De Nederlandse scheepvaartexpert Carien Droppers heeft gewaarschuwd dat Ierland rekening moet houden met gevaren voor de scheepvaart offshore windparken in mariene planning.
Droppers, die sprak op de conferentie ‘Navigeren naar 2050’ van vorige week, georganiseerd door Ierse lichten in Dublin Castle, noemde het Julietta D-incident in de Noordzee afgelopen februari een “wake-up call”
Ze vertelde hoe de bulkcarrier in aanvaring kwam met een tanker nadat het anker bezweek in een storm en vervolgens afdreef in het in aanbouw zijnde windmolenpark Hollandse Kust Zuid.
“We gaven al jaren waarschuwingen en toen het gebeurde, was dat een grote wake-up call”, zei ze
“Zelfs met een standaard uitsluitingszone van 500 meter rond windparken, kan slecht weer schepen van koers doen raken”, zei ze.
“Als schepen niet veilig kunnen navigeren, kunnen goederen de havens niet bereiken… en als er niet veilig gevist kan worden, hoe verdienen vissers dan hun brood?” merkte mevrouw Droppers op.
Bij de planning van windmolenparken in de Ierse Zee moet rekening worden gehouden met deze veiligheidsfactoren voor de scheepvaart, zei ze.
Het werk van mevrouw Droppers omvat het opstellen van veiligheidsregimes voor offshore windontwikkeling in de Noordzee, een van de drukste maritieme zones ter wereld met meer dan 50 windmolenparken.
“De Noordzee is zeer beperkt, met visserij, scheepvaart, marine-oefeningen, natuurbeschermingswerk en nu windmolenparken, dus het is als een industriegebied met een paar snelwegen voor scheepvaartverkeer”, zei ze.
“In Ierland heeft uw Atlantische kust veel ruimte, maar de Ierse Zee is beperkter en er kunnen problemen zijn met navigatiegevaren”, zei ze.
More Stories
De Nederlandse autoriteiten ontkennen berichten dat pro-Palestijnse demonstranten de geluidsinstallatie van een treinstation hebben overgenomen
De Turk die de Nederlandse koe verkrachtte; Islamofobie heeft een grote dag gehad
Nederlandse regering biedt Tata Steel subsidies aan voor het terugdringen van vervuiling – Republic World