september 28, 2021

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlandse uitvinders maken nieuwe siliciumbatterijen voor auto’s, e-bikes en meer

Het Nederlandse ontwerp- en productiebedrijf E-Magi is betrokken bij de productie van een nieuwe batterij met silicium, die langer meegaat dan conventionele batterijen gemaakt van grafiet.

Silicium is duurder in gebruik dan grafiet, maar het “verhoogt de batterijcapaciteit met 40 tot 70 procent”, vertelde Caspar Peters-Drew, medeoprichter van E-Magic, aan IANS. Om het ontwerp te laten slagen, kan de nieuwe batterij worden gebruikt in elektrische auto’s, laptops, e-bikes en vele andere apparaten.

Het grote voordeel van de batterij is dat deze erg klein is in vergelijking met gewone batterijen. Dat betekent dat fabrikanten over de hele wereld de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden.

Nederlands bedrijf RGS, D.U. Samen met Delft ontdekten ze een aantal jaar geleden hoe ze silicium kunnen gebruiken in producten zoals auto’s of laptops zonder capaciteit te verliezen. Het fabricageproces werd eerst toegepast op zonnepanelen. Hoewel dit goed bleek te werken, werd e-Magic, dat zich voornamelijk richt op batterijen, geïnstalleerd.

“Silicium werkt als een spons door zijn poriën. Ze nemen water op zonder uit te zetten”, zei Peters.

Silicium wordt gesmolten bij een temperatuur van 1600 ° C en vervolgens gestold. Het vormt grijze platen met een microscopisch kleine structuur. De platen worden vervolgens vermalen tot grijs zand, dat wordt geleverd aan de batterijfabrikanten.

De eerste tests met de siliciumbatterij zijn al afgerond. Het kan momenteel 25 ton siliciumplaten produceren die kunnen worden gebruikt voor 4.000 accu’s van elektrische auto’s.

E-Magic zegt van plan te zijn om tegen 2023 een fabriek in Nederland op te zetten. Het hart van de fabriek zal een machine zijn die 3.000 ton siliciumplaten kan produceren, voldoende om batterijen te leveren voor een half miljoen auto’s. “Gezien het feit dat er nu 100 miljoen nieuwe auto’s worden verkocht in de wereld, zou 20 procent van de auto’s binnen een paar jaar elektrisch kunnen zijn”, zei Peters.

READ  Duitsland, Frankrijk en Nederlandse technologiebedrijven willen meer vertellen over de eerste deals