juli 22, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Opnieuw een klap voor het Nederlandse spoorvervoer: hogere snelheidslimieten op hogesnelheidslijnen

Vanaf woensdag geldt er voor de hogesnelheidslijn nog hogere snelheidslimieten vanwege in 2022 ontdekte scheuren in de constructie. Op vijf plaatsen mogen treinen niet harder rijden dan 80 km/uur. “De nieuwe situatie zal leiden tot meer vertragingen en gemiste overstapjes voor reizigers”, aldus NS gezegd. ProRail onderzoekt of er aanpassingen in de dienstregeling nodig zijn.

Hogesnelheidslijn (HSL)-treinen zouden een snelheid van 300 kilometer per uur moeten hebben. Tijdens de bouw zijn de viaducten echter zeer licht ontworpen, waardoor ze te onstabiel zijn om met hoge snelheden te rijden. ProRail heeft op meerdere trajecten de snelheid al verlaagd naar 120 kilometer per uur. Woensdag wordt de snelheid op vijf trajecten verder verlaagd naar 80 kilometer per uur.

NS beschouwt de nieuwe snelheidsverlaging die HSL-beheerder Infraspeed heeft opgelegd als een grote tegenvaller, aldus de spoorwegmaatschappij. “In plaats van snelheid wordt de reistijd langer. Deze problemen zijn al langer bekend, maar er is nog geen kans op een snelle oplossing”, aldus NS. “Tenzij deze worden aangepakt, kunnen toekomstige ambities om vaker en sneller te opereren eronder lijden.”

ProRail gezegd Dit betreurt de situatie, vooral omdat treinreizen met een maximumsnelheid twee tot drie minuten langer duren. “We zijn genoodzaakt minder treinen te laten rijden om de dienstregeling stabiel te houden”, aldus de spoorbeheerder. Eerder dit jaar brachten NS en ProRail het aantal treinen op het HSL-tracé al terug van vijf naar vier per uur in beide richtingen.

READ  Nederlandse republikeinen voelen eindelijk dat hun dag zal komen