January 19, 2021

Plantaardige boom, voedselnieuws en geweldige verhalen

De lancering van plantaardige producten, die de aandacht vestigden op de snelgroeiende alternatieve vleesindustrie, eindigde vorig jaar hoog.

Covid-19 heeft de groei van de plant-based productscene versneld, zeggen veteranen uit de industrie, waarbij mensen zich meer zorgen maken over voedselveiligheid en een gevoel van gemeenschap hebben – of dat nu om redenen van duurzaamheid, milieu, ethiek of gezondheid is.

Vorig jaar werd een scala aan producten gelanceerd, waaronder de Californische start-up Eat Just, het Nederlandse plantaardige merk The Vegetarian Butcher en het zelfgekweekte merk ALTN All Good Meat Cell-bred kip van De Yi Jia Food Products. Popia staat bekend als fabrikant van leer en diepvries comfort food.

ALTN, dat al twee jaar in productie is, omvat bevroren, kant-en-klaar voedsel en snacks gemaakt met plantaardige eiwitten zoals champignons, erwten en sojabonen.

Nu Singapore naar voren komt als een knooppunt voor alternatief vlees, wordt verwacht dat dit jaar een toename van vleesvervangers het toneel zal overspoelen.

Alle ogen zijn nu gericht op het plantaardige lifestyle-platform Green Monday Group in Hong Kong, dat deze maand zijn concept store en Cafe Green Common in VivoCity opent. Verspreid over 3.000 vierkante meter, zal de plantaardige one-stop-store een verscheidenheid aan merken bevatten, waaronder Beyond, Hyura en Alpha Foods.

Green Monday – beter bekend als de maker van Omnifoods – lanceerde onlangs zijn Omnimet-strip Omnimet-strip bij geselecteerde restaurants en Fairprise-supermarkten voor zijn vlees en varkensvlees.

Vervolgens lanceert levensmiddelentechnologiebedrijf Next General hier in maart een plantaardige kip. Het merk richtte in oktober zijn onderzoeks- en ontwikkelingscentrum en hoofdkantoor op.

READ  Irak verbiedt Groot-Brittannië, Zuid-Afrika, Australië, Denemarken, Nederland, België, Iran en Japan vanwege stijgende COVID-19-gevallen

Andere lokale bedrijven die golven maken, zijn onder meer Float Foods, dat later dit jaar zijn plantaardige eierdooiers en geraspte eieren verkoopt – goed voor roerbakken en gebakken rijst. Het plantaardige alternatief voor hele eieren – bekend als OnLeek – is gemaakt met peulvruchten, die in het eerste kwartaal van volgend jaar op de markt komen.

In een ander laboratorium op het eiland is Ants Innovate, een rotatie van het wetenschap-, technologie- en onderzoeksbedrijf, bezig met het maken van stukken varkensvlees met behulp van celkweektechnologie. Zijn kweekvleessnack en kotelet – die verder gaat dan het gehakt – zullen later dit jaar zijn debuut maken.

Het bedrijf verwacht de komende jaren biefstuk en buikspek te verdrijven.

In feite voorspelt de heer Juan Oige, hoofd van The Brew Group, dat de op planten gebaseerde beweging verder gaat dan opties zoals gehakt en nuggets naar nog grotere bezuinigingen.

Hij hoopt dat naarmate merken blijven zoeken naar manieren om met zijn restaurants samen te werken, er meer alternatieve visgerechten op de markt komen. Hij richt zich op plantaardige merken die ‘schonere’ producten aanbieden – waar minder ingrediënten en toevoegingen worden gebruikt.

Om het bewustzijn te vergroten, werkt Vegetarisch Restaurant actief om collega-horecaondernemers meer plantaardige opties op het menu te bieden en verder dan het aanbieden van symbolische gerechten om de markt te testen.

De heer Oige zegt: “Er is een gebrek aan plaatsen die goed aansluiten bij gemengde paleizen. Mensen dineren als een groep en je kunt indruk maken op een grote verscheidenheid aan restaurants op het menu.

READ  Dr. Jill Biden zegt dat de Op-Ed-aanval verrassend is, maar de president niet zal herverkiezen | Jill Biden

“Aangezien de vraag naar plantaardige opties blijft groeien, is het geen debet. Degenen die bereid zijn om over te stappen, zijn nog steeds in de minderheid en het zal tijd kosten. Singapore komt in opkomst als een toonaangevende hardloper en merkorganisatie. Winkel hier en zet ons op de kaart.”