken te voeren en hen te laten zien hoe goed het werkelijk is.
Lucas Harms zegt dat er naast de gezondheids-, sociale en milieuvoordelen ook een kostenvoordeel is verbonden aan de aanleg van fietspaden.
“Er is bijvoorbeeld altijd veel discussie en ophef over de winkeliers op straat. Ze zijn bang dat als je de straat verandert om meer ruimte te maken voor fietsers, hun inkomen daalt. Ze denken: ‘O, mensen kunnen dat wel’ Als ze niet met de auto komen, kunnen ze niet parkeren en zullen de inkomsten van de winkels afnemen. Maar integendeel: in veel steden over de hele wereld, in Nederland, wordt de straat aantrekkelijker, het inkomen van de winkeleigenaren. gaat toenemen, de terrassen en mensen komen vaker op de fiets.”
Hij erkent dat niet iedereen dezelfde toegang heeft en zegt dat er specifieke fietsen zijn voor mensen met een handicap.
“In Nederland kunnen ze bijvoorbeeld gebruik maken van een driewieler of een vierwieler. Er zijn specifieke fietsen die aansluiten bij hun specifieke wensen. En ook op de fietspaden in Nederland is ruimte genoeg om die bijzondere fietsen te huisvesten. Omdat er zo veel mensen fietsen in de In Nederland wordt de resterende ruimte voor auto’s juist efficiënter benut.” Goed
De afgelopen vijf jaar is het de missie van de Nederlandse Fietsambassade geweest om kennis en expertise uit Nederland naar steden en landen over de hele wereld te brengen.
Lucas Harms zegt dat hij hoopt door te kunnen gaan in Australië.

‘Zo kunnen we experts naar Sydney halen om samen met experts uit Australië inspiratie te halen uit wat Nederlanders sinds de jaren zeventig op deze hobbelige weg hebben geleerd. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan. Influencers of beslissers op niveau bijvoorbeeld, om ze te laten genieten van de taxi’s op straat in Nederland. Laat de steden zelf zien wat ze kunnen doen.”

READ  Klimaatverandering: de Nederlandse premier zegt dat iedereen de Amerikaanse wet moet steunen en niet moet blijven hangen in concurrentie