2011 | 387,1 | 163.7 | 550,7 |
---|---|---|---|
2012 | 385,9 | 171.3 | 557,3 |
2013 | 387,1 | 171.4 | 558.5 |
2014 | 396,8 | 174,8 | 571,6 |
2015 | 406.7 | 187.6 | 594,3 |
2016 | 398,3 | 190.5 | 588,8 |
2017 | 401.3 | 194,5 | 595,8 |
2018 | 407,5 | 197.0 | 604,5 |
2019 | 411,6 | 195,9 | 607,5 |
2020 | 365,3 | 192.3 | 557,6 |
2021 | 392,9 | 200,3 | 593,2 |
In 2021 is het volume aan vracht gelost in de Nederlandse zeehavens met 7,5 procent gestegen tot bijna 393 miljoen ton. Dit komt vooral doordat er meer droge bulklading is gelost, zoals kolen en ertsen (+20 procent). In 2020 is deze stroom nog met hetzelfde percentage afgenomen. Nu de Duitse staalindustrie weer aantrekt en door de hoge gasprijs, stegen de inkomende kolentransporten met 40,5 procent tot 40 miljoen ton. Ook de overslag van geloste ertsen nam toe, met 25,3 procent tot 33 miljoen ton, nagenoeg gelijk aan het niveau van 2019.
Vloeibare bulk | 2019 | 197.4 | 79,0 |
---|---|---|---|
Vloeibare bulk | 2020 | 175,5 | 73.7 |
Vloeibare bulk | 2021 | 181.3 | 75,5 |
Droge bulk | 2019 | 116.7 | 19.8 |
Droge bulk | 2020 | 93.5 | 19.7 |
Droge bulk | 2021 | 112.3 | 21.0 |
Containerlading | 2019 | 67.1 | 66.5 |
Containerlading | 2020 | 66,6 | 67,5 |
Containerlading | 2021 | 71.1 | 66.8 |
Ander | 2019 | 30.5 | 30.6 |
Ander | 2020 | 29.8 | 31.3 |
Ander | 2021 | 28.2 | 37.1 |
Vorig jaar werd er 3,3 procent meer nat massagoed gelost dan in 2020. Het ging daarbij vooral om ruwe olie: 92,4 miljoen ton werd gelost, een stijging van 7,3 procent ten opzichte van het niveau in 2020. Ook werden er meer containergoederen gelost. Deze zendingen stegen jaar op jaar met 6,8 procent in gewicht.
De meeste zendingen uit Rusland
De meeste lading die in de Nederlandse zeehavens wordt gelost, is afkomstig uit Rusland. Dit was in 2021 bijna 19 procent en bestond voornamelijk uit ruwe olie en aardolieproducten. De totale goederenstroom uit Rusland groeide met 22,3 procent tot 74 miljoen ton. De overige landen in de top vijf van geloste lading zijn (in volgorde van gewicht): het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Noorwegen en Brazilië. De inkomende vrachtzendingen uit alle top vijf landen namen toe, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk, dat een daling zag. Dit land verscheept voornamelijk vloeibare bulklading naar Nederland.
2021 | 73,91 | 38.04 | 34.51 | 23,96 | 21,79 |
---|---|---|---|---|---|
2020 | 60,44 | 41.27 | 30.07 | 23.72 | 20.62 |
2019 | 69.53 | 40.21 | 34.14 | 28.71 | 25,48 |
Rotterdamse containersector trekt aan
In 2021 nam de containeroverslag in de Nederlandse zeehavens weer toe. De Rotterdamse haven behandelt 97 procent van deze containers; met 15,3 miljoen TEU is het de grootste containerhaven van Europa. Vorig jaar nam de Rotterdamse containeroverslag toe met 6,6 procent. De havens van Antwerpen en Hamburg, twee andere grote containerhavens, lieten een groei zien van respectievelijk 2,4 procent en -0,1 procent.
2019 | 14.82 | 11.86 | 9.30 |
---|---|---|---|
2020 | 14.35 | 11.87 | 8.50 |
2021 | 15.3 | 12.02 | 8.70 |
More Stories
3 redenen waarom de MotoGP in San Marino zo populair is!
Nederlandse Royals geconfronteerd met protest tijdens Caribbean Tour, zoals Kate en William
Het in Nederland gevestigde PowerField trekt € 500 miljoen naar zich toe om energiesystemen te ontwikkelen en te beheren voor een duurzame wereld