november 29, 2022

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

“Met Nederlandse aardbeien kunnen we goed concurreren op de Duitse markt”

Na ruim vijftien jaar bij The Greenery te hebben gewerkt, is Sjraar Hulsman een half jaar geleden begonnen als Business Development Manager bij Frankort&Koning in zijn ‘hometown’ Limburg. Naast de integratie van Haluco en Nedalpac in Frankort en de overgang naar een nieuw automatiseringssysteem, onderzoekt hij welke producten verder passen bij de klanten van Frankort. “Zo zijn er volop kansen in het zachtfruitgebied.”

Korte lijnen
Beproefd in de zachtfruitwereld, dit is natuurlijk helemaal in zijn straatje. “Als je alleen naar de Duitse markt kijkt, dan heeft Frankort&Koning enorm veel kennis en een groot netwerk opgebouwd, maar ook fijnmazige logistieke lijnen. Frankort&Koning deed al een mooi volume zachtfruit en aardbeien, maar dit jaar hebben we in overleg met onze klanten een aantal lijnen op grotere schaal en strakker op te bouwen, zoveel mogelijk rechtstreeks met onze telers samen te werken en dat gaat heel goed. Hetzelfde zien we namelijk ook op de Franse markt, bijvoorbeeld bij de Haluco-klanten.”

“Natuurlijk was het een moeilijk voorjaar, onder meer gezien de energiecrisis. Maar we hebben de situatie aan de Duitse retailklanten voorgelegd en ook in moeilijke tijden hebben ze zich aan de gemaakte afspraken gehouden. Ondanks de hogere kosten prijs, is er een toenemende beweging om er altijd samen uit te komen. Je hebt elkaar nodig in goede en in slechte tijden. Dat geldt niet alleen voor de retail maar ook voor de daghandelaren”, constateert Sjraar.

“Duitsland was dit voorjaar zelf al vroeg op de markt met aardbeien vanwege het goede weer, maar je ziet dat Duitse klanten toch graag Nederlandse aardbeien kopen omdat die vaak van een hogere kwaliteit kunnen zijn. Onze telers doen hun best om dit te realiseren. In Duitsland worden nog relatief veel aardbeien buiten geteeld en soms wat ruiger.Ook in warme periodes zien we dat de temperaturen, zeker voor onze telers in het westen van het land, niet zo extreem zijn als in het binnenland. Duitsland, wat de houdbaarheid ten goede komt. Hierdoor kunnen we goed concurreren met ons Nederlandse product en zien veel klanten het als een welkome aanvulling of zelfs de basis voor het assortiment.”

READ  Vattenfall bouwt zonnepanelen langs Nederlandse snelweg – pv magazine International

“Momenteel hebben we een goede kwaliteit aardbeien tot onze beschikking en ook qua productie loopt het seizoen goed. We zitten nu in de latere aanplant en de doorplanting van de stellingteelt en de gekoelde teelt van de volle grond onder afdak. Daarnaast komen de tussenplanten uit de kas langzaam op de markt. De prijzen liggen momenteel tussen de 2,20 en 3 euro per pond, wat niet slecht is voor de tijd van het jaar”, vertelt Sjraar.

Veel nieuwe variëteiten
“Bij aardbeien zien we dat er de laatste jaren veel nieuwe rassen op de markt zijn gekomen. Dat maakt het soms een beetje een uitdaging om het juiste ras bij de juiste klant te krijgen. In deze tijd van het jaar scoort Sonsation bijvoorbeeld heel goed op verschillende locaties en dit jaar is het ras Karima op grotere schaal geïntroduceerd als drager.Ook een zeer mooie aardbei die goed werd ontvangen door de klanten vanwege de stevigheid van het fruit. Ook Limalexia wordt zeer gewaardeerd, omdat deze gewas kan technisch tegen de hitte. Bij het telen van Elsanta bijvoorbeeld kun je in warme omstandigheden veel kleine aardbeien krijgen, wat niet voordelig is in deze tijden waarin het een uitdaging is om voldoende plukkers te krijgen. Limalexia heeft geen dat probleem.”

“Bovendien proberen we het hele zachtfruitassortiment jaarrond te voeren om klanten altijd van fruit te voorzien. Frambozen zijn tot nu toe vrij constant qua prijsstelling, niet goed en niet slecht”, vervolgt Sjraar. “De bramenmarkt is redelijk goed geweest. Af en toe zijn er te veel bramen op de markt en dan blijft het een lastig artikel om de volumes in de markt te duwen. De prijzen liggen nu op een niveau tussen de €1,40-1,50 per 125 gram.”

READ  "Roep eerst je eigen Nederlandse fans op!"- F1 Twitter bestempelt Max Verstappen als hypocriet voor het plaatsen van een bericht tegen online misbruik

“In de blauwe bessen ligt het seizoen in Spanje nu achter ons. Qua prijzen was het niet bepaald om over naar huis te schrijven. Servië is nu op volle kracht begonnen met flinke volumes. De prijzen liggen op een niveau tussen de 75-85 cent voor 125 gram. Ook de Nederlandse telers zijn deze week begonnen met plukken en de verwachtingen zijn hooggespannen. Dit product zal vooral zijn weg naar de Nederlandse markt vinden. De kwaliteit van de blauwe bessen is over het algemeen goed geweest en alleen Spanje heeft wat kwaliteitsproblemen gehad door het slechte weer . tijdens de oogstperiode.”

“Een ontwikkeling is dat consumenten duurdere producten in het schap laten liggen door torenhoge inflatie. Als de prijzen extreem hoog zijn, zie je de afzet remmen en kiezen mensen eerder voor een tros bananen dan voor een bakje frambozen. Het is daarom te hopen dat we kunnen werken met verkoopbare prijzen, die ook winstgevend zijn voor de teler. Deze prijzen hoeven geen bodemprijzen te zijn, maar het zal een uitdaging zijn om de beschikbare volumes te verkopen tegen hoge premium prijzen. Bij elke prijs hoort een verkoopbaar volume. Ook hier zijn goede communicatie en kennis van teelt, klanten en markt belangrijk”, besluit Sjraar.

Voor meer informatie:
Sjraar Hulsman
Frankort & Koning
Tel: + 31 (0)77 3897 328
[email protected]
www.frankort.nl