De Nederlandse scheepvaartexpert Carien Droppers heeft gewaarschuwd dat Ierland rekening moet houden met gevaren voor de scheepvaart offshore windparken in mariene planning.
Droppers, die sprak op de conferentie ‘Navigeren naar 2050’ van vorige week, georganiseerd door Ierse lichten in Dublin Castle, noemde het Julietta D-incident in de Noordzee afgelopen februari een “wake-up call”
Ze vertelde hoe de bulkcarrier in aanvaring kwam met een tanker nadat het anker bezweek in een storm en vervolgens afdreef in het in aanbouw zijnde windmolenpark Hollandse Kust Zuid.
“We gaven al jaren waarschuwingen en toen het gebeurde, was dat een grote wake-up call”, zei ze
“Zelfs met een standaard uitsluitingszone van 500 meter rond windparken, kan slecht weer schepen van koers doen raken”, zei ze.
Kieran Crowley, voorzitter, commissarissen van Irish Lights; ; Staatsminister bij het Ministerie van Transport, Hildegarde Naughton TD; en Yvonne Shields O’Connor, CEO, commissarissen van Irish Lights; en Anthony Gurnee, oprichter en CEO van Ardmore Shipping, terwijl meer dan 280 maritieme experts uit Ierland, Europa, Azië en Canada bijeenkwamen in Dublin Castle voor een tweedaagse conferentie georganiseerd door de Commissioners of Irish Lights. De conferentie behandelde de belangrijkste veiligheids- en duurzaamheidskwesties met betrekking tot offshore windparken, autonome vaartuigen en het behalen van doelstellingen voor koolstofneutraliteit Foto: Naoise Culhane
“Als schepen niet veilig kunnen navigeren, kunnen goederen de havens niet bereiken… en als er niet veilig gevist kan worden, hoe verdienen vissers dan hun brood?” merkte mevrouw Droppers op.
Bij de planning van windmolenparken in de Ierse Zee moet rekening worden gehouden met deze veiligheidsfactoren voor de scheepvaart, zei ze.
Het werk van mevrouw Droppers omvat het opstellen van veiligheidsregimes voor offshore windontwikkeling in de Noordzee, een van de drukste maritieme zones ter wereld met meer dan 50 windmolenparken.
“De Noordzee is zeer beperkt, met visserij, scheepvaart, marine-oefeningen, natuurbeschermingswerk en nu windmolenparken, dus het is als een industriegebied met een paar snelwegen voor scheepvaartverkeer”, zei ze.
“In Ierland heeft uw Atlantische kust veel ruimte, maar de Ierse Zee is beperkter en er kunnen problemen zijn met navigatiegevaren”, zei ze.
More Stories
3 redenen waarom de MotoGP in San Marino zo populair is!
Nederlandse Royals geconfronteerd met protest tijdens Caribbean Tour, zoals Kate en William
Het in Nederland gevestigde PowerField trekt € 500 miljoen naar zich toe om energiesystemen te ontwikkelen en te beheren voor een duurzame wereld