september 26, 2021

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlandse steden om Europese verplaatsingsgegevenskwaliteit te creëren – steden vandaag

Vijf Nederlandse steden – Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam en Den Haag – werken samen om nieuwe standaarden vast te stellen voor datatransfer tussen steden en shared motion operators.

In samenwerking met Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Er zullen vijf steden worden gevormd die G-5 heten Urban Data Standard – Movement (CDS-M). In overeenstemming met Europa’s strikte verordening inzake openbare gegevensbescherming (AVG), biedt de site informatie over het gebruik van gedeelde voertuigen, verkeersstroom en bedrijfsmodi, inclusief parkeren.

Tot dusver heeft de taskforce zich gericht op het ontwikkelen van interne capaciteit en sinds begin juni zijn leden opgericht om de belangrijkste thematische gebieden te verkennen.

Spreekt Steden vandaag, Said Ross Curzon-Butler, hoofd van het dataprofiel van de Amsterdam City Mobility Task Force en chief technology officer bij de Nederlandse start-up Cork: “De sleutel is om ervoor te zorgen dat steden toegang hebben tot gegevens die proportioneel zijn en compatibel zijn met de AVG.

“Wat we moeten erkennen, is dat steden transportbedrijven om gegevens gaan vragen. Het komt of we het leuk vinden of niet. We hebben dus de motivatie om ervoor te zorgen dat de gevraagde gegevens op een gestandaardiseerde manier zijn en een gestandaardiseerd begrip hebben van waarom die gegevens worden gevraagd. “

Afstemming van normen

Curzon-Butler beschouwt de nieuwe standaard als meer voldoening dan de concurrentie met de Open Mobility Foundation. Motion Data Profiel (MDS), dat al in veel Europese steden wordt gebruikt, waaronder Lissabon.

“De verschillende partijen waarmee we hebben gesproken met gegevensverwerkers in de stad en particuliere bedrijven zijn zeer positief en geaccepteerd”, voegde hij eraan toe: “We proberen geen andere standaard te creëren, we proberen afstemming te creëren achter dit alles wat we zien in Europa … en de normen passen bij het doel. “

READ  Bijna 7 miljard euro aan hoge lonen steun verleend aan Nederlandse bedrijven

CDS-M bevat “standaard”, technisch ontwerp en “contract”, die beschrijft welke bedrijven betrokken zijn bij de gegevensverwerking. De contractstructuur is nu in ontwikkeling en zal worden opgezet door een taskforce bestaande uit exploitanten, stedenbouwkundigen, datawetenschappers, codeontwikkelaars, gegevensbeschermingsfunctionarissen en beveiligingsexperts.

“Als je een stad bent, of een gegevensverwerker of een transporteur, als je begint te vragen om verschillende datapunten en in verschillende formaten, op verschillende niveaus, wordt het onhandelbaar”, zei Curzon-Butler.

“Ontwikkelingstijd voor dit alles is al voldoende, dus wat we proberen te doen is de datastroom zoveel mogelijk normaliseren, zodat niet iedereen in die dataketen deze grote overlays heeft en groeit, waar je meerdere dialecten moet beheren. en standaarden en ‘wie heeft welke data, wat doen ze echt?’

“We hebben GDPR in Europa, wat een zeer ernstige regelgeving is en we moeten heel voorzichtig en waakzaam zijn.”

Hij haalde een recente zaak aan waarin de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) de stad Enshset een boete van 600 600.000 (US $ 730.000) oplegde voor het gebruik van wifi-sensoren om het aantal mensen in het stadscentrum te meten.

Naar verluidt is dit de eerste keer dat een toezichthouder een overheidsinstantie een boete heeft opgelegd voor het bbp, maar de zaak kan gevolgen hebben voor steden buiten Nederland. Enshset gaat in beroep tegen de beslissing.

Waarnemend teams

Er zijn zeven verschillende commissies opgericht die zich richten op sleutelgebieden, waaronder: kwaliteitsontwikkeling, contracten, utiliteitszaken, samenwerking tussen bestaande standaarden, communicatie, veiligheid en juridische kwesties.

De werkgroep zal de eerste versie van de CDS-M testen op bestaande applicatie-evenementen van vijf grote Nederlandse steden. Denk aan deelauto’s en stadsvergunningen in Rotterdam, e-hubs en e-scooters in Eindhoven, deelfietsen in Utrecht en gedeelde e-scooters in Amsterdam en Den Haag.

READ  Nederlandse Govt-19 ziekenhuisgevallen zijn op een dieptepunt van 8 maanden; Vaccins in een tempo om het wekelijkse doel te verslaan

Terwijl de groep zich in eerste instantie richt op vijf Nederlandse steden, is het langetermijndoel om te werken aan het verbeteren van de Europese datakwaliteit.

Europees stedennetwerk Politie Beweging vergemakkelijkt de samenwerking tussen steden en mobiliteitsaanbieders om tot overeenstemming te komen over gemeenschappelijke dataspecificaties voor het delen van gegevens.

Beeld: CityofStPete / Flickr

Log in of registreer

Hou je van studeren? Schrijf u nu in om gratis toegang te krijgen tot premium content en onze nieuwsbrief.

Login registratie