april 16, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

NS ViRM-vloot wordt omgebouwd met European Train Control System (ECTS)

Het contract is gegund door NS Group NV, die het Nederlandse spoorwegnet exploiteert, en Siemens Mobility zal niet alleen de ETCS Level 2-technologie retrofitten, maar ook het systeem zeven jaar lang onderhouden.

Zodra de upgrade van ETCS Level 2 is voltooid, zal de vloot voor de rest van haar levensduur efficiënter werken, terwijl ze ook voldoet aan de allernieuwste Europese normen voor interoperabiliteit van de veiligheid van het spoor. Naar verwachting zullen de omgebouwde voertuigen tussen 2023 en 2027 worden geleverd.

Andre Rodenbeck, CEO van Rail Infrastructure bij Siemens Mobility zei:

“Overal in Europa zoeken spoorwegexploitanten naar nieuwe oplossingen om de capaciteit te vergroten en het energieverbruik en de infrastructuurkosten te verlagen. Onze geavanceerde ETCS-technologie aan boord zal de Nederlandse Spoorwegen helpen om hun moderniserings- en prestatiedoelen te bereiken.”

“Dit belangrijke project is weer een belangrijke stap in de transformatie van de meer dan 20 verschillende nationale spoorwegcontrole- en veiligheidssystemen die momenteel in Europa worden gebruikt, naar een geharmoniseerd en interoperabel systeem dat veilig de weg vrijmaakt voor grensoverschrijdend spoorvervoer.”

Het contract is het eerste in zijn soort voor de ETCS-upgrade van rollend materieel voor Nederland en maakt deel uit van een enorm en doorlopend Nederlands programma waarbij de huidige vloot zal worden geüpgraded met de technologie. Het project markeert een langdurige samenwerking tussen NS en Siemens Mobility met als doel een eenvoudige overgang van het huidige ETCS-systeem tot stand te brengen. Het nieuwe systeem zal voordelen opleveren, zoals eenvoudigere toekomstige upgrades naar de volgende generatie ETCS en in overeenstemming met de technische specificaties voor interoperabiliteit (TSI)-normen.

READ  Wetsvoorstel Coronapas voor Workplace Advance | Klein

De keuze van Europa om voor ETCS te kiezen, zal een positieve weg vooruit zijn om grensoverschrijdend treinverkeer toekomstbestendig te maken en is aangemoedigd door politieke leiders en spoorwegexploitanten, naast toonaangevende aanbieders zoals Siemens, en zal een netwerk van met ETCS uitgeruste lijnen in Europa en verderop.

Veel spoorwegexploitanten zijn hun spoorvoertuigen en -vloten aan het ombouwen met ETCS-onboard-oplossingen en Siemens Mobility en heeft als een van de ETCS-pioniers al retrofit-projecten uitgevoerd in vele landen, waaronder Zwitserland, Groot-Brittannië, Spanje en België.