april 19, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Na het verbod van de FIFA ziet de Nederlandse maker van ‘OneLove’ anti-haatarmbandjes de verkoop enorm stijgen

Utrecht, Nederland: Noem het de wet van onbedoelde gevolgen. De door de FIFA verboden ‘OneLove’-armbandjes op het WK in Qatar gaan ineens als warme broodjes over de toonbank.

De armbanden, bedoeld om een ​​boodschap van tolerantie, verbondenheid en verzet tegen alle vormen van discriminatie af te geven, staan ​​wereldwijd in de schijnwerpers sinds de FIFA verschillende Europese teamcaptains met gele kaarten bedreigde als ze die droegen om lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en queer (LGBTQ) mensen in Qatar, waar homoseksualiteit illegaal is.

Het bedrijf dat de bands in Utrecht maakt, zegt nu dat het uitverkocht is na verzending van 10.000, meestal in de afgelopen twee weken.

“De grote hausse kwam eigenlijk met het WK in aantocht en zeker de verklaring van de FIFA om deze aanvoerdersbanden niet op het veld toe te laten”, zei Roland Heerkens, CEO van Badge Direct BV, in een interview.

De vraag naar de bands, die oorspronkelijk in 2020 werden gelanceerd als onderdeel van een inclusiviteitscampagne van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB), was tot deze zomer slechts “zo-zo”, zei Heerkens.

Het ontwerp heeft een regenboogvlag in de vorm van een hart met een nummer 1 in het midden, omgeven door de tekst “One Love” aan weerszijden en de woorden “football connects” in cursieve eronder.

De campagne van de KNVB is tegen discriminatie op grond van ras, huidskleur, seksuele geaardheid, cultuur, geloof, nationaliteit, geslacht, leeftijd en “alle andere vormen van discriminatie”.

Een eerste aanzet kwam toen teamleiders uit België, Denemarken, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Wales, Zweden en Zwitserland besloten om ze in te zetten.

READ  De rechtbank zei dat een pistool dat werd gebruikt om een ​​Nederlandse journalist te doden in een auto werd gevonden

Nu komt er vraag uit de hele wereld van consumenten die “de band willen hebben en een statement willen maken, helemaal tot aan het Europees Parlement, die net 500 stuks hebben besteld”, zei Heerkens.

De banden zijn geprijsd op net boven de productiekosten, namelijk 4,99 euro ($ 5,15). Een nieuwe batch van 10.000 zal zodra deze beschikbaar is op de webshop van de KNVB en Voetbalshop.nl worden verkocht. – Reuters

($ 1 = 0,9694 euro)

(Rapportage door Toby Sterling; redactie door Josie Kao)


Lees ook: Voetbal-Denemarken manager: Sancties over One Love-armband sturen ‘controversieel’ bericht